"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Tja, ook jij hebt een punt.

Toen vroeger in de jaren 60/65 in Lisserbroek een Kempenaar voor de wal kwam, vonden wij/ik dit een groot schip.
Later toen de eerste Dortmunder voor de wal kwam, vonden we/ik dit een "Mega" schip.
Ook toen de Louisa voor de wal kwam, vonden we/ik dit een groot schip.
Een Kempenaar kan via Haarlem of Leiden in Lisserbroek voor de wal komen.
Een Dortmunder kon alleen via Leiden voor de wal komen, omdat de oude draaibruggen in de Ringvaart te smal waren.
Later zijn deze oude draaibruggen vervangen door bredere ophaalbruggen.
Toen gingen er door de oude draaibruggen ook al schepen waar aan weerskanten ene handbreedte ruimte was, ook dat ging (meestal) goed, zonder boegschroef, soms met een koproer, maar ook heel vaak geen koproer.
Als het niet goed ging, mochten wij het weer repareren.
Dus dit is van alle tijde, de maximale lengte, breedte en diepgang werd altijd al opgezocht en zo is het nu nog steeds, dit is niet (meer) te stoppen.

En ja, ik maak me ook grote zorgen over de beleggingsfondsen, die alles leegplukken.
Dit zal alleen maar toenemen, zeker en nu veel bedrijven op omvallen staan, door het Covid-19 virus.

Maar de vooruitgang stoppen, c.q. tegengaan, is een illusie
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Als je een 'vooruitgang' niet wilt,
maar door situaties gedwongen wordt,
is het dan nog een vooruitgang?
Is het niet ondergang, net als bij de spreekwoordelijke
lemmingen waar de achtersten naar voren blijven dringen
en de voorsten in de afgrond storten?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 30 jun 2020 21:43 Als je een 'vooruitgang' niet wilt,
maar door situaties gedwongen wordt,
is het dan nog een vooruitgang?
Is het niet ondergang, net als bij de spreekwoordelijke
lemmingen waar de achtersten naar voren blijven dringen
en de voorsten in de afgrond storten?
Hallo Pieter,

We moeten niet Doemdenken, maar Positief denken en uitgaan van het goede.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

15 jaar geleden hebben we een hoop geld gestoken in de verruiming van de Fries-Groningse kanalen. De bochten zijn verruimd, het profiel is aangepast, bruggen zijn vervangen, enz. De standaard afmetingen zijn toen 110 x 11,45 x 3,5 geworden. De laatste bruggen moeten de komende jaren nog worden vervangen. Daarnaast zijn er proeven gedaan met bovenmaatse schepen, zoals 135 meter schepen en 185 meter koppelverbanden. We hebben de zuiging gemeten en de windgevoeligheid. Het kanaalprofiel is geen probleem. Drukte met ondeskundige pleziervaart wel.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Ondeskundige pleziervaart is voor wel kundige pleziervaart al een probleem.
Laat staan voor grote schepen.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef: 30 jun 2020 21:47We moeten niet Doemdenken, maar Positief denken en uitgaan van het goede.
Ik stel juist de vraag of de zo genaamde vooruitgang, wel vooruitgang is!
Volgens mij plakken mensen bepaalde veranderingen alleen maar het etiket "vooruitgang" op
om tegenstanders de mond te snoeren. Die krijgen dan het etiketje "ouderwets", "doemdenker", "conservatief"
Je laat echter na aan te tonen wat de maatschappij er mee opschiet
als er met 135 meter door het kanaal gevaren wordt.

Dit alles is niet bedoeld als persoonlijke aanval,
ik wil echt alleen maar weten wat het de maatschappij
voor een voordelen biedt om dit toe te gaan staan
en wat de andere schippers er van vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Ik persoonlijk denk (als onregelmatig gebruikster van het PM) dat het voor de pleziervaart geen echt verschil maakt, 110 of 135 meter.
De meeste huurjachtjes kunnen per definitie niet varen en/of hebben geen inzicht.
Die laatste 25 meter doen er dan ook niet meer toe.

Ik ben afgelopen week met een stevig plezierjachtje (25 ton) door het PM en v Starkenborg (Groningen Stavoren) gekomen en daar bij de nodige beroepsvaart tegen gekomen.
-Daar- had ik geen last van.
Wat wel was, ik lag even in een zijkanaal bij Zuidhorn een 6 a 700 meter van de hoofdvaarweg (in het haventje daar, Britil, zoek maar op) en de zuiging was goed merkbaar, de schepen trokken zomaar een cm of 5 water weg.
En -dat- gaat met grotere schepen niet minder worden.
Ik weet dus niet of dat een gewenste ontwikkeling is.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Geladen drijven die grote schepen gezapig voort en zijn ze aardig te hanteren. Waar ik me de grootste zorgen om maak is het in de hand houden van deze schepen als ze leeg zijn en dan met veel wind dwars op het vaarwater. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Arie »

Wel grappig, neem de Heinz Elfring, later de Jumbo, bouwjaar 1972, Gebouwd met lengte 125 meter, kreeg geen rijnattest, te lang. Plooide tijdens laden en werd ingekort naar 110 meter en toen mocht ze de Rijn op.
Niets nieuws dus.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Er zal waarschijnlijk in de vergunning een max snelheid staan ,en ledig eveneens zodanig dat ze alles ook 110 meters voorbij moeten laten gaan, ik herken het beeld van toen het nog in Provinciaal Beheer was, en toen er ook al geexperimenteerd werd met lengte en aflaaddiepte vergunningen ,maar toen had men nog geen boegschroeven met 500 plus pk ,men moest toen een sleepboot bestellen om weer verder te drijven en alles wat sneller als 6 kmh mocht varen voorbij te laten !
gr Wim
Plaats reactie