"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Gert Schouwstra »

In vanaf 2014 is het beheer van de vaarweg Lemmer-Delfzijl na 80 jaar overgedragen van de provincies aan Rijkswaterstaat. De snelheid die je mag varen is afhankelijk van de scheepsgrootte, dat is altijd zo geweest. En inderdaad, heel vroeger gold voor motorschepen een andere snelheid dan voor andere schepen. (er werd nog veel gezeild). Dus een sleepboot mocht sneller varen omdat het een klein motorschip was, ongeacht wat er achter hing.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door klipper »

Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Jan van der Doe »

klipper schreef: 02 jul 2020 22:42 Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr
Lees Scheepvaart Klipper.
Sleepvaart zal je niet veel meer zien.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Jinny B »

9 kilometer per uur. Het is alsof zo'n schip voorbij drijft
Waarbij (expres?) vergeten wordt dat 9 km/h zo ongeveer de snelheid is waarmee 90% vd plezierjachtjes zich voortbeweegt.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Gert Schouwstra »

Daarom zijn in Friesland ook allemaal parallelle routes voor jachtjes aangelegd. Je kunt eigenlijk overal komen zonder dat je de hoofdvaarweg hoeft te gebruiken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door JC »

Gert Schouwstra schreef: 02 jul 2020 22:26 " Over de concurrentie met kleinere schepen maakt Wouters zich geen zorgen. "Deze langere schepen doen vaak de vaarten naar het buitenland. Kleinere schepen richten zich meer op de binnenlandse reizen." vertelt Willem Wouters
Een erg duidelijke uiteenzetting :roll:
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Jinny B »

In Friesland wel, daar kan je PM redelijk omzeilen (Grou is weer een puntje) maar naar Groningen loopt maar een (1) 'snelweg' en dat is het v Starkenborg/PM kanaal.
Laatst moest ik een scheepje van Groningen naar Schagen brengen en dan is er uit oogpunt van efficentie maar een route.
Om via Dokkum en Leeuwarden te varen kost veel meer (te veel) tijd.
Nu kan -ik- omgaan met grote schepen, van mij hebben ze geen last...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door ichthus »

Hallo, even ledig van Kootstertille naar Andernach varen, en daar laden voor Utrecht en Krimpen twee keer de helft, dat is pas economisch varen.
gr Wim
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Merwede1969 »

In plm 1979 was ik opvarend op de Maas , beneden de Bocht van Neer daar werdt de Maas gestremd , de duwboot Pursang moet afvarendt proefvaren met de duwbak Rotterdam 48 van Dekker uit Yzendoorn , de op en afvaard volledig gestremdt , Bak 110x11,45 3,40 diep 3400 ton de vaardiepte op de Maas was 2,80 dus lag niet afgeladen , boten van Rijkswaterstaat met zwaai lampen , Proefvaart geslaagdt, nu 42 jaar later zelfde bocht van Neer , ben ik opvarend in de bocht van Neer met een koppelverband 172x 11.40 3.00 diep met mais naar Maasbracht kom ik de Eitank tegen 110 x1140 . ik denk we wennen wel aan de grote van de schepen . maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen . Vdr Gr Chris
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ach, het aantal vrachtschepen dat vaart neemt af, maar of dat ook met het aantal ongelukken het geval is?

https://www.nieuwsbladtransport.nl/binn ... biliseerd/

Ik weet het niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie