"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Merwede1969 »

dat is jammer dat een watersporter onder de scheepvaart meegerekend wordt , BV 3 dronken schippers in een weekend in oude Zandgat van Maasbommel , mensen van de wal zeggen jullie drinken nogal dan moeten wij uitleggen dat het recreanten zijn , dat gelooft dan weinig mensen , daar komen wij in een verkeerd daglicht te staan , van de week schipper tegen de Maasbruggen gevaren. jammer maar het gebeurt, mijn buurman zegt dat zn schipper zijn papieren niet ingevorderd wordt,, ik zeg oke dus elke vrachtwagen die een aanrijding heeft veroorzaakt of betrokken was bij een ongeluk ook de papieren inleveren . dan was denk ik het file probleem op gelost en zaten veel Chauffeurs thuis . gr Chris
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Als je meer wilt weten en je door bergen ambtelijke taal heen wilt werken dan kan je het hier eens proberen:
http://publicaties.minienm.nl/documenten/monitor-nautische-veiligheid-deel-1-binnenwateren-monitoring-nautische-veiligheid-2013

Een paar uit zijn verband gerukte tabellen uit document 2 van die pagina
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (130.72 KiB) 1171 keer bekeken
--

Klembord-3.jpg
Klembord-3.jpg (40.23 KiB) 1170 keer bekeken
Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (75.74 KiB) 1171 keer bekeken
Wees voorzichting met het trekken van conclusies hier uit.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door kajoe »

ik ben geen deskundige zeggen ze maar dat naar 350 gaan kan soms wel eens verkeerd uitpakken de sluis drempels liggen op 4.15 en als et dan zuidwester harde wind of zzw dan kan het water in lemmer zo maar 60/70 cm wegvallen nu de geleerden hebben uitgemaakt dat je in Friesland russen lemmer en Burgum vrijwel geen waterstands verschil is en dus terherne niet meer gesloten word ,en erger waarschijnlijk weg gaat dan word het gat nu 2x 16 meter verbreed tot aan 60/80 meter en loopt het water nog makkelijker naar het noorden dus ga maar na helaas heb ik een beetje rekenen geleerd en helaas heb ik meer dan 25 jaar op de keersluis gewerkt dus ja 350 plus 60 is 410 en word het zeer krap maar ja de moderne rekenaars achter computers weten meer dan vele mensen die hun hele leven met het Friese water hebben moeten leven en dit uit levens ervaring hebben op gedaan dus wachten we maar af .
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Een aantal posting verplaatst van "Wie Weet" naar : "Kletsen en Klagen in het gangboord"
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Arie »

Merwede1969 schreef: 04 jul 2020 12:06 In plm 1979 was ik opvarend op de Maas , beneden de Bocht van Neer daar werdt de Maas gestremd , de duwboot Pursang moet afvarendt proefvaren met de duwbak Rotterdam 48 van Dekker uit Yzendoorn , de op en afvaard volledig gestremdt , Bak 110x11,45 3,40 diep 3400 ton de vaardiepte op de Maas was 2,80 dus lag niet afgeladen , boten van Rijkswaterstaat met zwaai lampen , Proefvaart geslaagdt, nu 42 jaar later zelfde bocht van Neer , ben ik opvarend in de bocht van Neer met een koppelverband 172x 11.40 3.00 diep met mais naar Maasbracht kom ik de Eitank tegen 110 x1140 . ik denk we wennen wel aan de grote van de schepen . maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen . Vdr Gr Chris
Mogelijk, als je alle moderne attributen tot je beschikking hebt, een dikke 20 jaar geleden bij mijn zwager aan boord, duw/sleepboot met 675 pk Cat, een ledige W v Driel bak van ik meen 110 meter van Stein naar Bergsche veld gebracht , geen kopschroef, geen koproer! natuurlijk in de bocht van Neer kwam er een grote geladen opvaart tegemoet, het ging allemaal goed, maar erg veel ruimte was er niet over als ik het me goed herinner, Dan ben je met 675 pk niet veel meer dan een roomkloppertje achter zo een grote ledige bak.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door pieter53 »

Merwede1969 schreef: 04 jul 2020 12:06 ..........maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen .
Vdr Gr Chris
Dat is ook wel nodig ook. Veel speelruimte hebben ze niet en als het fout gaat, gaat het goed fout.
Met alle gevolgen voor het overige scheepvaartverkeer of
gebruikers van de naastliggende of kruisende infrastructuur van dien.
Die fout hoeft niet eens bij de schipper of de techniek te liggen,
ook andere waterweggebruikers kunnen het onmogelijke van je eisen.
Je ziet dan ook dat na verloop van tijd er allerlei aanpassingen aan de vaarweg noodzakelijk zijn
om de veilige vaart te garanderen. De kosten daarvan zijn voor de belastingbetalers,
niet voor de belastingontduikende ondernemers op Malta of zo.
Na die aanpassingen gaat het dan weer een tijd redelijk goed,
dus kan men nog grotere schepen toestaan.
En zo begint het verhaal opnieuw.
Op een gegeven moment loop je echter tegen grenzen aan.
Je kan de rivier wel verbreden en verdiepen, maar als er
na elke winter steeds minder sneeuw en ijs in de Alpen ligt,
dan houdt het gewoon eens op.
Dat geldt niet alleen voor de rivieren,
maar ook voor al het andere water;
ja zelfs voor alles wat wij mensen zoal verzinnen.
Een 'wijze' spreuk zegt: "bezint eer ge begint"
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Merwede1969 »

Pieter nu is mijn instelling wel als ik met een koppelverband de Maas op gaat, dan neem ik geen recht , ik stop of laat de andere schepen voorbij varen , zou ik zien dat daar een duwboot in de afvaart is hoe jij hem omschrijf , laat eerst de afvaart komen, dat doen we in het gebergte ook , ik zeg altijd tegen jonge schippers wij hebben een regalateur stoppen als het nodig is .. niemand moet rekening houden omdat wij met koppelverband varen , het mag wel , boven Manheim op de boven rijn gaan we ook kort langs elkaar de op en afvaart , als je maar op elkaar kan vertrouwen stuurboord op stuurboord met blauwbord, of bakboord bakboord en maak geen twijfelaars , door snachts met volleverlichting in stuurhut of computer , tv, daar zie je mijn knipperlicht op , gr Chris
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door klipper »

Er staat in de dagbladen en zelfs in de scheepvaart bladen wel eens een bericht, Binnen schip overvaart JACHTJE, of een ander bootje enz. Soms negatieve berichtgeving, want er zijn bootjes die onverwachts een bijzondere vaarbeweging maken in de dode hoek. Een bijzonder geval was op het IJsselmeer binnenschip kwam in aanvaring met zeiljacht ,waar niemand aan het roer stond, was koffie aan het zetten. Ik meen dat schipper van het binnenschip schuldig werd bevonden. Gr
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja, dat kan, je kunt voorrang hebben en toch schuldig verklaard worden. Nederland kent in het BPR het artikel over "Goed zeemanschap". Dit houdt in dat je alles mag/moet doen om een aanvaring te voorkomen. Dus als jij een blijkbaar onbemand jacht aan ziet komen en je kunt zelf nog uitwijken, dan ben je ook verplicht om uit te wijken. En dat is op het IJsselmeer mogelijk. Ik vermoed dat bij deze aanvaring beide schippers schuldig zijn bevonden.

Maar het artikel werkt ook andersom: als het nodig is voor de veiligheid om een andere regel te overtreden, bijvoorbeeld door een rood licht varen, dan krijg je van de rechter gelijk als je je op Goed zeemanschap kunt beroepen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Merwede1969 »

In 1961 is er een boek uigegeven door Mr W A C van Dam, Goede zeemanschap op de binnenwateren , in verband met het Binnenaanvaringsregement , dat is een mooi boek mijn Vader heeft het dacht ik gekregen van de Friesche Maatschappij [ verzekering ] te Heerenveen . Dat omdat er verschil is tussen BPR en RPR , het boek is mooi om te lezen , we zijn wel 60 jaar verder !!!!! Gr Chris Cornet
Plaats reactie