Een overzicht van al deels afgegraven berg.
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Dank je wel Hans voor de foto's.
Nu heb ik een idee hoe het in zijn werk
gegaan is.
Het moet een hele klus geweest zijn.
Maar Oosterwijk kennende , is de berg weg.
Groeten,
Jan.
Nu heb ik een idee hoe het in zijn werk
gegaan is.
Het moet een hele klus geweest zijn.
Maar Oosterwijk kennende , is de berg weg.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Boele en Oosterwijk.
De laadplaats voor de schepen in Urmond.
De bovenste foto zal ongeveer vanaf hier gemaakt moeten zijn.
En dit is dan het het beeld van nu.
De bovenste foto zal ongeveer vanaf hier gemaakt moeten zijn.
En dit is dan het het beeld van nu.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Op deze twee foto's de containerkraan Limburg.
Door Oosterwijk speciaal voor dit project laten maken bij Conrad Stork om de volle containers
uit de duwbakken te halen en te legen in het grintgat.
Door Oosterwijk speciaal voor dit project laten maken bij Conrad Stork om de volle containers
uit de duwbakken te halen en te legen in het grintgat.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Als laatste een mooie opname van de kraan Marion.
Klaas, nogmaals bedankt voor het aanleveren van dit moois.
Klaas, nogmaals bedankt voor het aanleveren van dit moois.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Mooie foto's, ik zal nog wat aanvullingen geven. Op de berg waren scrapers en buldozers alles naar een verzamelpunt aan het brengen. Daar stond tegen de berg een enorme transportband, genaamd Weserhutte, die wagons deed laden. Circa 10 min. had de band nodig om de trein te laden. Boven die band was een enorme buldozer de mijnsteen naar die band aan het duwen. De trein reed er langzaam onder door. 6 treinen hadden wij nodig om ca. 3000 ton te laden. De spoorrails en de band moesten wel regelmatig verplaatst worden als de berg weer een stuk was afgegraven. Onder aan de berg was een passeer spoor waar de lege trein wachtte tot geladen trein beneden was. Door middel van een mobiel stonden de locs met elkaar in verbinding om ongelukken te voorkomen. Die mobiel was een eigen lijn waar alle schepen en treinen gebruik van maakte. Wij werkten op de 4 gekop- pelde duwbakken genaamd, Hendrik, Maurits, Emma en Wilhelmina elke bak uitgerust met 1 Schottel navigator, in 2 ploegen van maandag tot vrijdag. Deze Schottels waren luchtgekoelde Deutzen van 250 pk. Bij teveel stroom op de Maas kregen we voorspan van de Henja die voer daar ook om in te vallen bij storingen. Van s'morgens 4 uur tot 13.00 uur en van 13.00 tot 11.00 uur. Maandag begonnen we om 7.00 uur. We werden thuis opgehaald en gebracht met een VW busje.De sleepbakken voeren in een dienst van 4.00 uur tot 22.00 uur. Tijden hadden te maken met de openingstijden van de sluizen. We deden allemaal EEN reis per dag. Het laden in Urmond begon om 7.00 uur. Dus er was wel een periode dat je even onder zijl ging.De kranen hadden het zelfde rooster. Er voeren ook nog een tweetal gekoppelde splijtbakken met de Fiat van Verschoor en 2 gekoppelde elevatorbakken met de Triomf mee. Op de vijfde foto van beneden zie je een locomotief staan, die staat aan een Nishut, daar had Klaas Kamstra zijn werkplaats om de locs te repareren. Dat waren oude Staatsmijn locs uitgerust met een 500 pk. Deutz.
gr. Bas
gr. Bas
Re: Boele en Oosterwijk.
Nu weer even tijd voor wat anders.
Via Kees Keijzer (waarvoor hartelijk dank Kees ) kreeg ik onderstaande lijstjes toegezonden.
Het zijn opmerkingen over eerder geplaatste posts op dit onderwerp.
Ze zijn samengesteld door Jaap Suiker, inderdaad de zoon van Jaap Suiker, die schipper was van o.a. de Maas en de Kalahari.
Ik zal beide lijsten hier plaatsen zodat u eventueel zelf kunt zoeken naar de betreffende post.
Voor zover mogelijk zal ik proberen om de opmerkingen ook bij de posts te zetten, voor zover ik ze zelf heb geplaatst tenminste.
Ik kan niets aan posts van andere leden veranderen.
Dit is de informatie, waarvoor Jaap Suiker veel dank toekomt, omdat hij de moeite heeft genomen om hele topic door te nemen.
Via Kees Keijzer (waarvoor hartelijk dank Kees ) kreeg ik onderstaande lijstjes toegezonden.
Het zijn opmerkingen over eerder geplaatste posts op dit onderwerp.
Ze zijn samengesteld door Jaap Suiker, inderdaad de zoon van Jaap Suiker, die schipper was van o.a. de Maas en de Kalahari.
Ik zal beide lijsten hier plaatsen zodat u eventueel zelf kunt zoeken naar de betreffende post.
Voor zover mogelijk zal ik proberen om de opmerkingen ook bij de posts te zetten, voor zover ik ze zelf heb geplaatst tenminste.
Ik kan niets aan posts van andere leden veranderen.
Dit is de informatie, waarvoor Jaap Suiker veel dank toekomt, omdat hij de moeite heeft genomen om hele topic door te nemen.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: fam.suiker.
De zoon van Jaap Suiker heeft deze vraag beantwoord.marrie van mullem schreef: ↑18 mar 2010 21:03 wie kan ons iets meer vertellen over de fam.suiker.
jaap en mien suiker voeren met het schip de kalahari.
Jaap is, als schipper van de Kreeft, overleden op 22-08-1973.
Mien is in 2018 overleden.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Sleepschip Kalahari
Beste Jaap,Hans schreef: ↑08 jun 2013 19:42 Kalahari, sleepschip, zusterschip van de Negeb,
gebouwd bij Piet Hein in Papendrecht, bouwjaar 1959,
groot 2793 ton, afm. 86.03 x 11.57 x 4.23,
diepgang leeg 1.02, diepgang geladen 4.18,
laadhoogte 3.16, vrijboord tot dek 0.05,
afm. laadruim 61.78 x 6.2 x 4.07,
inhoud schip 1558 m3,
kruiplijn ledig 7.0
In antwoord op jouw opmerking over de tonnenmaat van de Kalahari het volgende.
Het klopt dat je altijd 2711 ton op het schip hebt zien staan.
Dat is bij de eerste meting van het schip op 29-07-1959 vastgesteld.
Nu komt de verwarring.
De Kalahari is op 04-11-1968 hermeten en mat toen 2827 ton.
Dit zijn de twee metingen die ik in de Liggers van de Scheepsmetingsdienst heb gevonden.
Ik heb ooit een lijst gekregen van Oosterwijk waarop de scheepsgegevens van 1981 staan.
Op die lijst staat de Kalahari vermeld met een tonnage van 2793 ton.
Die laatste gegevens heb ik aangehouden bij bovenstaande post uit 2013.
Groet,
Hans.
Hans.