Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Jan de Reus
Berichten: 428
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

RMS Olympic

De RMS Olympic was een lijnschip van de White Star Line dat dienstdeed van 1911 tot 1935. De bouw vond plaats bij de werf Harland and Wolff te Belfast (Noord Ierland). Het was een zusterschip van de Titanic en van de Britannic en de eerste van de drie schepen die de White Star Line liet bouwen. Kiellegging vond plaats op 16 december 1908 en de tewaterlating was op 20 oktober 1910. Het schip kwam op 14 juni 1911 in de vaart met als thuishaven Liverpool.
Met een lengte van 269 meter was het schip destijds het langste schip ter wereld. De romp bevatte 15 waterdichte schotten, die het schip in 16 waterdichte compartimenten verdeelden. Het schip zou nog kunnen drijven als een kwart van die compartimenten ondergelopen was. Een centraal trappenhuis verbond drie dekken en de eetzaal was de grootste drijvende eetzaal ter wereld. Bij de tewaterlating werd 23 ton vet, olie en zeep gebruikt om het schip van de helling te laten glijden. Het duurde exact 62 seconden om het schip in de rivier te krijgen. Vervolgens werd de luxueuze inrichting van het schip afgebouwd. 29 enorme stoomketels werden geïnstalleerd en in een speciaal gebouwd droogdok werden de drie enorme schroeven aan de assen gezet. Op de dag dat de Titanic te water werd gelaten, kon de Olympic als volwaardig schip worden overgedragen aan de White Star Line.

Afmetingen:
Inhoud: 45.324 BRT waterverplaatsing: 52.067 ton
Lengte: 269 m
Breedte: 28,2 m
Diepgang: 10,5 m

Voorstuwing:
24 x double-ended en 5x single-ended Scotch stoomketels op 215 psi.
2 x viercilinder stoomaangedreven zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste (bronzen, driebladige) schroeven.
Eén lagedruk (7psi absoluut) stoomturbine met 18.000pk (13,5MW) voor de centrale (bronzen, vierbladige) schroef.
Max snelheid: 21 knopen

Passagierscapaciteit: 2.584 (in drie klassen)
Bemanning: 1.100

Geschiedenis:
14 juni 1911 aanvang maiden voyage naar New York
20 september 1911: aanvaring met de kruiser HMS Hawke bij het eiland Wight
1915 omgebouwd tot troepen-transportschip
15 mei 1934 aanvaring met het lichtschip LV-117 42 mijl ten zuiden van Nantucket
27 maart 1935: start van haar 257e en laatste reis
12 april 1935: uit de vaart genomen
Nadat een poging om het schip om te bouwen tot drijvend hotel op niets waren uitgelopen is het schip uiteindelijk in 1937 gesloopt te Schotland

Jan
Bijlagen
Olympic_150kB.jpg
Olympic_150kB.jpg (122.85 KiB) 179 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 428
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

HMS Hood
‘Ventis secundis’

De Britse slagkruiser HMS Hood was in de periode tussen WO1 en WO2 het
grootste oorlogschip van de wereld en stond bekend als de ‘Mighty Hood’.
Het schip is vernoemd naar de Engelse admiraal Samuel Hood.
Oorspronkelijk waren 4 van dergelijke slagkruisers voorzien maar alleen de Hood
is daadwerkelijk gerealiseerd. Als gevolg van het verlies van drie slagschepen tijdens de slag bij Jutland werd de Hood voorzien van extra bepantsering om de inslag van 15 inch granaten te kunnen weerstaan. Bij het ontwerp was echter onvoldoende rekening gehouden met steil inslaande granaten wat later heeft geleid tot haar ondergang bij de confrontatie met het Duitse slagschip Bismarck en de kruiser Prinz Eugen.

De HMS Hood is gebouwd bij de werf John Brown & Co te Clydebank (Schotland).
De kiellegging vond plaats op 1 september 1916 en de tewaterlating was op 22 augustus 1918.
Het schip werd op 15 mei 1920 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 45.200 brt (1918) 48.360 brt (1940)
Afmetingen: 262 x 32 x 10 meter
Voorstuwing:
24 oliegestookte ketels (fabrikaat Yarrow) gekoppeld aan 4 stoomturbines (fabrikaat Brown-Curtiss) met een totaal vermogen van 113 MW (151.200 apk)
Max snelheid: 31 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius: 5332 zeemijl (10.00 km) bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening (1939):
4 × 2 kanons 15 inch (380 mm)
12 x 1 kanons 5,5 inch (140 mm)
4 x 2 kanons 4 inch (100 mm)
3 x 8 kanons (2 pounder)
5 x 4 Vickers machinegeweren 0,5 inch (12,7 mm)
4 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen
1 x catapult voor vliegtuigen
Bemanning: 1169 koppen (1021) / 1.477 koppen (1941)
Geschiedenis:
22 augustus 1918: gedoopt door de weduwe van adm. Sir Horace Hood
15 mei 1920: in dienst gesteld als vlaggenschip van de British Atlantic Fleet
17 mei 1929 – 16 juni 1930: modernisatie
1931: muiterij te Invergordon (Schotland)
1936: toegevoegd aan de Mediterranean Fleet
1939: toegevoegd aan de Home Fleet
1940: als vlaggen schip van Force H deelgenomen aan Operatie Catapult waarbij de voor anker liggende Franse vloot werd uitgeschakeld
13 jan – 18 maart: modernisatie te Rosyth
mei 1941: uitgevaren onder commando van admiraal Holland om het Duitse slagschip Bismarck te onderscheppen
24 mei: onderschepping van de Bismarck en de zware kruiser Prinz Eugen in de Straat van Denemarken; nadat een 8 inch granaat van de Prinz Eugen op het sloependek van de Hood explodeerde, vatte munitie van de 4 inch kanonnen vlam, waardoor brand ontstond. Om omstreeks 6:00 uur ontstond bij de hoofdmast een enorme steekvlam direct gevolgd door een zeer zware explosie waarbij het schip in tweeën brak. Van de 1418 bemanningsleden hebben er slechts drie de ramp overleefd. De Bismarck werd op haar beurt op 27 mei datzelfde jaar door de Royal Navy tot zinken gebracht.

Jan
Bijlagen
HMS-Hood_150kB.jpg
HMS-Hood_150kB.jpg (70.92 KiB) 73 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl



Plaats reactie