Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 13 aug 2020 17:10 Mensen zullen jullie later nog dankbaar zijn voor het oprakelen van dit stukje scheepvaartgeschiedenis!
Ja Pieter, als we op de juiste plaats gekieteld worden dan kun je ons de diepste geheimen ontfutselen :shock: :? :ugeek: .
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Jij rakelde het op Pieter, dus zijn we (in ieder geval ik) jou dankbaar. Beetje een witte raaf in de binnenvaart. In ieder geval wel opvallend! Gr. Klaas.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

En ook nog een mooie steilsteven ver buiten zijn vaargebiedt, zijn er nog kenners hier en doe Klaas een plezier.
Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 13 aug 2020 17:53 Ja Pieter, als we op de juiste plaats gekieteld worden dan kun je ons de diepste geheimen ontfutselen :shock: :? :ugeek: .
Ik denk dat je, gezien je activiteiten, ook wel van het begrip "Maaskruis" gehoord hebt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

Er waren wel meer schepen die steeds witter werden, oa vanaf Seilles ongebluste kalk naar gouda en ijmuiden. Het ging fout als water bij kwam. Dan was er ook nog spitsen transport van ,naar ik meen van Sluiskil naar Frankrijk, de lading was ammonium nitraat. Als ik het verhaaltje goed heb moest men op 1 dag door Belgie varen met begeleiding en voorschutting. Later werd dit transport niet meer toegestaan over water. Nadien over de weg. Wie weet hier meer van, ik weet niet zeker of deze gegevens juist zijn. Gr
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

moet je maar eens vragen in beiroet daar weten ze inmiddels alles van ammonium nitraat met de trieste gevolgen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
zeeuwse meer
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03

Re: Wie weet?

Bericht door zeeuwse meer »

Van ammonitraat kan ik me nog herinneren dat je een ijzeren buikdenning moest hebben en geen gaten in het machinekamer schot. Gasdicht dus. ik heb het een keer in Suiskil geladen voor Tertre meen ik.
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Wie weet?

Bericht door JC »

Er mochten geen houten onderdelen in het ruim of de afdekking daarvan zitten. Diverse spitsen hebben daarvoor geïnvesteerd: alu luiken en stalen buikdenning. Men voer met een bord "verboden te roken" op de luiken. Meest voorkomende bestemmingen waren Reims en ik dacht Vitry le Francois.Erg lang heeft het niet geduurd, maar dat weet ik niet precies. Rienk weet er het fijne van.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

JC schreef: 14 aug 2020 20:22 Er mochten geen houten onderdelen in het ruim of de afdekking daarvan zitten. Diverse spitsen hebben daarvoor geïnvesteerd: alu luiken en stalen buikdenning. Men voer met een bord "verboden te roken" op de luiken. Meest voorkomende bestemmingen waren Reims en ik dacht Vitry le Francois.Erg lang heeft het niet geduurd, maar dat weet ik niet precies. Rienk weet er het fijne van.
Ammonium nitraat en mogelijk nog wat types kunstmest, als die in aanraking komen met dieselolie vormen ze een zeer krachtig plof stofje, vele terreur organisaties hebben dood en verderf gezaaid met bommen vervaardigd van deze grondstoffen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

In de jaren '60 laden wij dat spul gestort of iets desgelijks in Stein en brachten het naar Rotterdam waar het werd overgeslgen in een zeeboot bestemming China. Na het lossen ruimen spuiten en de dan rondom olie er op .
Toen men bemerkte dat de chinezen het gebruikte o.a. voor springstof (oorlogsdoeleinden) is het later vervoerd verpakt.
Meestal maakte de zeeboot zijn laatste reis en ging na het lossen naar de sloperij.
Zelfs de rails op de kade waar over de kraan reed roesten weg.
Het bedrijf wat het spul oversloeg en later ook in zakken deed was op de kop van de Waalhaven.
Ik ben de naam vergeten.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie