Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Ja, daar kan je wel eens gelijk in hebben.
In kleine gemeenten was de kans groot dat de gemeente ambtenaren de betrokken toekomstige dienstplichtige of in ieder geval zijn familie kende. Ons kent ons. Op het gebied van 'broederdienst' kon in bepaalde jaren geen beroep worden gedaan in verband met een te klein aantal goed gekeurden. Al met al was er een zekere mate van willekeur.
Zelf had ik niet zoveel zin in militaire dienst. Iedereen vond dat ik zeer hoge wreven had, zeer lastig met schoenen kopen, dus ik dacht een reden om afgekeurd te worden gevonden te hebben. Op naar de huisarts, die mijn verhaal aanhoorde en me nog net niet bij kop en kont pakte om me de spreekkamer uit te bonjouren. Een maand later moest ik naar de keuring. Wie liep daar rond in het uniform met de meeste gouden strepen: mijn huisarts! Letterlijk een man met een dubbele pet.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, en jij natuurlijk op hoge poten(wreven) naar hem toe !?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door pieter53 »

Gert Schouwstra schreef: 18 aug 2020 13:34Dat bezwaarschrift moest je dan inleveren bij de burgemeester en die zond het vervolgens door naar de Minister. Ik spreek het vermoeden uit dat het begeleidende briefje van de burgemeester wel eens van grotere invloed kon zijn op het besluit van de Minister dan het bezwaarschrift zelf....
Ik denk dat je de gang van zaken juist schetst.
Het is echter een zeer ongewisse zaak en om daarvoor alleen de registratie van je schip te veranderen is misschien toch niet zo handig.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Nou Pieter, voor vele schippers was dat een zaak van levensbelang hoor. Op al die kleine scheepjes werkte de oudste zoon mee als onbetaalde knecht. En er werd veel met de hand geladen en gelost (bijv. zelflossers) of de hulp was nodig bij het zeilen of jagen. Een kind was goedkoper dan een motor of een extra lier.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door pieter53 »

Tja, maar je had geen garantie dat de Burgemeester jou welwillend zou zijn....
of zou een kruikje jenever geholpen hebben?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Bij de Bergse schippers heb ik gevallen gevonden dat er in een paar jaar tijd een paar keer op papier werd verhuisd.
Van Bergen op Zoom naar Halsteren, van Halsteren naar Asten en van Asten uiteindelijk naar Dordrecht. Dat binnen tien jaar.
Wanneer het alleen om de financiën zou gaan (belasting) dan vraag ik me af wat de naamplanken in die tijd kosten.
Een vraag: wanneer het schip ingeschreven stond in gemeente X, moest dan de schipper en zijn gezin ook daar ingeschreven staan? Of kon dat los van elkaar?
Of was het een spel van kat en muis tussen overheid en schipper?
De overheid vind het niet erg prettig wanneer mensen er frequent wisselende adressen er op na houden.
Het Centraal Bevolkingsregister kwam er op een gegeven moment.
Ik kijk uit naar de verhalen die dit misschien oplevert.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, het schip kan inderdaad in een andere plaats ingeschreven staan dan de woonplaats of het domicilie van de eigenaar.
Dat was in elk geval in de jaren zeventig zo en nu nog steeds.

De Louisa en de Orion, waarvan de eigenaars in Lisserbroek woonden waren ingeschreven in Rotterdam.
Daar waren wij heel blij mee want het risisco dat we over de grens ineens van "Lisserhosen" zouden varen trok ons niet aan.

En twee recente voorbeelden uit mijn zeer nabije omgeving:
Het schip bleef in Nijmegen en de eigenaar woonde in Beuningen.
En een ander geval:
Het schip is ingeschreven en vaart nog altijd van Maastricht, de eigenaar heeft domicilie in Nijmegen.

Wat wel een vereiste was en is:
De schipper moet een postadres heben in de plaats waar hij zijn domicilie heeft.
En sinds een aantal jaren wordt er zeer moeilijk gedaan, waneer dat adres een postbus is.
Daardoor zijn er best wel wat schippers in een lastig parket gekomen.
Je post is toch privé, en daarvan wil je niet dat een ander met z'n neus in zit.
Bovendien, is het belangrijk dat je die post kunt halen op een moment van de dag of de nacht dat het jouw uitkomt.

De Jolles voer jarenlang van Maasbracht. Ale post van de gemeente, oproepen voor militaire dienst stemoproepkaarten enz, van schippers die elders hun postadres hadden werden naar Café de Bruin in Maasbracht gestuurd. Zo werd je gedwongen om met enige regelmaat toch en kroeg te bezoeken. Totdat kantoorboekhandel "De Kempenaar" wie kent het niet, deze postservice in zijn "assortiment" oppakte.

Daar kan ik trouwens nog wel een anekdote van vertellen.
Wij, vader, moeder en deze volwassen, niet meer aan boord zijnde op de Rijn varende ongehuwde zoon, hadden ons domicilie in Maasbracht.
Op een gegeven moment moest ik een nieuw paspoort hebben dus met de auto naar Maasbracht om dat te regelen.
Kom ik daar op het Raadhuis. Na enig speurwerk aldaar wist men mij te vertellen dat ik geen inwoner van Maasbracht was, en dat ze me dus niet konden helpen. Op mijn vraag waar ik dan wel woonde kreeg ik aanvankelijk het antwoord dat ik dat (als 26 jarige) aan mijn ouders moest vragen.

Dat dit antwoord bij mij "enige" irritaie opleverde moet de beamte achter het loket bespeurt hebben, ik hebben. Hij was daarom wel zo vriendelijk om mij de wettelijke regels uit te leggen. Wanneer iemand naar een andere gemeente verhuisd, verhuizen al zijn ongehuwde kinderen met hem mee, tenzij zo'n (volwassen) kind onmiddellijk aangeeft niet mee te verhuizen.

Uiteraard was bij mij bekend dat toen mijn vader moest stoppen met varen en in Nijmegen in de Waalhaven kwam te liggen, hij de inschrijving van het schip, en zijn domicilie heeft overgebracht naar Nijmegen. Dus toen wist ik waar ik het (paspoort) moest zoeken: In Nijmegen waar ik net met de auto vandaan kwam!

Ik was dus verhuisd van Maasbracht naar Nijmegen zonder dat ik het wist.
Overigens het is wel de gemakkelijkste en minst inspannende verhuizing geweest die ik ooit heb meegemaakt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Het ging in die tijd om de Rijksuitkering die gemeenten kregen. Net als in het huidige Gemeentefonds worden de Rijksbelastingen verdeeld op basis van inwoners, schoolkinderen, aantallen bedrijven, en nog veel meer variabelen. Het was dus heel interessant voor een gemeente om schippers in te schrijven, want daardoor kregen ze structureel meer inkomsten, zonder dat ze de daarbij horende uitgaven hadden. Schippers vroegen nooit een uitkering, schipperskinderen gingen niet naar school, je hoefde hun afval niet op te halen, enz. En met meer inwoners werd ook het salaris van de burgemeester hoger. Die had dus echt wel een belang om een briefje te schrijven...... Want met gewone burgers kon hij niet concurreren met andere gemeenten, maar met schippers dus wel.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Iedereen bedankt voor de informatie!
Groet K.T.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Niet zo vaak voorkomende thuishavens in de binnenvaart.

Bericht door DPLA »

De wantij uit Enter

Tja, dit schip heeft Enter als thuishaven, maar zal daar nooit kunnen komen via de Regge.

BINNENVAARTSCHIP Wantij-Enter-20060909-02.jpg
BINNENVAARTSCHIP Wantij-Enter-20060909-02.jpg (178.23 KiB) 1081 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie