Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door klipper »

Er waren walbewoners die het niet zo voorzien hadden op de schipperij, vaak was de oorzaak laawaai overlast van agregaten waar geen goede demper op zat. Een leuk iets was ook een ruim zittend klepje op de uitlaat dat rinkelde zo leuk . Een geval meegemaakt in Gorcum binnen de sluis ter hoogte begraafplaats ,dat er een zgn collega met een naalden bikhamer bezig was, toevallig tijdens een uitvaart. Verder was er onderling ook nogal eens overlast op dit gebeuren , met het voorschip bij een achterschip gaan liggen ,en snachts als de visite wegging nog even het agregaat starten voor de vaatwasser. Een leuke was ook die mooie langzaam lopende motoren, op het langzaamst kletterde de klep op de uitlaat zo lekker!. Maar gelukkig was niet alles negatief, ook veel leuke dingen beleefd. Gr
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Gernot Menke schreef: 31 aug 2020 23:38 Het roer van de Herna-Aak is interessant. Het is een inklapbaar roer, dat is duidelijk te zien. In principe wordt het roer bediend met de onderste helmstok. Maar je kunt twee vergrendelingen op het roerblad losmaken en vervolgens ook de bovenste helmstok gebruiken om het achtereinde van het roer nog verder te gooien, zoals met een Becker-roer.

Ik weet niet wanneer de bovenste helmstok werd gebruikt. Tenminste blijkbaar als je veel roereffect nodig had. Misschien in de afvaart "mit kaltem Druck" (ik weet niet hoe dat in het nederlands heet - stevelen?).

Een beschrijving van een dergelijk roer op een Maas-Hernaaak is te vinden in Oskar Teubert, Die Binnenschiffahrt, Volume 1, Leipzig 1912, p. 407.

gr. Gernot

Bedankt voor de informatie.
Nooit eerder over gehoord.
Me wel eens afgevraagd waarom het onder en boven helmhout slechts met touw met elkaar verbonden waren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Gernot, zeer bedankt voor deze toelichting.
Nu begrijp ik eindelijk waarom zo'n roer een KLAPHEKKEN genoemd wordt.
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

Begin jaren 80 kreeg ik een opdracht (werkte bij het Havenbedrijf R'dam) om richting Lage Erfbrug te gaan, er waren stankklachten binnengekomen en de veroorzaker was natuurlijk een binnenschip. Bij aankomst rook ik een bekende en (vond ik althans) lekkere geur van de bruine teer waarmee de schipper zijn luiken aan het teren was.
Praatje met de schipper gemaakt over de klachten, zijn antwoordt was het volgende: waarschijnlijk van die persoon die de hele ochtend al op zijn campingstoeltje op de stoep ziet in de uitlaten gassen van alle langsrijdende auto's. Schipper geadviseerd om lekker verder te gaan met het teren. :)
Dit was aan de Aelbrechtskade nou niet een rustige weg te noemen.
Zo zie je maar weer: wat zijn stankklachten? Als ik een boterham met pindakaas zat te eten zat collega naast mij te kokhalzen :mrgreen:
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Bij ons in de buurt heeft men een actie gehouden om een bakkerij weg te krijgen,die zelf bakte,vanwege stank overlast van het verse brood.
Groeten,Arie.
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Gernot Menke »

Zoveel domheid maakt je boos. Timmermanswinkels, kleine bedrijven en zelfs bakkerijen! Natuurlijk maken ook kleuterscholen en voorzieningen voor gehandicapten deel uit van het leven en is het ook mooi om deze alledaagse geluiden te horen.
In Duitsland is het natuurlijk niet anders. Ze willen "in de haven wonen" want dat is gaaf, maar het mag niet stinken naar diesel en er mag geen lawaai zijn. U wilt aan het water wonen, maar u wilt niet dat een schip aanmeert. Ze zijn fervente voorstanders van vrijheid bij Black Lives Matter, maar ze onderdrukken andere meningen als die niet van hen zijn. Je hebt het gevoel dat alle mensen hypocriet zijn geworden - of is de domheid in het algemeen toegenomen?
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

Tegenwoordig is het motto: als je niet voor ons bent dan ben je tegen :shock:
Een domme gedachte maar het lijkt een trend te worden, jammer. Komt waarschijnlijk deels door allerlei complotten die op sociaal media worden geplaatst en door een (gelukkig kleine) groep voor waar worden aangenomen.
Mvg.
Geert

ps. kunnen dit onderwerp beter naar klagen in het gangboord etc verplaatsen, heeft helaas niets meer met UIT DE OUDE DOOS te maken.
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Gernot Menke »

De kleine Berrichons in Frankrijk hadden twee roers in het verlengde van de scheepswand, vanwege de hoekige vorm van de romp en het neerwater erachter. Ik vraag me af of het klaproer van de Hernaaak soortgelijke redenen had! Het inklapbare deel van het roer bevond zich ver buiten de hartlijn van het schip toen het roer werd uitgegooit.
grt. Gernot
wilfried
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2017 09:30

Re: Uit de oude doos.

Bericht door wilfried »

Gernot Menke schreef: 01 sep 2020 10:53 Zoveel domheid maakt je boos. Timmermanswinkels, kleine bedrijven en zelfs bakkerijen! Natuurlijk maken ook kleuterscholen en voorzieningen voor gehandicapten deel uit van het leven en is het ook mooi om deze alledaagse geluiden te horen.
In Duitsland is het natuurlijk niet anders. Ze willen "in de haven wonen" want dat is gaaf, maar het mag niet stinken naar diesel en er mag geen lawaai zijn. U wilt aan het water wonen, maar u wilt niet dat een schip aanmeert. Ze zijn fervente voorstanders van vrijheid bij Black Lives Matter, maar ze onderdrukken andere meningen als die niet van hen zijn. Je hebt het gevoel dat alle mensen hypocriet zijn geworden - of is de domheid in het algemeen toegenomen?
het is geen domheid maar een gevoel van ik ben het, ik weet het, . en je gevoel gernot is juist .het zijn hypocrieten. meestal krijgen ze na jaren zeuren hun zin. mvg wilfried
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Heeft iemand een duidelijke foto van een Herna met flaproer?
Ik heb in mijn verzameling gekeken, maar niets wat er ook maar een beetje op lijkt.
Schier had weleens een plaatje van een Klaphekkenroer met linnet (of roerzwaard) geplaatst.
Is er misschien verwarring daarmee mogelijk?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie