Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door klipper »

Ls, Jaren geleden waren er lieden die vonden dat ik met een oud lijk voer!. Het heeft jaren geduurd dat ik zo een opmerking hebt verwerkt. En nu weer terug bij af, er is iemand die vind dat het een engelse bak is. (53_ 8.20). Wat een verdriet!. Groeten van sch ex Alrina
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kapitein Spok »

klipper schreef: 01 aug 2020 23:20 Ls, Jaren geleden waren er lieden die vonden dat ik met een oud lijk voer!. Het heeft jaren geduurd dat ik zo een opmerking hebt verwerkt. En nu weer terug bij af, er is iemand die vind dat het een engelse bak is. (53_ 8.20). Wat een verdriet!. Groeten van sch ex Alrina
Klipper, ik weet precies wat je bedoel.
Ook toen ik op de, met een tweedehands achterschip gemotoriseerde, Orion voer kreeg ik nog wel eens een sneer.
"Voor dat soort gevallen hebben ze in IJmuiden hoogovens gemaakt", of woorden in die trant waren echt niet zeldzaam.

De complimenten die je krijgt wanneer je zuinig bent op materiaal dat je uit vorige generaties is toegekomen, zijn niet altijd lovend.
Het begrip circulaire economie sprak en spreekt een aantal mensen totaal niet aan.

Maar trek het je niet aan.

En dat op de postzegel de Alrina voor een Engelse bak wordt aangezien kan ik toch ook wel begrijpen.
De afdruk is van dermate onscherp dat er weinig of geen diepte in te bespeuren valt.
Bovendien zijn door het postzegelformaat de werkelijke afmetingen ook niet goed in te schatten.
En wannneer je dan het schip niet kent en je denkt aan een Engelse bak, dan kan ik het toch wel begrijpen.

En als je er heel diep over de oorsprong van de klipper nadenkt, dan is dan niet elke klipper OOK een Engelse ba(r)k ?!

Al was de Alrina geen "vaste klant" in Weurt, wanneer ik de postzegel gisteren gezien zou hebben had ik hem toch wel direct herkent.
Een aantal schepen, en daar was de Alrina er één van, waren toch wel zo markant dat je daar geen marifoon voor nodig had om te weten wie er aan kwam. Overigens vind ik het wel leuk om een klein beetje te weten wie er achter het pseudoniem klipper schuilgaat.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door klipper »

LS. Ook ik vind het niet vreemd dat er gedacht werd aan Engelse Bak, vanwege de foto.!. Vr Groet
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door klipper »

Ls, hier nog eentje met humor, afvarend aan Gorcum even marifoon melden om naar sluis Gorcum te varen. Er was een lolbroek die antwoorde , DAAR IS GEEN SLOPERIJ. Ik moest dit even op mij in laten werken, en ineens een antwoord , HET VLAK VAN DE ALRINA IS NIET ZO DUN ALS VAN UW SCHUIT!. Er volgde een langdurige marifoon stilte, misschien ging de man in de klopbrief kijken !. En nu stop ik over dit onderwerp. Gr
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door k-k »

Klipper, Vond de Alrina een heel apart schip. Zat zo te zien geen recht stukje aan en ook de breedte lijkt op de kim anders dan op de geladen waterlijn. Enig idee wat er achter deze bouwwijze zat? En hoe voer het schip? Waarschijnlijk weinig weerstand, maar was ze door haar vorm wel of niet koersvast? Stuurde ze gemakkelijk. Allemaal dingen die in me opkomen als ik haar zie. En waarschijnlijk heb jij een antwoord op mijn vragen. Lees net je laatste posting en hoop dat je voor mij een uitzondering wilt maken. Alvast bedankt. Gr. Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door klipper »

Hier een antwoord aan KK. De ronde horizontale vorm had het voordeel dat de zijden van het schip in geladen toestand niet naar binnen gingen staan, wat bij schepen met rechte zijden soms wel het geval was. Van gangboord naar de waterlijn gewoon haaks. Verder een slecht te sturen schip, dat verbeterd met electries stuurwerk. En verder nog een excuus aan de man met ergernis. Vr Groet
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door k-k »

Klipper, Bedankt voor je antwoord. Gr. Klaas.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Touw »

Schermafbeelding 2020-09-03 om 13.32.58.png
Schermafbeelding 2020-09-03 om 13.32.58.png (408.82 KiB) 998 keer bekeken
Wie herkent dit schip?
Groet K.T.

https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Tim76 »

Kees Touw schreef: 03 sep 2020 13:44 Schermafbeelding 2020-09-03 om 13.32.58.png
Wie herkent dit schip?
Groet K.T.

https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
https://issuu.com/lvbhb/docs/bp_217_web

Zie hier, bladzijde 27: de TOLÉ.

https://www.binnenvaart.eu/sleepvrachts ... -tola.html

Groeten van Tim!
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door klipper »

Tole is ooit verkocht aan een restaurant of camping eigenaar, aan rivier de Lahn dld. Gr
Plaats reactie