Bijna 100 jaar oud. (1913)
Dat zijn er inmiddels meer dan honderd.
Overigens is het bouwjaar formeel 1916.
Maar het schip is in Ombret zo'n 30 km boven Luik gebouwd', maar toen ze net met de bouw begonnen waren brak WO I uit, die daar in de Maasvallei heel hevig was. De bouw heeft dan ook, mede door materiaalgebrek, heel lang geduurd en in 1916 is het als Eburon in de vaart gekomen..
k vind het kruiwagentje zo leuk op de sier uitlaatpijp.
Ja Pieter dat daar een kruiwagen is afgebeeld heeft meer dan één betekenis.
Sander werd op 3 maart 1968 ( ruim 52 jaar geleden) zetschipper op de Factotum, met aanvankelijk mij als matroos.
Het schip was eigendom van een bevrachter; Leon Hamelers.
Ter onderscheiding van de verschillende Hamelers'en werd hij "de Middenbolder" genoemd en daarom was dit de vlag waar zijn vaste "klanten" mee voeren.
- Vlag Middenbolder.jpg (68.29 KiB) 1423 keer bekeken
Toen wij met de Factotum gingen varen vonden we de sierpijp erg saa: egaal havanna bruin, zonder iets bi.
Ik heb toen de middenbolder uit de vlag nagetekend op vloerzeil, uitgesneden en op de sierpijp geplakt.
Dat stond best mooi en dhr. Hamelers vond het geweldig.
Maar na een aantal jaren moest hij vanwege gezondheidsredenen, alle zaken van de hand moest doen en kwam de factotum -onverwacht- te koop.
Dankzij goede "kruiwagens" was Sander in staat om dat schip over te nemen.
Sander was inmiddels bekend als "Janssen van de Factotum" dus die naam wilde hij behouden en dat mocht.
Factotum betekend "manusje van alles" of "niets is mij teveel".
Maar de middenbolder moest uit de pijp en wat moest daar dan op...?
Gelet op de functie van een kruiwagen, een manusje van alles dat voor veel te gebruiken is en de eerder genoemde "goede kruiwagens", zat ik een aantal jaren later uit zeil en kruiwagen te snijden, die dermate goed bevestigd is dat hij na al die jaren nog steeds op zijn plaats zit.