Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 14 aug 2020 21:58 De N T B op de kop van Sluisjesdijk.
Groet, Kees.
Klopt Kees
En om de puntjes op de I te zetten, N T B korte kant😁
Al weer aardig wat jaren geleden weggebaggerd om de haven ingang te verbreden om nog grotere zeegaande schepen de Waalhaven binnen te laten.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Binnenvaarder schreef: 10 sep 2020 17:59 Vandaag lekker gefietst rondom Maastricht. Auto in Eijsden geparkeerd en met pontje over. Sluizen van Ternaaien overbrugd om langs het Albertkanaal te fietsen.
De kleine sluisjes vielen ons op, wel mini ten opzichte met wat ze nu hebben.
Mijn vraag gaat over de bijnaam, de stop van Ternaaien,dit bekende waarschijnlijk dat je lang moest wachten om geschut te worden.
Hoe lang duurde het wachten gemiddeld toen alleen de kleine sluisjes beschikbaar waren?
Mvg.
Geert
Geert de naam "Stop van Ternaaien" heeft uitsluitend te maken met de afmetingen waardoor de er geen grotere schepen dan kempenaars 50x 6.60 via deze weg in het Albertkanaal konden komen. Men wilde niet dat voor de Luikse industrie, de aan en afvoer van goederen en vooral grondstoffen de haven van Antwerpen zou moeten concureren met Rotterdam.

Met de afmetingen 55 x 7.20 die Wim (Ichtus) noemt kon/kan men wel via Bosserveld en het kanaal Briegden Neerharen in het Albertkanaal komen.
De sluizen van Lanaken en Neerharen zijn iets groter dan die van de Stop in Ternaaien.

Wat betreft de wachttijd, die viel daar reuze mee.
Door het ronduit F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E- nivelereings systeem duurde het echt maar enkele minuten om de kolk te vullen of de legen.

Bij het opschutten moest men even een voor en steekdraad vast hebben.
Zodra het schutten begon wilde het schip even achteruit, dan liep het vooruit in de steekdraad en zodra er dan loos in de steekdraad kwam, kon je hem losgooien en bleef het schip muisstil liggen maar ging wel als een speer naar boven.

Na het in gebruik nemen van de nieuwe kolk is het peil beneden de sluis verlaagd omdat met toen rechtsreeks op de Maas uitkwam, en het verval van de sluis Sint Pieter nu in de kolk van Ternaaien werd opgevangen.
Bij het opschutten merkte je dat waneer je gestegen was tot het oude kanaalpeil het schip weer even naar achteren en daarna naar voren wilde.
Maar wij waren daar op verdacht en hadden met onze 43 meter ook wat meer speling en konden dat gemakkelijk met de schroef opvangen.

Afschutten ging helemaal vanzelf. Je ging gewoon kaarsrecht naar beneden.
Een voordeel van dat verlaagde peil aan de benedenzij was wel dat wij leeg onze stuurhut niet meer af hoefden te breken om onder de hefdeur door te kunnen.

Wat ik me lang niet gerealiseerd heb is, dat het gewicht van de zware kettingen waarmee de hefdeur wordt opgehaald bij een gesloten deur aan de kant van de deur zit en bij een geopende deur aan de kant van het contra gewicht.
Slechts éénmaal was ik op de sluis toed de toegangsdeur naar de heftoren open stond.
Eén blik in die toren liet mij dat feit inzien, en in die zelfde blik zag ik de oplossing voor dat probleem.

Hetcontra gewicht bestaat uit en aantal schijven die van boven naar beneden gezien telkens wat kleiner worden.
De wanden van de schacht waarin dat gewicht zakt, staan naarmate men dieper in de schacht komt, korter bij elkaar.
Wanneer het contra gewicht dus daalt wordt, naarmate er meer kettinggewicht aan de kant van het contra gewicht komt, telkens een deel van het contra gewicht afgenomen.
En wanneer de deur zakt, zal het kettinggewicht steeds meer aan de deurkant kant komen en wordt het contragewicht dus telkens weer groter.
Heel simpel, het weigert nooit, maar wel een absoluut noodzakelijke voorziening .
Ik heb geprobeert het verhaal een klein beetje te verduidelijken met een schets, ik hoop dat het duidelijk ( en interessant) genoeg is
Heftoren Ternaaien.png
Heftoren Ternaaien.png (73.98 KiB) 699 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Interessant verhaal Theo. Dat zijn dingen waarbij je niet zo snel stil staat. Zou het ook bij de Botlekbrug zijn gebruikt? Wel geen ketting, maar er gaat heel wat kabel van de ene naar de andere kant. Gr. Klaas.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Afmetingen oude sluizen Klein-Ternaaien.
Bijlagen
IMG_20200912_0180.jpg 3.jpg
IMG_20200912_0180.jpg 3.jpg (100.25 KiB) 656 keer bekeken
IMG_20200912_0181.jpg 1 (4).jpg
IMG_20200912_0181.jpg 1 (4).jpg (56.57 KiB) 656 keer bekeken
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Wie weet?

Bericht door Wim52 »

Intersessant verhaal Theo over die sluisdeuren. Vroeg me eigenlijk af hoeveel vermogen er nodig is om dit systeem in gang te zetten. Zal niet zo woest veel zijn, want de gewichten van het hele systeem doen het zware werk.

Gr. Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

k-k schreef: 12 sep 2020 20:32 Interessant verhaal Theo. Dat zijn dingen waarbij je niet zo snel stil staat. Zo het ook bij de Botlekbrug zijn gebruikt? Wel geen ketting, maar er gaat heel wat kabel van de ene naar de andere kant. Gr. Klaas.
Klaas over de Botlek brug kan ik je niks vertellen.
Ik weet wel dat men bij grote hoogte verschillen wel eens een schalmketting onder aan het contra gewicht bevestigd en via een katrol het andere einde aan het te hijsen object bevestigd.

Dit heeft men bijv. ook toegepast bij de liften in de heftorens in Weurt.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Wim Ichtus,
Wie ben ik om Pierre Verbercht tegen te spreken?

Het enige dat ik weet is, dat bij drukte in Klein Ternaaien, wanneer er een kleine kolk kapot was de bekende Belgische 55x7.20 ers via Lanaken moesten.

Vroeg me eigenlijk af hoeveel vermogen er nodig is om dit systeem in gang te zetten. Zal niet zo woest veel zijn, want de gewichten van het hele systeem doen het zware werk.


Wim52, dat klopt daar is inderdaad maar heel weinig vermogen voor nodig.
Ik dacht dat daar in Lith en St.Andries omgerekend iets van 10 pk op staat.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Goed verhaal,Theo.

Dat die sluizen 55 bij 7.50 zijn, weet ik al heel lang.
Dat kwam zo: Ik woonde de discussie bij van ‘n bevriend stel, waarbij zij bleef beweren dat er enkel kempenaars door konden, waarna hij gedecideerd besloot met:”Die sluizen zijn 55 bij 7.50!!”.

Maar niet alles is wat het lijkt; jaren dacht ik dat ik met m’n 86 meter niet door de sluis in de Weser bij Dorverden kon, want die is 85 meter,dus ik vroeg altijd om de oude sluis.
Totdat de sluismeester eens zei,’ ga er maar in’.
En ja,ruimte zat. (veiligheidsbalk omhoog plus de ruimte van de puntdeuren).

Koopvaardersschutsluis te Den Helder, ook 85 meter.
Ook hier dacht ik:’ zal mij benieuwen ‘
Maar dankzij de geopende eb-of vloeddeuren, lengte genoeg!.

Gr. Jan.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

k-k schreef: 12 sep 2020 20:32 Interessant verhaal Theo. Dat zijn dingen waarbij je niet zo snel stil staat. Zo het ook bij de Botlekbrug zijn gebruikt? Wel geen ketting, maar er gaat heel wat kabel van de ene naar de andere kant. Gr. Klaas.
Bij de nieuwe Botlekbug geen idee.
De Calandbrug heeft in elke heftoren onderaan elk contragewicht een enorme ketting.
Deze ketting is op halve hoogte aan de heftorenmuur bevestigd.
Hoe verder het contragewicht zakt, hoe meer ketting er aan de muur komt te hangen, welke gecompenseerd word door het kabel gewicht welke naar binnen komt.
De oude Botlekbrug had dit niet.
Tijdens een van mijn diensten op de Botlekbrug kwam de technische dienst want de brug moest gebalanceerd worden wegens dat er nieuwe spoorrails op de brug aangebracht was.
Ik moest het hefgedeelte tot een 20 meter hoogte laten gaan.
Toen het hefgedeelte stil stond werd in de machinekamer de rem gelicht, het hefgedeelte ging behoorlijk snel dalen.
Dus het hefgedeelte was flink zwaarder geworden.
De betonnen contragewichten waren hol en daar lage ijzeren broodjes van een 50 kg per stuk in.
Het hefgedeelte moest in top gehesen worden opdat de contragewichten beneden waren en zo bijgevuld konden worden.
Nadat in elk contragewicht enige honderden kilo's ijzer waren bijgevuld weer testen of de brug op halve hoogte in balans was.

Gr.Arie
Hou de vaart er in.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Theo,
Bedankt voor je info over de sluisjes van Ternaaien. De uitleg over de kettingen en contragewichten is duidelijk, allemaal van die dingen die je van buiten niet ziet.
Deze info etc. maakt dat het forum leuk blijft, bijna altijd wel iemand die info etc. heeft.

Begin jaren 60 hebben wij een keer kolen gelost bij de ENCI, kan mij herinneren dat we toen in een kanaal lagen, geen doorgaande vaart meer, vlakbij een sluis. Was dit het oude kanaal uit de beginperiode van de vaarweg Maastricht - Luik etc. ?

Wat Arie schrijft over die kettingen in de heftorens van de Calandbrug. Ik weet wel dat het een heeeeel eind klimmen was om boven te komen, één keer gedaan tijdens mijn dienst op deze brug. je had toen, jaren 78-80, een rustig leven op deze brug, je werd door de verkeerspost, op de kop van de Noordzeeweg, gebeld dat er over ca 1 uur een opening nodig was.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie