Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

BX634 Karlsburg

De Duitse stoomtrawler BX634 Karlsburg is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 791 voor rekening van de Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven.

Inhoud: 646 bruto ton register.
Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 880 pk waarmee een maximum snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.

Bemanning: 23 koppen

In 1972 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX634-Karlsburg_150kB.jpg
BX634-Karlsburg_150kB.jpg (59.53 KiB) 2025 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH 303 Wilhelmina Maria

De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Bruto inhoud: 341 ton
Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan
Bijlagen
SCH303-Wilhelmina-Maria4_15.jpg
SCH303-Wilhelmina-Maria4_15.jpg (59.39 KiB) 1960 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH91 Abraham

Deze oorspronkelijke Duitse stoomtrawler is in 1943 in opdracht van Reederei K.A. Gehrts te Altona onder bouwnr. 471 gebouwd bij de Scheepswerf ‘De Merwede’ te Hardinxveld. Het schip had toen de naam Thetis met visnummer HH276. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd voor Duitse rederijen. Na de oorlog kwamen deze schepen naar Nederland in eerste instantie onder beheer van het Ministerie van Landbouw en Visserij.

inhoud: 523 brt
afmetingen: 56,00 x 9,20 x 4,19 m
voorstuwing: 3 cil. triple expansie stoommachine fabrikaat Stork + lage druk turbine.
Totaal vermogen 750 pk

Geschiedenis:
1949 Overschrijving naar Bremerhaven. Visnummer wordt BX449
1949 Overname door Ministerie van Landbouw en Visserij en op 16 mei 1949 aankomst te IJmuiden; op 10 juni wordt het schip naar Vlaardingen versleept om te worden verbouwd bij de werf A. de Jong . Na de verbouwing komt het schip op 20 juli 1949 in de vaart als SCH91 Abraham onder beheer van N.V. Van Toor’s Stoomvisscherij Mij te Vlaardingen.
1951 N.V. Van Toor’s Stoomvisscherij Mij wordt eigenaar van het schip
10 nov 1957 opgelegd te IJmuiden
April 1958 verkocht naar Griekenland. Nieuwe eigenaar wordt Elias Liontis te Pireaus. Naam wordt Atlanticos.

Jan
Bijlagen
SCH91-Abraham_150kB.jpg
SCH91-Abraham_150kB.jpg (97.21 KiB) 1885 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Aan de haven van Scheveningen
Bijlagen
Scheveningen-Haven_150kB.jpg
Scheveningen-Haven_150kB.jpg (146.29 KiB) 1798 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

VL172 Clara

De stoomlogger VL172 Clara is in 1908 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de Visserij Maatschappij Vlaardingen.

Inhoud: 205 brt
Afmetingen: 35,50 x 6,80 x 3,65 m
Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat Wilton, Rotterdam met een vermogen van 200pk

Geschiedenis:
1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine en ingezet als DW023 resp. VS115
1962 de Clara was in 1962 de laatste stoomlogger van ons land die nog actief aan de haringdrijfnetvisserij heeft deelgenomen. Dat jaar werd door de Clara in 9 reizen (194 reisdagen) toen 303.600 kg haring gevangen met een opbrengst van NLG 262.115,-
1963 opgelegd te Vlaardingen
1965 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
VL172-Clara_150kB.jpg
VL172-Clara_150kB.jpg (100.27 KiB) 1668 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
krantenboer
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2008 18:45
Locatie: Bedum

Re: Schilderijen.

Bericht door krantenboer »

die schilderij is super mooi
krantenboer
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2008 18:45
Locatie: Bedum

Re: Schilderijen.

Bericht door krantenboer »

het is een super mooie schilderij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser
Wordt op dit moment gerestaureerd te Scheveningen als museumschip.

Jan
Bijlagen
SCH236-Noordster5_150kB.jpg
SCH236-Noordster5_150kB.jpg (122.1 KiB) 1588 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schilderijen.

Bericht door Maarten Bron »

Dag Jan, het is weer een mooie weergave. De logger heeft genoeg water onder z'n kont om buiten te komen. De semafoor geeft aan dat er 48 palm (4,80 m) water staat. Het moet ergens tussen 1954 en 1968 zijn. Het semafoor is in 1954 in gebruik genomen, daarvoor hadden we het palmhuisje, en de havenhoofden zijn nog niet verlengd. Daar zijn ze ergens in 1968 mee begonnen.
Voor geïnteresseerden wat betreft het terugbrengen van de SCH 236 in de oude staat, ga naar www.sch236.nl
Groetjes Maarten.
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Piet Bruijns »

Coronatijd.
Cronatijd is leunstoeltijd. Tijd om, bij gebrek aan bezigheden buitenshuis, eens te gaan zitten mijmeren en terug te denken aan vroeger, toen geluk nog heel gewoon was.
Tijd om een schetsboekje te pakken en al mijmerend het potlood over het papier te laten glijden.
Terug naar de tijd van de vijftiger jaren in mijn geboorteplaats Bergen op Zoom en de aankomst van de hoogaarsen te tekenen, die volgeladen met ansjovis tweemaal per dag hun zilveren vangst aan de ingang van de haven losten.
Volle kisten werden aangedragen. Dat waren nog eens tijden! Nog ruik ik de geur van de vis tussen m’n neusvleugels.
Maar even snel aan m’n boekje toevertrouwd voor dat ik gestoord word door andere gebeurtenissen uit mijn jeugd.
Graag wil ik het jullie delen.
Piet Bruijns.
Bijlagen
7348D525-7E87-4CD0-96B4-0FD68CEFD75D.jpeg
7348D525-7E87-4CD0-96B4-0FD68CEFD75D.jpeg (264.3 KiB) 1524 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Plaats reactie