Pas op Ed kom niet aan een jetpomp want dan kom je aan mij Zelf er een in laten bouwen in 1990 (ter vervanging van een liggende schroef) en tot 2008 toen we het schip verkochten meegevaren en had niks anders gewild op ons vorige schip. Maar ben wel met je eens dat een pomp minder kracht levert als een liggende schroef en bij schepen boven de 70 meter werd hij te klein. Wij hadden een NA 25 pomp en dat was de meest gezette, er was ook een kleinere en een grotere maar die zijn zover mij bekent weinig gezet en nooit een succes geworden. Voor ons was het grote voordeel dat wij heel veel op klein vaarwater zaten en hem dan geladen ook nog goed konden gebruiken. Door wat kennis en ervaring van anderen en ons zelf wel in laten bouwen volgens eigen idee en niet dat wat de Weka wilde en dat werkte prima.
Groet Wim
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
Re: Vliegende Vaart
Wij hadden ook een NA25, inderdaad. Wij zijn er nooit tevreden over geweest. Toen de 160 pk Volvo er nog voor stond en je zette het ding volaan naar SB terwijl je aan BB stond te piesen, bleef je precies liggen. Met de 235 pk Volvo moest je met 2 man gaan staan piesen, dan bleef ie ook wel liggen.
Toen het oude schip weg ging en we voor een ander schip gingen kijken (mijn ouders voeren toen al met de Eemspoort) hebben we een Dortmunder bekeken. Het was niet helemaal mijn ding, maar toen ik voorop de MK zou bekijken, zag ik vanaf de trap al een glimp van een NA 25. Ben gelijk weer naar buiten gegaan, ik zeg, dit word hem niet.
Dus ja, ieder zijn meug, maar ik vind het helemaal niks. Ik ben vele malen tevredener over mijn plat liggende schroef, daar heb je ook nog wat aan als het flink waait.
Toen het oude schip weg ging en we voor een ander schip gingen kijken (mijn ouders voeren toen al met de Eemspoort) hebben we een Dortmunder bekeken. Het was niet helemaal mijn ding, maar toen ik voorop de MK zou bekijken, zag ik vanaf de trap al een glimp van een NA 25. Ben gelijk weer naar buiten gegaan, ik zeg, dit word hem niet.
Dus ja, ieder zijn meug, maar ik vind het helemaal niks. Ik ben vele malen tevredener over mijn plat liggende schroef, daar heb je ook nog wat aan als het flink waait.
Re: Vliegende Vaart
Op advies van onze premier blijven wij zoveel mogelijk thuis. Alleen ons huis ff niet. Dat lag een nachtje aan het walletje in Rhenen.(pag. 218). Bijna terug van een avondwandelingetje hoorden we een ankerketting ratelen. Kijk goed hoe zij dat doen, zei mijn vrouw, want zij is mijn geneuzel over het gemak van een spudpaal meer dan zat. De volgende dag stond zij met kruipolie de lier gangbaar te maken. Want zoals altijd heeft zij gelijk.
Het woonscheepje heet Eendracht, ex Eestroom, ex Jacjo van Heck, Roosendaal.
Sorry voor het ongemak, maar we mochten niet verder naar voren vastmaken vanwege een aanmeerverbod.
Goeie vaart,
Hans
Het woonscheepje heet Eendracht, ex Eestroom, ex Jacjo van Heck, Roosendaal.
Sorry voor het ongemak, maar we mochten niet verder naar voren vastmaken vanwege een aanmeerverbod.
Goeie vaart,
Hans
Re: Vliegende Vaart
Geeft niks Hans, we pasten er prima achter.
Dat anker van mij was misschien een tikje overdreven, maar dubbel genaaid houdt beter
Maar een anker moet wel gangbaar zijn, dus wat dat betreft heeft je vrouw gelijk
Af en toe eens kijken of alles nog werkt kan nooit kwaad.
Spudpalen, vraag Bram (Westeind) maar hoe handig dat is.
Dat anker van mij was misschien een tikje overdreven, maar dubbel genaaid houdt beter
Maar een anker moet wel gangbaar zijn, dus wat dat betreft heeft je vrouw gelijk
Af en toe eens kijken of alles nog werkt kan nooit kwaad.
Spudpalen, vraag Bram (Westeind) maar hoe handig dat is.
Re: Vliegende Vaart
vandaag in de schuttevaer een leuk stukje over de jannette. maak maar even reclame voor je erik
varen is een manier van leven
Re: Vliegende Vaart
Het bewuste artikel uit de Schuttevaer:
Re: Vliegende Vaart
de schrijver van het artikel heeft goed geluisterd
er staan volgens mij geen rare dingen in
mooi stukje Eric
gr
leo
er staan volgens mij geen rare dingen in
mooi stukje Eric
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Na de laatste reis medio juli heeft de Jannette niet veel gevaren maar is er wel veel gebeurd, lees geklust, aan het schip.
Toen ik het schip 3 jr geleden kocht was het 63m lang met twee ruimen. Ik heb het laten inkorten tot 55m ivm de alleenvaart, en daarmee verdween het middenschot. Eén ruim van 35m. Toen was de dwarsscheepse sterkte van het schip niet genoeg meer, en moesten de twee bestaande gebinten vast gelast worden om het 'knijpen' van het middenschip te voorkomen.
Het schip heeft een friese kap die helemaal open gelegd kan worden, waardoor één lange ruim opening ontstaat van 35m. Waarmee het schip zeer geschikt werd voor lange constructie, lang ijzer etc. Maar niet met die gebinten erin want de maximale lengte daartussen was 12,50m.
Nu vervoer ik voornamelijk bulk zoals graan, veevoer en kunstmest etc. Maar ik ga er vanuit dat door oa. de stikstof problematiek het vervoer van veevoer op termijn minder wordt, dus dan wil ik alternatieven hebben. Dus die gebinten eruit of op z'n minst los.
Een expert laten rekenen, en om voldoende dwarsscheepse sterkte te krijgen moesten er kokerspanten geconstrueerd worden, vijf stuks per kant. Tekeningen gemaakt en naar de werf. Instalho in Werkendam, waar ik al eerder geweest ben.
Die hebben In een week of drie tijd het werk gedaan, zie foto's.
In principe lijkt zoiets een straight forward ijzerwerk klusje, maar door alle laswerk in het ruim trok de den toch naar binnen. Waardoor we de luiken er niet meer op kregen. Uiteindelijk is er het een en ander weer los geweest, de den uitgedrukt en weer gelast.
Gelijk de vrijkomende spant-spoorverbindingen gecontroleerd en waar nodig gerepareerd.
Even wat uitleg voor degenen die hier niet bekend mee zijn. Spant-spoor verbindingen zijn een zwakke plek in veel geklonken schepen. De sporen of wrangen zijn bij mij 266x7 mm met een hoeklijn erop van 80 x8. En daarmee relatief stijf ten opzichte van de spanten van 80x50x7. Bij het beladen buigt de ruimvloer wat door, wat spanning geeft in de kimmen. De zwakste plek is dan het spant net boven de sporen. De staande flens van het spant scheurt dan in. Zie de foto's.
Ik vond een kleine twintig stuks die gelast moesten worden. Allemaal oude breuken, zat niets recents bij, dus ik heb het niet zelf veroorzaakt met het varen van rollen. Tijdens de aankoopkeuring drie jaar geleden hebben we een paar stukken trimvulling weggehaald en leek het allemaal oke, maar om het goed te doen moet je eigenlijk álle trimvullingen open branden.
De gebinten heb ik in het midden laten zetten, met een pen er door. Ter plaatse ook nog een extra densteun laten zetten voor wat extra stevigheid.
Nu heb ik 17m vrije lengte voor en achter het midden. En indien nodig kunnen ze er helemaal uit. De oude bevestigingen laten zitten voor als ik een keer iets heel zwaars krijg. Dan zet ik dat in het midden en gaan de gebinten weer terug op hun oude plaats.
Bijkomend klusje was de ballasttank achterop waaruit ik oude trimvullingen en de pompkoker heb laten verwijderen. Nodeloos gewicht en niet te conserveren.
Gelijk wat leidingwerk aan laten passen want de lens op het ruim zat niet goed en verstopte nogal eens door te krappe bochten. Ik heb vorig jaar cementklinker gevaren en dat spul had in het lens verdeelblok de afsluiter van de lens onder de stalen ruimvloer volledig verstopt. Alles los gebout en met gepast geweld weer vrij gekregen, en nu haalt de pomp ook weer onder de vloer. Een veilig idee.
Na afloop Clean de tank met hoge druk uit laten spuiten en conserveren met Floatcoat. Wat voor zover ik kon zien nog nooit gebeurd was. Naar schatting 300kg roest opgeruimd, plus een paar honderd kilo overbodig ijzerwerk. Allemaal verlies (van laadvermogen) zoiets.
Gelijk de voorpiek mee laten nemen, die vroeger wel eens geconserveerd was maar klaarblijkelijk al láng geleden, want de ankerkettingen onderin waren tot grote klompen roest samengeklonterd. De piek werd vroeger ook als ballasttank gebruikt. Daar is ook wel een halve ton roest uitgekomen. Floatcoat erin en de kettingen weer binnen gedraaid waarbij ze gelijk ook afgespoten zijn, en ook daarbij heeft veel roest het schip verlaten. Helaas is daarbij de bakboord kluispijp beschadigd, dus die gaan we nog vervangen.
De zijden gelijk maar in de teer laten rollen en de ijken & diepgangsmerken zijn ook opnieuw geverfd. Dus boven water ziet alles er weer netjes uit.
Toen het ruim uit laten spuiten en in de verf, en daarna weer helemaal spic & span.
Tijdens deze stillig periode ook de hoofdmotor nagekeken samen met een monteur van Hoogendijk Sliedrecht. Verstuivers hadden een beurt nodig want er was af en toe toch een spoortje rook te zien. Jaarlijkse beurt; kleppen gesteld, lagerspeling gecheckt, motor geklokt, filters gedaan, etc. Olie had ik pas vervangen.
En wat smeerolie lekkages op gelost aan de schoudertank bij de carterventilatie. Lekkende pakkingen vervangen en daar blijft het nu droog.
Van de bovenschaal van lager 7 bleek een stukje babbitt uitgebroken. Dat lager was 3 jr geleden gereconditioneerd, maar blijkbaar niet zo best. Geen vervangend lager kunnen vinden, dus bijgewerkt en terug erin. Bovenschalen worden niet zwaar belast dus het kan wel een poosje. Dat is een uitstaande klus. Net als het stationaire toerental, dat is te hoog. Hij wil vaak niet langzamer dan 150 toeren en dat is bij manoeuvreren niet handig. De regulateur is ver versleten denk ik. Klusje wat ook nog moet gebeuren.
Het schip had in het voorste derde deel van het ruim stofplaten (dan zijn de knieën onder het gangboord dichtgemaakt), de rest moest ooit nog. Eerst had de werf geen tijd maar later weer wel, en toen toch maar besloten in de rest van het ruim ook maar stofplaten te laten zetten. Dat scheelt tijd met schoonmaken en het schip wordt er ook wat sterker van. Na een weekje werk was dat ook klaar, en kon ik eindelijk uit Werkendam weg.
Hoewel het geen straf is om daar te liggen, je hebt er alles voor de binnenvaart, en je kunt er ook nog leuk fietsen en hardlopen in de Biesbosch.
Onderweg nr Vreeswijk de stofplaten in de ruimverf gezet, dus het hele ruim is weer netjes.
De plaatjes:
Toen ik het schip 3 jr geleden kocht was het 63m lang met twee ruimen. Ik heb het laten inkorten tot 55m ivm de alleenvaart, en daarmee verdween het middenschot. Eén ruim van 35m. Toen was de dwarsscheepse sterkte van het schip niet genoeg meer, en moesten de twee bestaande gebinten vast gelast worden om het 'knijpen' van het middenschip te voorkomen.
Het schip heeft een friese kap die helemaal open gelegd kan worden, waardoor één lange ruim opening ontstaat van 35m. Waarmee het schip zeer geschikt werd voor lange constructie, lang ijzer etc. Maar niet met die gebinten erin want de maximale lengte daartussen was 12,50m.
Nu vervoer ik voornamelijk bulk zoals graan, veevoer en kunstmest etc. Maar ik ga er vanuit dat door oa. de stikstof problematiek het vervoer van veevoer op termijn minder wordt, dus dan wil ik alternatieven hebben. Dus die gebinten eruit of op z'n minst los.
Een expert laten rekenen, en om voldoende dwarsscheepse sterkte te krijgen moesten er kokerspanten geconstrueerd worden, vijf stuks per kant. Tekeningen gemaakt en naar de werf. Instalho in Werkendam, waar ik al eerder geweest ben.
Die hebben In een week of drie tijd het werk gedaan, zie foto's.
In principe lijkt zoiets een straight forward ijzerwerk klusje, maar door alle laswerk in het ruim trok de den toch naar binnen. Waardoor we de luiken er niet meer op kregen. Uiteindelijk is er het een en ander weer los geweest, de den uitgedrukt en weer gelast.
Gelijk de vrijkomende spant-spoorverbindingen gecontroleerd en waar nodig gerepareerd.
Even wat uitleg voor degenen die hier niet bekend mee zijn. Spant-spoor verbindingen zijn een zwakke plek in veel geklonken schepen. De sporen of wrangen zijn bij mij 266x7 mm met een hoeklijn erop van 80 x8. En daarmee relatief stijf ten opzichte van de spanten van 80x50x7. Bij het beladen buigt de ruimvloer wat door, wat spanning geeft in de kimmen. De zwakste plek is dan het spant net boven de sporen. De staande flens van het spant scheurt dan in. Zie de foto's.
Ik vond een kleine twintig stuks die gelast moesten worden. Allemaal oude breuken, zat niets recents bij, dus ik heb het niet zelf veroorzaakt met het varen van rollen. Tijdens de aankoopkeuring drie jaar geleden hebben we een paar stukken trimvulling weggehaald en leek het allemaal oke, maar om het goed te doen moet je eigenlijk álle trimvullingen open branden.
De gebinten heb ik in het midden laten zetten, met een pen er door. Ter plaatse ook nog een extra densteun laten zetten voor wat extra stevigheid.
Nu heb ik 17m vrije lengte voor en achter het midden. En indien nodig kunnen ze er helemaal uit. De oude bevestigingen laten zitten voor als ik een keer iets heel zwaars krijg. Dan zet ik dat in het midden en gaan de gebinten weer terug op hun oude plaats.
Bijkomend klusje was de ballasttank achterop waaruit ik oude trimvullingen en de pompkoker heb laten verwijderen. Nodeloos gewicht en niet te conserveren.
Gelijk wat leidingwerk aan laten passen want de lens op het ruim zat niet goed en verstopte nogal eens door te krappe bochten. Ik heb vorig jaar cementklinker gevaren en dat spul had in het lens verdeelblok de afsluiter van de lens onder de stalen ruimvloer volledig verstopt. Alles los gebout en met gepast geweld weer vrij gekregen, en nu haalt de pomp ook weer onder de vloer. Een veilig idee.
Na afloop Clean de tank met hoge druk uit laten spuiten en conserveren met Floatcoat. Wat voor zover ik kon zien nog nooit gebeurd was. Naar schatting 300kg roest opgeruimd, plus een paar honderd kilo overbodig ijzerwerk. Allemaal verlies (van laadvermogen) zoiets.
Gelijk de voorpiek mee laten nemen, die vroeger wel eens geconserveerd was maar klaarblijkelijk al láng geleden, want de ankerkettingen onderin waren tot grote klompen roest samengeklonterd. De piek werd vroeger ook als ballasttank gebruikt. Daar is ook wel een halve ton roest uitgekomen. Floatcoat erin en de kettingen weer binnen gedraaid waarbij ze gelijk ook afgespoten zijn, en ook daarbij heeft veel roest het schip verlaten. Helaas is daarbij de bakboord kluispijp beschadigd, dus die gaan we nog vervangen.
De zijden gelijk maar in de teer laten rollen en de ijken & diepgangsmerken zijn ook opnieuw geverfd. Dus boven water ziet alles er weer netjes uit.
Toen het ruim uit laten spuiten en in de verf, en daarna weer helemaal spic & span.
Tijdens deze stillig periode ook de hoofdmotor nagekeken samen met een monteur van Hoogendijk Sliedrecht. Verstuivers hadden een beurt nodig want er was af en toe toch een spoortje rook te zien. Jaarlijkse beurt; kleppen gesteld, lagerspeling gecheckt, motor geklokt, filters gedaan, etc. Olie had ik pas vervangen.
En wat smeerolie lekkages op gelost aan de schoudertank bij de carterventilatie. Lekkende pakkingen vervangen en daar blijft het nu droog.
Van de bovenschaal van lager 7 bleek een stukje babbitt uitgebroken. Dat lager was 3 jr geleden gereconditioneerd, maar blijkbaar niet zo best. Geen vervangend lager kunnen vinden, dus bijgewerkt en terug erin. Bovenschalen worden niet zwaar belast dus het kan wel een poosje. Dat is een uitstaande klus. Net als het stationaire toerental, dat is te hoog. Hij wil vaak niet langzamer dan 150 toeren en dat is bij manoeuvreren niet handig. De regulateur is ver versleten denk ik. Klusje wat ook nog moet gebeuren.
Het schip had in het voorste derde deel van het ruim stofplaten (dan zijn de knieën onder het gangboord dichtgemaakt), de rest moest ooit nog. Eerst had de werf geen tijd maar later weer wel, en toen toch maar besloten in de rest van het ruim ook maar stofplaten te laten zetten. Dat scheelt tijd met schoonmaken en het schip wordt er ook wat sterker van. Na een weekje werk was dat ook klaar, en kon ik eindelijk uit Werkendam weg.
Hoewel het geen straf is om daar te liggen, je hebt er alles voor de binnenvaart, en je kunt er ook nog leuk fietsen en hardlopen in de Biesbosch.
Onderweg nr Vreeswijk de stofplaten in de ruimverf gezet, dus het hele ruim is weer netjes.
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
ik begon aan de onderkant van het verhaal en zag allerlei Deutz onderdelen langs komen .
ik had gelijk al visioenen van 560 PK Scania of 750 PK Volvo maar gelukkig valt het onder onderhoud
gr
leo
ik had gelijk al visioenen van 560 PK Scania of 750 PK Volvo maar gelukkig valt het onder onderhoud
gr
leo