Kempenaars.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

De VERANDERING had bouwjaar 1913 al een oudere kempenaar die waren geen 500 ton en de REVENU was van 1925 en die waren ruim boven de 500 ton.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Het klopt; de tweede kempenaar is de GE-COR van Meering, ik het het opgezocht in het I V R van 1992 Daar is die 2.18 m. diep op de ijk, dus geen ex ADRIANUS van van Gulik. En die andere Is de VERANDERING van De Beer een kempenaar van 1913, die waren onder de 500 ton, De REVENU was van 1925 en waren ruim boven de 500 ton.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, knap speurwerk maar ik ben niet echt overtuigd.

Ik vind het wel vreemd dat mijn informant de kempenaar met de bruine roef omiddellijk als de Revenu van Nico Kranenburg herkende en dat dit bevestigd wordt door foto's uit de databank van VB.

Ik vind het jammer dat er noch van de Verandering noch van de Ge-Cor foto's in de databank van VB staan.
Ook elders heb ik geen foto van die schepen kunnen vinden en de Ge-Cor staat zelfs niet in de databank.
Ik ben daarom erg benieuwd wat de navraag van Bas in Maasbracht oplevert, misschien zelfs wel foto's. :roll:
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kempenaars.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 23 sep 2020 18:35 Ik vind het wel vreemd dat mijn informant de kempenaar met de bruine roef omiddellijk als de Revenu van Nico Kranenburg herkende en dat dit bevestigd wordt door foto's uit de databank van VB.
Misschien is jouw informant dezelfde als de informant van de Vereniging of als er twee informanten zijn: misschien gebruiken die dan dezelfde bron. Hoevelen zijn er niet de Sopers, Witsen, e.d. 'napraten'. Dat krijg je nu eenmaal al gauw als er maar weinig bronnen zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
huib55
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2020 20:09

Re: Kempenaars.

Bericht door huib55 »

daar mijn vrouw en ik in 1983 zetschipper zij geworden op de Ge cor kan ik met zekerheid bevestigen dat m dit is. Na 4.5 jaar Ge cor overgenomen en eind 1990 verkocht aan Treffers. aldaar verschroot in voorjaar 1991.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier de REVENU; https://www.binnenvaart.eu/sleepvrachts ... evenu.html
En hier de VERANDERING;https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/elisabeth/
Op de F B pagina Binnenvaart foto's uit het verleden staat ook het e.e.a. over de VERANDERING en dat is het schip dat op die foto in Son ligt. Hier twee foto's van de VERANDERING waar die naar de sloop gesleept wordt door de HOOP EN VREES even geleend van de F B pagina Kempenaars, op de eerste foto in één van de bajonet sluizen van het Wilhelminakanaal en de tweede in sluis I van dat kanaal in Oosterhout.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

Huib, als je zelf op dat schip gevaren hebt, dan heb je weinig nodig om met zekerheid JA of NEE te kunnen zeggen.
Dat vind ik een heel sterk argument.
Daar komt nu bij een foto van Kees waarop, al is het wat vaag, de bakboord roef in beeld is.
Daarop is te zien dat daar in Son twee ramen van ongelijke grootte zitten.
Op zich niet gebruikelijk en daarom een sterk herkenningspunt.

Ofschoon de kleurstelling en de opbouw op de foto in Son, frappante overeenkomsten heeft met de Revenu foto's bij VB, denk ik inmiddels dat het toch niet de Revenu is.

Blijft over de Ge Cor van Meering.
Wie heeft een foto en overtuigd mij?
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Kempenaars.

Bericht door brander »

ZUIDERZEE en ENGELINA het Maximakanaal opvarend t.h.v. Empel.
Z 1.JPG
Z 1.JPG (153.16 KiB) 1248 keer bekeken
Z 2.JPG
Z 2.JPG (194.71 KiB) 1248 keer bekeken
E 1.JPG
E 1.JPG (166.52 KiB) 1248 keer bekeken
E 2.JPG
E 2.JPG (191.78 KiB) 1248 keer bekeken
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Kempenaars.

Bericht door Arie »

De Engelina, schipper van Komen vaart al (bijna) 40 jaar op/met deze kempenaar, in 1982 had ik de Engelina al in de Rozenburgsesluis, toen was Maasbracht de thuishaven, later was de thuishaven Lemmer en nu Lioessens ( Moddergat).
Ze houd het nog lang vol, van Komen zal ook opschieten naar de pensioen leeftijd.
Wat zal er dan gebeuren met deze (Boot) kempenaar.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Gebouwd bij de werf VRIJENBAN van Boot in Delft, heeft ook nog als FLORA van Borsje gevaren.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie