Mooi hoor Erik,
Als geboren Nieuwedieper doet het mij deugd de sluis in zijn huidige gedaante weer van nabij te zien.
Met Jinny eens overigens, Commerciesluis heb ik nooit horen bezigen.
Heb daar als kleine jongen vaak genoeg staan kijken als de "Energy Express" of een Smit Lloyd daar overstuur doorheen gingen, of een kotter vanaf scheepswerf Visser.
Overigens petje af voor hoe je het allemaal doet, in combi met het vliegen, en de prachtige verslagen in woord en beeld. Lees het met veel genoegen en leer ook nog bij qua binnenvaart termen (Spie?) wat voor mij als baggeraar onbekend terrein is.
M.v.g.
Andere Wim
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Was weer even genieten, het wordt zachtjes aan een jacht. Proficiat Eric . en de oude sluis heette ook Koopvaardersschutsluis, in de 70 er jaren met de LEMNA enkele keren daar geschut met brandstof voor de K M. kon net met 67 meter.
Goede vluchten en vaarten verder.
Groet, Kees.
Goede vluchten en vaarten verder.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
De spie is een driehoekig deel op de kop van een binnenvaartschip wat vaak geverfd ipv geteerd is.
Puur voor de looks, wmb.
Commerciesluis, ik heb 't ook maar gegoogeld, als hij anders genoemd werd neem ik dat gelijk van jullie aan.
Puur voor de looks, wmb.
Commerciesluis, ik heb 't ook maar gegoogeld, als hij anders genoemd werd neem ik dat gelijk van jullie aan.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 mar 2018 11:31
Re: Vliegende Vaart
Natuurlijk,
De betekenis van "Spie" bleek ook wel uit de foto's en tekst, het was ook niet echt een vraag.
Bedacht me later dat ik nog een blauwe maandag voor Boele als stuurman op de "Fomalhaut" voor de gemeentewerken in Rotterdam heb gebaggerd en met de "Myra" in het Slijkgat, dus een klein beetje binnenvaart termen en gewoonte's heb ik wel meegemaakt, bemanning hadden allemaal hun roots daar. Mooie tijd gehad en veel geleerd qua manoeuvreren met 1 vaste schroef gekoppeld aan een direct omkeerbare SKL.
Ga zo door.
De betekenis van "Spie" bleek ook wel uit de foto's en tekst, het was ook niet echt een vraag.
Bedacht me later dat ik nog een blauwe maandag voor Boele als stuurman op de "Fomalhaut" voor de gemeentewerken in Rotterdam heb gebaggerd en met de "Myra" in het Slijkgat, dus een klein beetje binnenvaart termen en gewoonte's heb ik wel meegemaakt, bemanning hadden allemaal hun roots daar. Mooie tijd gehad en veel geleerd qua manoeuvreren met 1 vaste schroef gekoppeld aan een direct omkeerbare SKL.
Ga zo door.
Re: Vliegende Vaart
Erik, het komt mij voor, dat je mbt. Teerenstra
advies van Bram hebt gekregen en opgevolgd en dat dat je zo te zien zeer goed bevallen is. De rekening moet nog komen . Voor wie de Tres Hombres niet kent; hier in haar element groeten
Jan van der Pluijm
advies van Bram hebt gekregen en opgevolgd en dat dat je zo te zien zeer goed bevallen is. De rekening moet nog komen . Voor wie de Tres Hombres niet kent; hier in haar element groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Nou,bij dezelfde m2 prijs, valt de rekening wel lager uit dan bij Bram.
Mooie reportage weer,Erik.
Kijk met iets meer dan gemiddelde belangstelling mee, omdat ik ook ooit ‘n schip kocht met ‘n onderhouds’uitdaging’.
Ik gunde me niet de luxe van Teerenstra of zo en heb mijn toenmalige matroos ‘n luchthamer voor z’n verjaardag gegeven, zodat we tussen het varen door en soms tijdens het varen,in ‘n maandje tijd,de gangboorden van voor naar achter en weer terug, uit de oude verf en roest en in de 2componenten hadden.
De rest van het schip viel verder wel mee; dennenboom en achterschip waren vrijwel roestvrij, dus alleen het reguliere onderhoud.
Maar,anderzijds, kan ik me goed voorstellen dat je wel voor zo’n behandeling kiest.
Gr. Jan.
Mooie reportage weer,Erik.
Kijk met iets meer dan gemiddelde belangstelling mee, omdat ik ook ooit ‘n schip kocht met ‘n onderhouds’uitdaging’.
Ik gunde me niet de luxe van Teerenstra of zo en heb mijn toenmalige matroos ‘n luchthamer voor z’n verjaardag gegeven, zodat we tussen het varen door en soms tijdens het varen,in ‘n maandje tijd,de gangboorden van voor naar achter en weer terug, uit de oude verf en roest en in de 2componenten hadden.
De rest van het schip viel verder wel mee; dennenboom en achterschip waren vrijwel roestvrij, dus alleen het reguliere onderhoud.
Maar,anderzijds, kan ik me goed voorstellen dat je wel voor zo’n behandeling kiest.
Gr. Jan.
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Lees met veel plezier je uitgebreide verslagen, bedankt.
De manier hoe jij dingen, die nodig/noodzakelijk zijn, aanpakt getuigd van de nodige professionaliteit, heeft waarschijnlijk met je andere baan te maken.
Mvg
Geert
Lees met veel plezier je uitgebreide verslagen, bedankt.
De manier hoe jij dingen, die nodig/noodzakelijk zijn, aanpakt getuigd van de nodige professionaliteit, heeft waarschijnlijk met je andere baan te maken.
Mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Vliegende Vaart
Foto genomen door Hein?
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Re: Vliegende Vaart
Nee, Hein zit hoger en was niet thuis.
Dit was een collega.
Dit was een collega.
Re: Vliegende Vaart
Ik was dus wel warm,in mijn middelbare schooltijd heb ik op die plek vakantie werk gedaan in de fabriek van Albert Heijn...
Groeten
Jan
Heerlijk is dat,een gestraald schip scheelt je een hoop werk.
Groeten
Jan
Heerlijk is dat,een gestraald schip scheelt je een hoop werk.