Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door JC »

Leuk zeg! een Ourcq-fluit, dat het bestaat :)
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Gernot Menke »

Bedankt voor het interessante rapport, Unikap!
Een paar jaar geleden vroeg ik een plaisancier uit Créteil, die ik ontmoette op het Canal du Centre, naar het Canal de lʻOurcq en hij raadde me af: "Het is lelijk" (Cʻest moche). Misschien zijn er daarom zo weinig boten op het kanaal.

Ik kan de film niet meer vinden, die bericht over een commercieel schip dat winkels en individuele particuliere klanten op het kanaal van voedsel voorzag. Vanwege de drukke straten was dit bedrijf het weer waard. Dit schip of boot voer alleen het onderste deel van het Canal de lʻOurcq.

Met betrekking tot de scheepslift in Beauval is er deze pagina:
http://hist.olieu.net/meauXfiles/transbordeur.html
en ik zal nog een schets toevoegen.
Ik hoorde dat het deel van het kanaal ten oosten van de scheepslift grotere afmetingen toestond dan het lager gelegen Canal de i'Ourcq en dat dat de reden was voor de scheepslift. Ik heb nog niet geprobeerd dat te verifiëren.
Bijlagen
Transbordeur Beauval Marne 1885-93.jpg
Transbordeur Beauval Marne 1885-93.jpg (104.44 KiB) 1307 keer bekeken
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door ichthus »

Het staat op het topic Filmpjes ik heb het ook gezien.
gr Wim
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Dank voor de positieve reacties!
Gernot, de toegang tot de scheepslift werd me geweigerd op internet, maar nu is het plaatje er toch!
Ik vond nog een opmerking over scheepvaart-verkeer dat eigenlijk de Marne op moest en dan liever niet
via Parijs ging, maar liever even vlug met de lift.
Op pag 144 hierboven heb ik al een tijdje geleden iets over een voedselbootje gepost:
https://youtu.be/wstQMIomJ9g
groeten unikap
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Jinny B »

Ik heb het kanaal op maps gevolgd vanaf de voormalig lift tot het einde, maar de sluizen zijn nergens breder dan 3 meter.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Schier Hameete »

Het Canal de l'Ourcq
Wat oude plaatjes.
Aulnay- sur -Bois.jpg
Aulnay- sur -Bois.jpg (238.38 KiB) 1168 keer bekeken
Ainay sur Bois.
Mareuil -sur - Ourcq.jpg
Mareuil -sur - Ourcq.jpg (193.44 KiB) 1168 keer bekeken
Mareuil sur Ourcq.
Pantin.jpg
Pantin.jpg (212.64 KiB) 1168 keer bekeken
Pantin
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Kees Touw »

Zeer interessante reportage! Bedankt. Ik moest onmiddellijk denken aan de keer dat mijn ouders met de ATTACUS moesten lossen in Bondy. Dat was in september 1961, ik was toen 15 jaar en omdat de zomervakantie was afgelopen niet meer aan boord.
Op 8 september was er een aanslag op De Gaulle en een van de daders was opgepakt in zijn woonplaats Livry Gargan, dichtbij Bondy. Mijn moeder schreef dat er opmerkelijk veel speciale politie op de been was. (De Gaulle vertrouwde het leger niet) Niet veel later hoorden ze dat de politie aan boord van een Nederlands schip geweest was en de dochter voor verhoor hadden meegenomen. Zij was namelijk verloofd met een van de verdachten. Ik weet om welke schipper het gaat. Maar het lijkt me beter om de naam niet te noemen. In ieder geval kreeg ook de Franse verloofde later een lange gevangenisstraf. De leider, een kolonel, werd op 11 maart 1963 gefusilleerd. De schippersdochter had er niets mee te maken. De Franse verloofde had ook nog een andere verloofde in het zuiden van Frankrijk. Door mee te varen kon hij zich onopvallend verplaatsen. Zijn rode sportwagen stond dan aan boord.
Groet K.T.

https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Schier Hameete »

Ik heb een boek over scheepsliften en daar staat een stukje geschreven over dit hellend vlak.
Het is een Duits boek ik heb geprobeerd het te vertalen en dan staat er dit geschreven :
In Frankrijk nabij de stad Meaux werd tussen de Marne en het Canal de l'Ourcq in 1884 een droge hellend vlak in werking gesteld. Hierbij wordt alleen het schip over de helling getransporteerd. Het schip wordt droog in een hellingwagen over het spoor vervoerd. Het niveau verschil van de waterstand van de Marne en het Canal de l'Ourcq bedraagt hier ongeveer 12,2 m De spoorbreedte was 1,94m .
De grote van de schepen die met de helling konden worden vervoerd was : L.28.00 Br. 3,1 en een diepgang van 1,20m. De hoeveelheid lading in die schepen was tussen de 70 en 75 ton. De hellingwagen was 24 meter lang en had twee maal een dubbel stel wielen. De spoorbreedte was 1,94 m. Er lag slecht een enkel spoor. Dit droge hellend vlak is gelijk aan die van het Oberlandische kanaal wat zich in Polen bevind.
De aandrijfkracht tussen de 16,5 en 25 pk. welke nodig was voor het systeem werd verkregen met een turbine op de Marne .
De krachtoverbrenging vond plaats door middel van een kettingen en ketting wielen maar dit gaf veel storing en is daarom vervangen door een tandrad. Er was slechts een man nodig om de de hellingwagen te bedienen , aangezien alle werkzaamheden met betrekking tot het schip door de bemanning van dit schip werd uitgevoerd
Er zijn plannen voor een nieuw hellend vlak tussen de Marne en het Canal de l'Ourcq ongeveer 25 kilometer voorbij Meaux bij het plaatsje Lizy sur Ourcq.
Er is ook een tekening .
hellendvlak-Meaux.jpg
hellendvlak-Meaux.jpg (181.08 KiB) 1072 keer bekeken
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Leuk om te zien, dat het wat losmaakt en dat mensen met bijdragen komen zoals
het hellend vlak. De oude ansichtkaart van Pantin is vast minstens een eeuw oud want
de landelijkheid die we daarop zien is totaal weg. Nu is het daar een (ex)-industriële
griebus die zoals Gernod al aangaf als afstotelijk kan worden ervaren. Wie door die
rijstebreiberg heen is krijgt een landlijk en vriendelijk kanaal te zien met soms leuke
natuur. Minstens één keer zag ik een grote ringslang langs het kanaal. Vis zit er ook.
Met de boot is het geen doorgangskanaal en dat is lastig. groeten unikap
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Gernot Menke »

unikap schreef: 07 okt 2020 22:29 Gernot, de toegang tot de scheepslift werd me geweigerd op internet,
groeten unikap
Hallo unikap,
Ik kan gemakkelijk online gaan op het adres: http://hist.olieu.net/meauXfiles/transbordeur.html .
Het lijkt erop dat ik het adres niet correct heb getypt. Als u er niet op kunt klikken, kunt u het kopiëren en vervolgens zoals gewoonlijk naar de adresregel kopiëren.
Er is niet veel informatie op deze Franse site, maar een paar foto's van overblijfselen op het terrein van vandaag.

Mooie fotos hierboven!

Groeten Gernot
Plaats reactie