Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

Onderwerp luiken preseningen, er word gesproken over vetvrij papier. Er werden ook stroken dun karton gebruikt . Dat werd op rolletjes verkocht. Als de oude presening was uitgehakt dan werd er eerst ingesmeerd met consistentvet. Het uithakken werd makkelijk gemaakt door even dmv benzine in de brand te steken , later met een brander. Die goeie ouwe tijd !?. Ik was blij dat de luiken naar een varkensboer verhuisden. Gr
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Wie weet?

Bericht door jan pont »

wij hadden een speciale steker om ze er uit te hakken, een ijzeren staaf met een beitel in de vorm van een hoekijzer.
en later plastic presenningband inplaats van jute.
kleine gaatjes plakten we met een lapje weer dicht.
varen is een manier van leven
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Hallo Pieter, de luiken van de Nooit Volmaakt worden nu wel ieder jaar geteerd en vernieuwd. Ik heb ze bezig gezien met blaren op de handen van het uitsteken van de presennings.
gr. Bas
degraaf
Berichten: 261
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Wie weet?

Bericht door degraaf »

ik gebruikte geen spijkertjes meer een speciale niettang gekocht en nieten maar lekker snel en niet meer op je vingers slaan :ugeek:
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb de speciale niettang nog steeds, na 42 jaar, en gebruik hem af en toe om iets te nieten, werkt nog steeds prima.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Hendrikz
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:33
Locatie: Zwolle

Re: Wie weet?

Bericht door Hendrikz »

pieter53 schreef: 07 okt 2020 19:12 archief han mannaert ms RONI R Kreeft St Philipsland a 24-09-1959b.jpg

archief han mannaert ms RONI R Kreeft St Philipsland a 24-09-1959.jpg

mvs Roni schipper R. Kreeft, St. Philipsland ca. 134 ton
Amsterdam, Korte Prinsengracht ongeveer ter hoogte van nr. 42

Han Mannaert schreef mij:
Ik heb al tientallen jaren twee echte foto's welke ik opzich prachtig vind - A-4 formaat - maar eigenlijk wel nieuwsgierig wie die twee bemannigsleden zijn.
Op de achterkant van de foto staat een stempel van 24 sept.1959. Verder: Hamburger Abendblatt. Krüger.
De achtergrond is zonder twijfel de Prinsengracht bij het sluisje in Amsterdam.

Het schip in kwestie is 1244 B Gron 1929:
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=V456N
De Avontuur van Jan Oldeburger uit Groningen, gebouwd bij Wolthuis Veendam.

Nogmaals wie zijn de twee heren?
Hallo Pieter 53,

Deze twee personen heb ik vroeger wel gekend toen ik nog bij mijn ouders aan boord was in de jaren `60.
Het waren de gebroeders Kreeft en waren de eigenaren van de steilsteven Roni en volgens mij allebei niet getrouwd.
Ze zaten veel in de binnenlandse vaart via de schippersbeurs in Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Maasbracht en denkelijk nog wel meer plaatsen.
Ergens in de jaren `70 zijn zij gestopt met varen, maar ik weet niet meer of hun schip is verkocht of gesloopt.

Mvg, Henk.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

Ik heb bij vereniging de Binnenvaart gezocht, maar niet gevonden.
Mogelijk dat mijn geheugen het mis heeft maar.....

Als ik het me goed herinner heeft er van Werkendam een klipper met paardenkont gevaren.
Mogelijk scheepsnaam Zwerver en schipper Hovestad ongeveer 230 ton groot.

Is er een forum lid welke deze gegevens een belletje doet rinkelen?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Hendrikz schreef: 13 okt 2020 01:08

Hallo Pieter 53,

Deze twee personen heb ik vroeger wel gekend toen ik nog bij mijn ouders aan boord was in de jaren `60.
Het waren de gebroeders Kreeft en waren de eigenaren van de steilsteven Roni en volgens mij allebei niet getrouwd.
Ze zaten veel in de binnenlandse vaart via de schippersbeurs in Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Maasbracht en denkelijk nog wel meer plaatsen.
Ergens in de jaren `70 zijn zij gestopt met varen, maar ik weet niet meer of hun schip is verkocht of gesloopt.

Mvg, Henk.
Bedankt Henk!
Er willen je geen voornamen te binnen schieten?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Dat moeten de Fluplanders onder ons nog wel weten, ik herinner we wel dat de broers Kreeft nog voeren met die RONI.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

ZWERVER van Hovestadt uit Werkendam, Klipperaak met nieuwe opbouw achterop voer jaren voor de Braakman in het stukgoed Rotterdam-Antwerpen- Duinkerken. z'n vrouw kwam van Kamperland. De ZWERVER op een foto van Harry de Groot opzij bij de ANIMO van Bieze in het Boerengat in Rotterdam, ze zijn daar bezig met een vervelend klusje, er zit wat in de schroef.


Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie