Hallo Sjaak, ik heb reeds bij het topic : Rijnvaartnostalgie blz 800 het bericht van Piet 42 aangevinkt , die kaart heb ik en ook al een Franse carte de pilotage in twee talen uit mijn varend bestaan.(je mail ontvangen hartelijk dank )
groet Wim
Wie weet?
Re: Wie weet?
Heb Rijnvaart atlas pag 9 inmiddels gelezen en daar staat tussen de vrij droge feiten een nogal
bloedstollend verhaal over hoe men zich over de Isteiner schwelle heen knokte met kunst en
vliegwerk. Elk vak heeft zo zijn lastige aspecten, maar dit is rauw marinierswerk!
dank voor de tip Ossebaar, groeten unikap
bloedstollend verhaal over hoe men zich over de Isteiner schwelle heen knokte met kunst en
vliegwerk. Elk vak heeft zo zijn lastige aspecten, maar dit is rauw marinierswerk!
dank voor de tip Ossebaar, groeten unikap
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 okt 2020 13:33
Seinen bij bruggen en sluizen voor 1950
Beste forum leden
Ik heb een vraag aangaande seinen bij bruggen en sluizen voor 1950.
Bij de spoorwegen heet dat klassieke seinen/ beveiliging maar voor de scheepvaart heb ik geen idee en kan er ook niets over vinden op het net.
De foto's die ik vind zijn allemaal zwart/ wit en geven eigenlijk niet de info die ik zoek.
Vanaf de jaren 50 heb ik terug kunnen vinden dat er daglicht seinen gebruikt gaan worden, die zijn bij de spoorwegen al in de jaren 30 ingevoerd, maar hoe zag het er voor die tijd uit voor de daglicht seinen uit?
Om een diorama zo natuurgetrouw na te bootsen ben ik op zoek naar informatie over seinen die gebruikt werden voor 1950.
Het geheel wordt opgebouwd in modules en op een deel komt een bascule spoorbrug bouwjaar ergens rond 1880 en een ander deel een sluis.
Ik heb wat foto's van internet waar een mast in 2 kleuren op staat met een armsein boven in met een bal.
Wat waren de kleuren van de mast, wit/ rood of wit/ zwart, zover ik heb kunnen vinden was de arm met de bal rood.
Wat was de stand van de arm horizontaal of iets schuin, en was dat verboden doorvaart?
Maar wat was de andere stand omhoog of omlaag voor doorvaart?
Hier 2 foto's van bruggen met mast, ze zijn van internet en natuurlijk copyright ik gebruik ze alleen om deze vragen te stellen daarna verwijder ik ze weer.
http://docs.fischertechnikclub.nl/brug/NEG101093-055-45.jpg
http://docs.fischertechnikclub.nl/brug/RA110-02.jpg
Het lukt me niet om de foto link werkend te krijgen of een foto toe te voegen dus even de link kopiëren.
Mocht er iemand zijn die weet waarom het niet werkt, info daarover is welkom.
Alle info is welkom.
Ook over het gebruik van lampen in die periode, foto 2 toont aan weerszijde van de brug een soort straatlantaarn met ladder, hoort die bij de signalering van de brug en wat was de functie?
Verder heb ik die vraag ook voor sluizen.
Ik hoop dat jullie me van info kunnen voorzien en liefst ook met info over gebruikte kleuren.
Grt ED
Ik heb een vraag aangaande seinen bij bruggen en sluizen voor 1950.
Bij de spoorwegen heet dat klassieke seinen/ beveiliging maar voor de scheepvaart heb ik geen idee en kan er ook niets over vinden op het net.
De foto's die ik vind zijn allemaal zwart/ wit en geven eigenlijk niet de info die ik zoek.
Vanaf de jaren 50 heb ik terug kunnen vinden dat er daglicht seinen gebruikt gaan worden, die zijn bij de spoorwegen al in de jaren 30 ingevoerd, maar hoe zag het er voor die tijd uit voor de daglicht seinen uit?
Om een diorama zo natuurgetrouw na te bootsen ben ik op zoek naar informatie over seinen die gebruikt werden voor 1950.
Het geheel wordt opgebouwd in modules en op een deel komt een bascule spoorbrug bouwjaar ergens rond 1880 en een ander deel een sluis.
Ik heb wat foto's van internet waar een mast in 2 kleuren op staat met een armsein boven in met een bal.
Wat waren de kleuren van de mast, wit/ rood of wit/ zwart, zover ik heb kunnen vinden was de arm met de bal rood.
Wat was de stand van de arm horizontaal of iets schuin, en was dat verboden doorvaart?
Maar wat was de andere stand omhoog of omlaag voor doorvaart?
Hier 2 foto's van bruggen met mast, ze zijn van internet en natuurlijk copyright ik gebruik ze alleen om deze vragen te stellen daarna verwijder ik ze weer.
http://docs.fischertechnikclub.nl/brug/NEG101093-055-45.jpg
http://docs.fischertechnikclub.nl/brug/RA110-02.jpg
Het lukt me niet om de foto link werkend te krijgen of een foto toe te voegen dus even de link kopiëren.
Mocht er iemand zijn die weet waarom het niet werkt, info daarover is welkom.
Alle info is welkom.
Ook over het gebruik van lampen in die periode, foto 2 toont aan weerszijde van de brug een soort straatlantaarn met ladder, hoort die bij de signalering van de brug en wat was de functie?
Verder heb ik die vraag ook voor sluizen.
Ik hoop dat jullie me van info kunnen voorzien en liefst ook met info over gebruikte kleuren.
Grt ED
Re: Wie weet?
Zoek eens in oude jaargangen van Weekblad Schuttevaer. Via Delpher.
Het hieronder staande artikel is uit 1931. Hier staat dat bijna alle spoorbruggen een klein lichtje midden op de brug hebben. Ook dit is maar een klein gedeelte van het artikel.
Er is vast veel meer te vinden in Schuttevaer.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Er waren volgens dit artikel uit 1929 net zoveel verschillende brugseinen als er bruggen waren. Dit is een klein gedeelte van het artikel.Het hieronder staande artikel is uit 1931. Hier staat dat bijna alle spoorbruggen een klein lichtje midden op de brug hebben. Ook dit is maar een klein gedeelte van het artikel.
Er is vast veel meer te vinden in Schuttevaer.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Re: Wie weet?
Als het goed is was het geregeld/genoemd in:
Het Binnenaanvarings Reglement
het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen
(mogelijk ook in Reglement van Politie voor de Rijnvaart)
en in diverse Provinciale en plaatselijke verordeningen.
Natuurlijk wel even de juiste jaargangen opzoeken.
Het Binnenaanvarings Reglement
het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen
(mogelijk ook in Reglement van Politie voor de Rijnvaart)
en in diverse Provinciale en plaatselijke verordeningen.
Natuurlijk wel even de juiste jaargangen opzoeken.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
luckyramses,
Zoals Pieter terecht opmerkt werden de scheepvaartseinen bij sluizen en bruggen tot 1984 geregeld in het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen (ARP) artikel 15 en verder.
De door jou genoemde "bol"was rood van kleur. Maar het was geen bol maar een cilinder die van boven afgedekt was met een halve bol. In de ooficieeel werd dit signaal "de mand" genoemd maar in de volksmond was het de "vogelkooi" genoemd. Waarschijnlijk was dit ooit inderdaat een tenen mand, ik ken hem alleen als en stalen constructie van bandijzer. Een tijd geleden is dat op dit forum ter sprake gekomen en zijn er ook fotos (sluis Maasbracht) geplaatst waar dit signaal op te zien was. ik ga kijken of ik die nog ergens kan vinden. In ieder geval staat in art 16 lid 2 de wettekst waarop het door jou genoemde signaal is gebaseerd.
Wanneer de mand geheven was dan was de doorvaart verboden. Wannneer de mand naar beneden was gelaten was de doorvaart vrij.
In de draad De Maas en haar zijrivieren staat op pagina 108 (zie link) een onduidelijk foto van zo'n mand.
viewtopic.php?p=436870#p436870
Ik heb daar een uitsnede van gemaakt hopelijk verduidelijkt dat iets.
Zoals Pieter terecht opmerkt werden de scheepvaartseinen bij sluizen en bruggen tot 1984 geregeld in het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen (ARP) artikel 15 en verder.
De door jou genoemde "bol"was rood van kleur. Maar het was geen bol maar een cilinder die van boven afgedekt was met een halve bol. In de ooficieeel werd dit signaal "de mand" genoemd maar in de volksmond was het de "vogelkooi" genoemd. Waarschijnlijk was dit ooit inderdaat een tenen mand, ik ken hem alleen als en stalen constructie van bandijzer. Een tijd geleden is dat op dit forum ter sprake gekomen en zijn er ook fotos (sluis Maasbracht) geplaatst waar dit signaal op te zien was. ik ga kijken of ik die nog ergens kan vinden. In ieder geval staat in art 16 lid 2 de wettekst waarop het door jou genoemde signaal is gebaseerd.
Wanneer de mand geheven was dan was de doorvaart verboden. Wannneer de mand naar beneden was gelaten was de doorvaart vrij.
In de draad De Maas en haar zijrivieren staat op pagina 108 (zie link) een onduidelijk foto van zo'n mand.
viewtopic.php?p=436870#p436870
Ik heb daar een uitsnede van gemaakt hopelijk verduidelijkt dat iets.
Re: Wie weet?
Kijkend bij de Hembrug, de brug Geertruidenberg/ Raamsdonksveer en de oude Barendrechtse draaibrug zie ik nergens
de mooie seinpalen zoals je die al gevonden hebt. Oude foto's van de na te bouwen brug uit lokale archieven zijn
misschien nuttig als de regelgeving/vormgeving nog niet zo vast stond. Wees misschien wat duidelijker om welke brug het
gaat want de oude garde op dit forum weet heel wat! succes unikap
de mooie seinpalen zoals je die al gevonden hebt. Oude foto's van de na te bouwen brug uit lokale archieven zijn
misschien nuttig als de regelgeving/vormgeving nog niet zo vast stond. Wees misschien wat duidelijker om welke brug het
gaat want de oude garde op dit forum weet heel wat! succes unikap
Re: Wie weet?
Theo, Waarschijnlijk bedoel je dit plaatje van Maasbracht. Ooit opgeslagen, maar weet niet meer waar opgepikt. Aan de code te zien bij GaHetNa. Heet nu dacht ik nationaal archief. Daar opgeroepen nog een heel eind in te zoomen. Door een storing bij hen momenteel niet op te roepen. Gr. Klaas.
Met een beetje moeite toch gelukt in te zoomen.
Met een beetje moeite toch gelukt in te zoomen.
Re: Wie weet?
Fragment van een foto van Harry de Groot.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Lijkt Roosteren wel Pieter. Gr. Klaas. Dacht aan de mast te Maasbracht in eerste instantie een seinarm te zien. Maar waarschijnlijk is de oude mast d.m.v. klembanden aangepast. Gr. Klaas.