Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Bietenvaart.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 31 okt 2020 21:51 http://www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl/index.cfm?/filmalbum&iid=CU-filmalbum-3B214661-1F29-0BD1-72B3E5D2D23505AE&film=CU-film-5A918713-1F29-0BD1-7204A7ECAAC30EEA

Via deze link is een site te vinden waar het vervoer van bieten in de Haarlemmermeer op film te zien is.
Voor het afspelen moet de flashplayer geinstalleerd zijn.
Heeft U dat niet dan moet of:
a. contact opnemen met de webmaster van die site.
of
b. rechtsklikken en kiezen voor "koppeling opslaan als"
daarna kunt U het opgeslagen bestand afspelen met programma's als VLC of MediaplayerClassic,
danwel converteren naar een bestandsformaat dat gangbaarder is.

Misschien dat dit werkt
http://www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl/janwies/templates/_showMovie.cfm?film=CU-film-5AA95430-1F29-0BD1-728662191DDC367C

Of in dit menu gaan zoeken
http://www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl/page/195/films.html
Hallo Pieter,

1938 is voor mijn tijd.
Ik heb nooit scheepvaart gezien in de Hoofdvaart, de Hoofdvaart was toen al afgesloten eind jaren 50 van de vorige eeuw.
Trouwens de linkjes werken niet bij, ondanks dat ik flashplayer op mijn PC heb.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Bietenvaart.

Bericht door DPLA »

Jinny B schreef: 31 okt 2020 23:24 Ik vraag me af hoe men ooit via de hoofdvaart in de ringvaart is gekomen...

Hallo Jinny,

Tot 1957 werd de Hoofdvaart ook gebruikt voor de scheepvaart. Via het Voorkanaal langs de Geniedijk en door een schutsluis bij het Fort bij Aalsmeer konden schepen de polder in en uit. Die sluis werd regelmatig gebruikt voor de bietencampagne, om suikerbieten af te voeren naar de (in 1992 gesloten) suikerfabriek Holland in Halfweg. In 1966 werd de ophaalbrug in de ringvaartdijk vervangen door een duiker, zodat het fysiek onmogelijk werd om daar schepen de polder in en uit te laten.

Ik heb nooit schepen zien varen in de Hoofdvaart.
Ja, een roeibootje of een rubberbootje, maar dat was het dan ook wel.
Ook de sluis kan ik me nog wel herinneren, maar ik heb daar nooit schepen zien schutten.
Of de sluis nog bestaat, weet ik niet, want ik ben al heel lang weg uit Lisserbroek (begin 1973)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef: 31 okt 2020 22:13 Trouwens de linkjes werken niet bij, ondanks dat ik flashplayer op mijn PC heb.
Ik heb al eens uitgelegd hoe dat komt en wat je dan kunt doen!
Maar goed voor de 'vergeetachtigen' onder ons heb ik het bericht op de vorige bladzijde van werkende links voorzien.

Een correcte verwijzing naar een vorige post gaat trouwens zo: https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=494099#p494099

Sorry: ik ben met mijn verkeerde been uit bed gestapt :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny B
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door Jinny B »

Ik heb even met maps gekeken, en op de plek die je aangeeft ligt inderdaad nog een half vergaan sluisje.
Klein, schat zoiets van 30 meter?
Maar daar dus.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe en waar de polder in en uit, dat weet ik nu dus...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

We hebben het al eens over dat sluisje gehad.
viewtopic.php?p=436181#p436181
pieter53 schreef: 04 mar 2017 15:35 AfbeeldingFoto fragment: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

De sluis te Aalsmeer. Twee sluizen met een kort verbindingskanaal er tussen.
Het was de enige toegang tot de polder.
In 1923 waren er nog plannen voor een overhaal bij Lijnden, maar dat is er nooit gekomen.


Uit Google books: De zeeweringen en waterschappen van Noord-Holland 1894.

Bezuiden Aalsmeer ruim 1000 M bezuiden den Kruisweg ligt eene dubbele schutsluis door de Militaire Genie in 1891 gebouwd en ook dienende voor de inundatie. Van boven en benedensluizen is de doorvaartwijdte 4.30 M en de schutkolklengte 19.35 M. De slagdrempels der bovensluis liggen op 4.45 M onder AP die van de benedensluis op 6.70 M onder AP. Over de sluisdeuren zijn voetbruggen aangebracht In den weg langs den ringdijk ligt eene ophaalbrug over den vaarweg naar de sluis.
Onder den ringdijk liggen 3 gemetselde duikers tot inlating van water als een bij de oude gronden van de Lisserbroek een bij den Vijfhuizerhoek en een bij Níeuwerkerkerhoek. Bovendien liggen op verschillende punten 31 hevels tot aanvoer van water in de landerijen. Deze hevels deels aan den polder deels aan particulieren behoorende bestaan uit ijzeren buizen van 0.075 tot 0.15 M middellijn Zij worden wanneer noodig gesloten. Nog zijn er enkele dergelijke bevels tot aanvoer van water in stallen In droge zomers worden soms groote hoeveelheden water in den polder gelaten door opening van kleppen in de stortvloeren der stoomgemalen.
In de ringvaart liggen nog twee damsluizen van de Militaire Genie.

Tot zover.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door Janna »

Jinny B schreef: 01 nov 2020 07:36 Ik heb even met maps gekeken, en op de plek die je aangeeft ligt inderdaad nog een half vergaan sluisje.
Klein, schat zoiets van 30 meter?
Maar daar dus.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe en waar de polder in en uit, dat weet ik nu dus...
Ik lig bij de Agrifirm in Burgerveen, en liep vanochtend een rondje om de plas.

Naar aanleiding van de post van Jinny even gestopt bij dat sluisje om het eens 'live' te aanschouwen.

Bij Fort Aalsmeer, naast een soort oorlogsmuseum. Fortgracht heet het daar.

Het zijn twee sluisjes van ± 20 x 4m (afgepast met maat 44 ;) ), met ertussen een brede kom met schuine wanden van een meter of veertig lang, waar die maat scheepjes elkaar net kunnen passeren. Dus getrapt schutten de polder in of uit. Verval een meter of twee per kolk dus je zakt vanaf de Ringvaart zo'n vier meter de polder in. Bij de Aalsmeerderdijk is eea afgedamd, er ligt nog een woonark maar die kan daar alleen nog vliegend weg.
Beide sluisjes zijn volgestort, en de doorgang naar het Achterkanaal is beneden de sluisjes volledig verzand.

Er moeten toch foto's bestaan van het spul nog in bedrijf zou je zeggen.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door klipper »

Bietenvaart,er is een periode geweest ongv 60er jaren dat er in Flevoland rechtstreeks bij de landbouwers (boeren) dmv een overslagscheepje met transportbanden bieten werden geladen naar Zevenbergen. De boeren waren goed tevreden over het systeem, er werd zo weinig mogelijk gerooid en was er wat te weinig volgens de schipper dan werd er snel wat bij gerooid. Al met al gunstig voor het suikergehalte van de bieten. Men moest ,tot spijt van de boeren over gaan naar een ander systeem ,nl bieten ergens langs de weg storten en maar afwachten tot ze werden opgehaald. Dus er was een lager suikergehalte. De bieten werden naar Dronten gereden en daar in wat grotere schepen gestort . Later geheel gestopt met vervoer over water. Misschien komt het nog weer terug over het water, nl op het RTL programma TRANSPORT WERELD vertelde iemand die door geleerd had dat ernu een EELEKTRIESE BARSJE was, ik denk een nieuw scheepstype. ?. mischien een hele verbetering na al die varende piere machoggels. Gr
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bietenvaart.

Bericht door Arie »

klipper schreef: 01 nov 2020 15:45 Bietenvaart,er is een periode geweest ongv 60er jaren dat er in Flevoland rechtstreeks bij de landbouwers (boeren) dmv een overslagscheepje met transportbanden bieten werden geladen naar Zevenbergen. De boeren waren goed tevreden over het systeem, er werd zo weinig mogelijk gerooid en was er wat te weinig volgens de schipper dan werd er snel wat bij gerooid. Al met al gunstig voor het suikergehalte van de bieten. Men moest ,tot spijt van de boeren over gaan naar een ander systeem ,nl bieten ergens langs de weg storten en maar afwachten tot ze werden opgehaald. Dus er was een lager suikergehalte. De bieten werden naar Dronten gereden en daar in wat grotere schepen gestort . Later geheel gestopt met vervoer over water. Misschien komt het nog weer terug over het water, nl op het RTL programma TRANSPORT WERELD vertelde iemand die door geleerd had dat ernu een EELEKTRIESE BARSJE was, ik denk een nieuw scheepstype. ?. mischien een hele verbetering na al die varende piere machoggels. Gr
Klipper.

Ik krijg het gevoel dat men bezig is het "zwarte garen uit te vinden , terwijl het witte garen en het klosje er al is"

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Bietenvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

k ben vandaag even naar de Hoofdvaart en het Voorkanaal gelopen om enkele foto's te nemen hoe de situatie nu is bij het Voorkanaal, waarlangs vroeger bietenscheepjes konden varen om bij het fort Aalsmeer (Aalsmeerderbrug / Rijsenhout) naar de Ringvaart geschut te worden om zo de suikerfabriek in Halfweg te bereiken.
Damsluis bij fort Hoofddorp 20201101 kopie.jpg
Damsluis bij fort Hoofddorp 20201101 kopie.jpg (167.68 KiB) 809 keer bekeken
Om het land ten zuiden van de Geniedijk onder water te kunnen zetten was in de Hoofdvaart bij het fort in Hoofddorp een Damsluis gemaakt, waarmee de Hoofdvaart afgesloten kon worden. Bietenscheepjes vanuit het zuiden moesten hier onderdoor om dat direcht ten noorden van deze Damsluis het zogenaamde Voorkanaal uitkwam in de Hoofdvaart.
Duiker tussen Hoofdvaart en Voorkanaal langs de Geniedijk 20201101 kopie.jpg
Duiker tussen Hoofdvaart en Voorkanaal langs de Geniedijk 20201101 kopie.jpg (166.58 KiB) 809 keer bekeken
Duiker tussen Hoofdvaart en Voorkanaal langs de Geniedijk met molen 20201101 kopie.jpg
Duiker tussen Hoofdvaart en Voorkanaal langs de Geniedijk met molen 20201101 kopie.jpg (229.96 KiB) 809 keer bekeken
Op de plek waar vroeger de bietenscheepjes vanaf de Hoofdvaart richting Aalsmeer?Rijsenhout konden varen door het Voorkanaal ligt nu deze duiker (van beide kanten gefotografeerd).
Voorkanaal langs de Geniedijk in Hoofddorp 20201101.jpg
Voorkanaal langs de Geniedijk in Hoofddorp 20201101.jpg (245.09 KiB) 809 keer bekeken
Dit is het Voorkanaal langs de Geniedijk (niet groter dan een royale sloot).
Hoofddorp 20150806_08 Bruggetje in de Rijnlanderweg met op de achtergrond de A4.jpg
Hoofddorp 20150806_08 Bruggetje in de Rijnlanderweg met op de achtergrond de A4.jpg (212.26 KiB) 809 keer bekeken
Twee kilometer oostelijk moest dan dit bruggetje in de Rijnlanderweg (toen Sloterweg) gepasseerd worden (onder het bruggetje door is de A4 te zien, die er toen natuurlijk niet was).
Twee kilometer verderop (bij de Aalsmeerderweg) was weer zo'n bruggetje, waarna de scheepjes even verderop bij de sluizen bij het fort aan de Ringvaart aankwamen.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jinny B
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door Jinny B »

Thks, nu nog wat plaatjes vd sluisjes ter plaatse en iedereen is weer gesteld.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Plaats reactie