Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Wie weet?

Bericht door PeterSchoeber »

luckyramses schreef: 01 nov 2020 10:16
Op de hele website van klassiekebeveiliging.com wordt er nergens ingegaan op andere seinen dan voor het treinverkeer, ook daglichtseinen worden niet besproken voor de scheepvaart.

Wat ik nu wel begrepen heb en dat was me niet helemaal duidelijk dat als de bal beneden is dat doorvaart gestremd is.

Maar omdat na te bouwen, het moet echt werken heb ik meer info nodig om alles zo getrouw mogelijk na te bootsen, het is de bedoeling dat de modulebaan in de toekomst ook op beurzen getoond gaat worden.
De website, dank voor de tip, gaat uitsluitend en alleen over de klassieke beveiliging bij de spoorwegen in Nederland. Dus logisch dat er niks over de moderne lichtseinen wordt vermeld.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ik krijg de indruk, dat die bal maar bijzaak is.
Een initiatief van de spoorwegen en geen officieel scheepvaartsein.
Immers: een schipper kan zien wanneer een brug open of dicht is
en uit publicaties weten wanneer er bediend wordt.
Was er onverhoopt een stremming dan zette men een rode vlag of een rood licht
en verder moest men het zelf maar uitzoeken.
Die indruk krijg ik tenminste uit verhalen.
Men had toen niet zo een haast en alles ging wat langzamer.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Pieter, Als ik me goed herinner (uit oude publicaties) dan stond een spoorbrug normaliter open en werd pas gesloten tegen de tijd dat er een trein kwam. Kan me voorstellen dat er dan een sein werd gebruikt om aan te geven dat de brug gesloten werd. In dit geval de bal naar beneden ging. Zal nog eens in mijn oude boek (1939) bladeren of er iets over is te vinden. Gr. Klaas.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Meer dan er nu over gezegd is zal er niet komen, denk ik. Er is bar weinig opgeschreven, NS of haar voorlopers hadden waarschijnlijk niet eens regelgeving hieromtrent, maar was alles een beetje lokaal bepaald. Hetzelfde principe met bal of mand werd ook bij een 'Halte op Verzoek' toegepast, mand of bal omhoog -> reizigers willen graag mee. Ook daar was geen 'Regelgeving' voor.

Ik denk dat wat je ziet, dat dat gewoon alles is. Handbediend en aan een touwtje trekken. Die bal of mand heeft niks met treinverkeer te maken, dat kom je (terecht geconcludeerd) dus niet in seinenboeken en dergelijke tegen. De lantaarns met de trappen op een ander beeld zijn wel interessant, maar ook niets meer dan de herkenning van het infraobject in een donkere omgeving denk ik.

Groeten van Tim!
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?

Bericht door Merwede1969 »

ik denk vragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht , de spoorbrug net voor de Sluis van Gouda (Julianasluis) was ook een spoorbrug, daar stondt een vierkant bakje op de brug met een lantaarn er in , in dat vaste bakje waren twee rode Glasen , en twee witte Glazen , als de brug dicht was brande de rode glazen , naar de schepen , en de witte naar de Treinen, was de brug open ,dan was de de witte lichten voor de scheepvaart , en rood voor de treinen .Die vierkante bak draaide gewoon rond met de brug,, De brug wachter had de slinger in zijn hand en riep schipper we gaan draaien , je stond als knechtje altijd op het voordek met het koproer in de hand , de wind was altijd van Stuurboord van Gouwsluis tot Gouda ,ik spreek van jaren plm 1960 Gr Chris Cornet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Hieronder een scan uit de Wegwijzer voor de binnenscheepvaart N-O Nederland uitgegeven in 1939. Wel niet alle info, maar wel over de bol. Gr. Klaas.
IMG_20201101_0001kl.jpg
IMG_20201101_0001kl.jpg (222.36 KiB) 1035 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Goed gevonden Klaas!
Daardoor gaan zoeken op "reglement scheepvaart spoorbruggen" en dat bracht mij bijvoorbeeld bij dit: https://tinyurl.com/yyswdz84
met daarin maar liefst vier scheepvaartreglementen voor spoorbruggen.
Kortom er is wel wat te vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Wie weet?

Bericht door Gerrit »

pieter53 schreef: 01 nov 2020 18:04 Goed gevonden Klaas!
Daardoor gaan zoeken op "reglement scheepvaart spoorbruggen"

dus toch iets minder ,wild west, dan werd aan genomen.
er staat mij bij dat ik wel eens heb gelezen dat in verband met spoorbrug /gen in den beginne schipper/s werden betaald om het schip aan te passen dat de brug niet of niet zo vaak hoefde te draaien.
gerrit
luckyramses
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:33

Re: Wie weet?

Bericht door luckyramses »

pieter53 schreef: 01 nov 2020 18:04 Goed gevonden Klaas!
Daardoor gaan zoeken op "reglement scheepvaart spoorbruggen" en dat bracht mij bijvoorbeeld bij dit: https://tinyurl.com/yyswdz84
met daarin maar liefst vier scheepvaartreglementen voor spoorbruggen.
Kortom er is wel wat te vinden.
Ja dat is het Utrechts archief, staat niet online maar moet je aanvragen en vaak tegen kosten.
Dus kom ik niet verder als ik ben.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Ja, een mens wil wel eens iets. En soms moet je daar (zelf) een hoop energie in steken. Gelukkig is er via het Forum een hoop info voorhanden en de wil om te helpen groot. En als het dan uiteindelijk toch is gelukt kan er alleen maar voldoening zijn. Succes verder met de zoektocht.
Plaats reactie