N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Op dit moment is de Karma IV aan het werk te Gorinchem voor het aanleggen van een vluchthaven.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Ik ben vandaag terug gegaan omdat de zon beter stond voor het maken van foto's. Toen was hij aan het werk. Ik heb meteen ook filmpjes gemaakt. Echt een nostalgisch gezicht.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Hallo Theo, is dat werkelijk de oude Karma IV die van de firma vader Hoeven was? Hoe oud is ie dan wel niet... en nog steeds in gebruik?
Ongelofelijk toch?
Ongelofelijk toch?
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Ik heb het volgende gevonden bij "Schuttevaer":
Marshallplan
Het ponton met daarop de overslagkraan werd in 1946 bij de Meyersteinfabriek in Brooklyn (VS) gebouwd. Het gevaarte werd enkele jaren later in het kader van het Marshallplan aan het Nederlandse leger geschonken. In 1967 kocht een aannemer het ding van Domeinen. Waterbouwer Van den Herik werd in 1976 eigenaar en is dat nog.
"de Aannemer" was C.J. van der Hoeven die de kraan in 1967 en toen de naam Karma IV gegeven heeft.
In het promotieboekje C.J. van der Hoeven, een kranige onderneming heeft Van der Hoeven zelf een foto van Karma IV geplaatst en een technische beschrijving
Marshallplan
Het ponton met daarop de overslagkraan werd in 1946 bij de Meyersteinfabriek in Brooklyn (VS) gebouwd. Het gevaarte werd enkele jaren later in het kader van het Marshallplan aan het Nederlandse leger geschonken. In 1967 kocht een aannemer het ding van Domeinen. Waterbouwer Van den Herik werd in 1976 eigenaar en is dat nog.
"de Aannemer" was C.J. van der Hoeven die de kraan in 1967 en toen de naam Karma IV gegeven heeft.
In het promotieboekje C.J. van der Hoeven, een kranige onderneming heeft Van der Hoeven zelf een foto van Karma IV geplaatst en een technische beschrijving
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Uit het boekje: C.J. van der Hoeven, een kranige onderneming
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Ja je ziet dat hij nog steeds in gebruik is door Van den Herik. Zie mijn foto's toen hij pas nog aan het werk was in Gorinchem. Ik ben diverse keren wezen kijken. Echt nostalgisch.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Hallo Theo, kijk eens wat ik heb gevonden bij mijn broer en zus .. een schilderijtje dat mijn vader heeft geschilderd met aan de achterkant tekst geplakt over de Karma. Hij schrijft ook over jouw Grootvader.Ik heb een extra copy van de tekst gemaakt, zodat het beter te lezen is.
vriendelijke groet, Hanneke
vriendelijke groet, Hanneke
- Bijlagen
-
- karma.jpg (400.34 KiB) 2056 keer bekeken
-
- karmavan-de.jpg (458.78 KiB) 2056 keer bekeken
-
- karremaar.jpg (428.74 KiB) 2056 keer bekeken
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Hanneke.
Wat een mooi verhaal achterop het schilderij.
Voor mij leuk te lezen dat de Fa. van Haaften genoemd word.
Mijn vader, (geboren 1916) heeft nog op de baggerbakken van van Haaften gevaren bij de aanleg van de dijk Lemmer-Urk.
Een oudere broer van vader ( geboren 1900) was bij van Haaften bakken schipper en woonde met zijn vrouw voorop de bak.
Vader vertelde wel dat als ze onder de baggermolen lagen te laden en volle emmers er erg zware kleileem de beun in ploften dat dan de koffie kopjes van tafel sprongen, zo danste de bak dan op het geweld van de zware kleileem.
Er werden lange dagen gemaakt, de Maan werd dan ook wel het "Zonnetje" van van Haaften genoemd.
Een prachtig stukje historie zo.
Ik herinner me dat begin 80-er jaren na de doorgraving van het Hartelkanaal aan de Oude Maas zijde in het Hartekanaal het water erg snel ging stromen.
Hierdoor sleet de kanaal bedding in de bocht van Heenvliet zeer snel uit, de Karma heeft vele maanden in de bocht van Heenvliet oever verdediging werken uitgevoerd, wanneer wij op de Rozenburgse sluis de schepen aan de binnenkant groen licht gaven om uit te varen, gaven we altijd de boodschap via VHF kan 22 mee om voorzichtig te passeren bij de Karma.
Gr. Arie
Wat een mooi verhaal achterop het schilderij.
Voor mij leuk te lezen dat de Fa. van Haaften genoemd word.
Mijn vader, (geboren 1916) heeft nog op de baggerbakken van van Haaften gevaren bij de aanleg van de dijk Lemmer-Urk.
Een oudere broer van vader ( geboren 1900) was bij van Haaften bakken schipper en woonde met zijn vrouw voorop de bak.
Vader vertelde wel dat als ze onder de baggermolen lagen te laden en volle emmers er erg zware kleileem de beun in ploften dat dan de koffie kopjes van tafel sprongen, zo danste de bak dan op het geweld van de zware kleileem.
Er werden lange dagen gemaakt, de Maan werd dan ook wel het "Zonnetje" van van Haaften genoemd.
Een prachtig stukje historie zo.
Ik herinner me dat begin 80-er jaren na de doorgraving van het Hartelkanaal aan de Oude Maas zijde in het Hartekanaal het water erg snel ging stromen.
Hierdoor sleet de kanaal bedding in de bocht van Heenvliet zeer snel uit, de Karma heeft vele maanden in de bocht van Heenvliet oever verdediging werken uitgevoerd, wanneer wij op de Rozenburgse sluis de schepen aan de binnenkant groen licht gaven om uit te varen, gaven we altijd de boodschap via VHF kan 22 mee om voorzichtig te passeren bij de Karma.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.