Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie weet?

Bericht door Hans »

Wie weet waar dit beurtschip in lossing ligt ?
En weet misschien ook iemand welk beurtschip dit is ?
Ik vond de foto bij het rubriceren van mijn Boele en Oosterwijk foto's zonder beschrijving.
De foto is waarschijnlijk gemaakt in oktober 2007.
img_8 kopie.jpg
img_8 kopie.jpg (163.14 KiB) 1643 keer bekeken
Groet,
Hans.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Aan n bekende gevraagd, mogelijk de flevopolder
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Denk ik ook, de Randmeren.

Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie weet?

Bericht door Hans »

Dank voor het meedenken.
Ik had geen idee.
Ik weet ook echt niet meer wie of mij die foto heeft toegestuurd en waarom :oops:
Groet,
Hans.
Adriaan123456
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:13

Klipperaak waardebepaling

Bericht door Adriaan123456 »

dag jongens,

ik heb een klipperaak op het oog, die is namelijk vorige week te koop gezet door de vrouw van een overlede schipper.
Er hoort een heel mooie ligplaats bij en dit in mijn eigen mooie dorpje. Het schip is aan het vervallen omdat er lang niet meer mee gevare is.
De zwaarden, gieken en het roer zijn aan het rotten en er zijn een aantal beperkte lekken in de kajuit, er staat een klein beetje water in de romp en het is daar al aan het roesten. Er zijn geen zeilen meer. Ik zie het zitten om hier weer een pareltje van te maken en wil er een eerlijk bod op doen.

Ze vraagt 50.000 maar het lijkt me wat veel. Wat denken jullie over het restaureren van zo'n boot, hoeveel is het schip volgens jullie waard?

lengte: 17.40m
grootste breedte: 4.25m
diepgang: ongeveer 0.60m
bouwjaar: ongeveer 1910 - Zwijndrecht (België)
verbouwd: 1990-1993 - Hasselt (Nederland)

Hier kan je het schip zien , vanaf p9 is het interessant
https://online.flippingbook.com/view/352342/
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Als je onzeker bent omtrent de waarde van het schip zou ik een expert in de arm nemen.
Dit forum is niet bedoeld voor dit soort vragen.
Groeten
Jan
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Klipperaak waardebepaling

Bericht door Berghout-2 »

Adriaan123456 schreef: 15 nov 2020 18:06
Ze vraagt 50.000 maar het lijkt me wat veel. Wat denken jullie over het restaureren van zo'n boot, hoeveel is het schip volgens jullie waard?
De vraag zou beter zijn: wat is het jou waard?

Als ik de omschrijving en de foto's bekijk, zie ik een schip dat slecht en amateuristisch verbouwd is en vervolgens ernstig is verwaarloosd.
In feite lijkt het een slecht casco met veel verrot materiaal er op.
De economische waarde van het schip is (naar mijn mening) gelijk aan de oudijzerprijs (ca 30 ton à 150 euro) met aftrek van kosten voor het afvoeren van de rommel, blijft over ongeveer 3000 euro.
Hoeveel de ligplaats waard is, dat weet ik niet.

Restauratie van het schip is zeker mogelijk, maar duur.

Wim.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Adriaan. Ik moet het met Wim eens zijn. Ik ben 30 jaar geleden expert geweest voor een scheepsverzekeringsmaatschappij en ik zie weinig waarde in dit casco en vele risico's. Betimmering , plafonds en vloeren e.d. kun je er uit slopen en afvoeren. Het is allemaal aangetast omdat de bovenbouw lekt en je kunt er alleen maar bij als je alles weghaalt. Masten, zwaarden en roer zijn ook niets meer. Wel het ijzeren beslag daarvan goed bewaren. Dan zul je ook de wanddikte van de romp en alle leidingen moeten controleren, gezien de corrosie. Het zou me echt verbazen als de boden dikker is dan 6 mm en dat geldt ook voor de zijkant ter hoogte van de waterlijn. Dat is allemaal te repareren op een werf, maar het gaat je geld kosten. De motor is al jaren niet meer aangesloten. Mogelijk is revisie een optie, maar er zijn genoeg draaiende motoren in de handel die je kunt aansluiten.

De opbouw is zeker niet origineel, en zou in Holland niet passen bij een varend monument (ik zag dat het rapport van de monumentenwacht was), maar het model van het schip is wel mooi en de opbouw is functioneel vormgegeven, anders heb je binnen geen stahoogte. Mocht je besluiten verder te gaan met dit schip, dan adviseer ik je om het te laten keuren door een expert. Dat moet gebeuren terwijl het schip droog staat op een werf. De rompdikte wordt dan ultrasoon gemeten en dan weet je wat er aan nieuw ijzer op moet. Daarvoor moet ook alle hout uit het schip worden verwijderd. Je zou vervolgens het casco kunnen laten zandstralen en alle lekkages die dan zichtbaar worden kunnen laten repareren, met nieuwe ramen er in zodat de basis in orde is. En dan kun je langzaam verder gaan met het intimmeren, tuigage herstellen, motor plaatsen enz. Nieuwbouw zal ongeveer hetzelfde kosten. Een aankoopkeuring van een erkende scheepsexpert kan je zeker helpen. In Antwerpen zitten er wel een paar.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Als je wilt weten wat er allemaal komt kijken bij het toon- en bewoonbaar maken van een schip.
Kijk dan eens op Living Afloat van Frederic Logghe.
https://livingafloat.com/www/category/ms-watergeus
Hij begint zijn blog over de Watergeus op 4 mei 2006 (blz 159 op dit moment)..... en na 4 jaar heel hard werken (blz 118) was hij aan de afwerking toe.

Hij heeft veel kennis van zaken op dit gebied en kan je vast ook wel vertellen wat het je kan gaan kosten.
https://livingafloat.com/www/about/contact-me/
O ja, Laat je niet afschrikken door het Engels.
Nederlands is zijn moederstaal.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door karelzijpe »

Deze is ook wel leuk en uiteindelijk een stuk goedkoper .

https://www.botentekoop.nl/platbodems-z ... befe22d303

Karel
Plaats reactie