Had ik nog niet gezegd, maar is mooi geworden.
In Den Helder heb je twee zeesluizen, de al genoemde Koopvaardersschutsluis (oud of nieuw) en de marinesluis (Zeedoksluis).
De laatste is niet groter, zelfs gewoon klein, maar er kan wel redelijk 'onbeperkte' lengte doorheen omdat die uitkomt in het dok.
Meer dan toen de Kvss die max 67 meter had inderdaad.
En het dok is naar het binnenwater ook weer afsluitbaar met een set deuren.
Dus gebruiken ze het hele dok als sluis in voorkomend geval.
Het is inmiddels een jachthaven, maar nog altijd (min of meer) bruikbaar in voorkomende gevallen. (niet dat het nodig is, de nieuwe Kvss is groter en de jachthaven ligt tegenwoordig in de weg)
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Vliegende Vaart
Ja, ik ken Den Helder wel een beetje. Het was jarenlang onze ‘zomer residentie’ met de Janna. Dan lagen we ‘szomers een paar maanden in het Werfkanaal. Je zit zo lekker snel op het Wad.
Re: Vliegende Vaart
Hallo nog even over die Spie, in een as waar een gleuf in zit heet dan een Spiebaan en daar in past een Spie (de getoonde as is verwrongen of overbelast. (wij zijn een keer in de vroegere ijstijd toen het ijsselmeer dichtgevroren was +- 1965 met onze Age 02311365 door de Koopvaardersschutsluis met een loods aan boord naar Harlingen gevaren .
gr Wim
gr Wim
Re: Vliegende Vaart
Ja dat denk ik ook Wim. De as is een keer zwaar overbelast geweest en daardoor getordeerd
Honderd procent recht is hij ook niet meer, maar hij draait nog goed genoeg, dus voorlopig blijft-ie zitten.
De laatste tijd al kosten genoeg gemaakt
Honderd procent recht is hij ook niet meer, maar hij draait nog goed genoeg, dus voorlopig blijft-ie zitten.
De laatste tijd al kosten genoeg gemaakt
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Die as komt niet meer door de SI keuring. De lier is waarschijnlijk niet gebouwd voor een elektromotor en dan is nu de belasting te groot wanneer het anker vastloopt in de kluis. Deze as is dan het zwakste punt en wordt belast op torsie. Ook de bovenste kettingschalmen worden zwaar belast op rek. Binnen een jaar nadat wij de 6 pk benzinemotor op de lier vervangen hadden door een 4pk elektromotor, waren we al een anker kwijt, ketting gebroken bij het bovenhalen en vast laten lopen in de kluis. Maar jij zult je ankers niet zoveel gebruiken, schat ik in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Maar weer eens een update, sinds we weer aan het varen zijn deze maand.
Eerst nog een keer naar Werkendam heen en weer geweest omdat de den tóch weer was gaan knijpen. Luiken wilden niet lekker passen en de luikenwagen liep op een paar plaatsen tegen de luiken. Blijkbaar duurt het een poosje voordat het werken van een schip stopt als er aan gelast is. Beneden de zaak met een brander warm gemaakt en op hoogte van het gangboord uitgedrukt met een hydraulische pers. Het zit weer en de luiken gaan weer dicht. Garantieklusje.
Toen leeg naar Burgerveen, voor een reisje tarwe naar Zwolle. Moest er eerder heen omdat na het weekeind de Schiphol- en Bosrand bruggen gestremd werden ivm onderhoud.
Leeg door Amsterdam via de Kostverloren Vaart was leuk, en het toeval wilde dat we bij de Sumatrakade de Liberté troffen die met een reisje potgrond onderweg was naar Aalsmeer. Dus met twee direct omkeerbare Deutzen door de stad; een klein orkest. Het zal vast lang geleden zijn dat dat gehoord is. Er is een filmpje van gemaakt door iemand die daar woont: https://www.facebook.com/rauno.kwivalay ... 2006150215
Weekeind gehouden aan de Ringvaart, en dinsdag geladen. Het was transport van de ene Agrifirm vestiging naar de andere. Was nog nooit in Burgerveen geweest, dus weer een nieuwe bestemming bijgeschreven. Mooi plekje daar, met uitzicht over de Westeinder en veel fietsers die een rondje Ringvaart doen. Zelf een rondje om de plas gerend, en dat bleek net iets onder de 20km.
Nadeel is dat je er precies onder de ARNEM 2S departure van baan 24 ligt, dus als er een zware vrachtkist vertrekt dan mag je even ophouden met praten. Maar omdat ik tenslotte zelf ook in die business zit kan ik daar wel mee leven, it's the sound of money
Tijdens het laden van de tarwe stond er ZW5 op de kop dus het hele schip onder het kaf. Ach ja, fact of life.. Eenmaal geladen gelijk met de dekwasslang aan de gang, maar meestal duurt het dagen voordat je echt alles kwijt bent.
Omdat de doorvaart naar Amsterdam gestremd was zouden we via de Westelijke Ringvaart over Haarlem. Maar net door de brug onder de A44 kwamen we een buurman tegen die vroeg of we wel wisten dat de Cruquiusbrug gestremd was. Eh, niet dus. Bleek die middag gebeurd; een duwer met een bak met brugdelen had de brug aangevaren en de zaak was ontzet en er werd voorlopig niet gedraaid. Dus moesten we helemaal omvaren via Gouda. Dat kostte een dag extra varen, maar zoiets valt volgens mij onder het risico van een schipper, dus pech.
Kleine technische malheur was dat de boegschroef alleen nog maar stationair draaide want er was een stangetje van de toerenverstelmotor losgetrild. Maar dat was snel gefixt.
Overnacht bij de brug en de volgende morgen achteruit terug naar de Kaag, gezwaaid en weer retour naar Oude Wetering. Verder wel leuke route over de Brasem en Alphen, de Gouwe en de Hollandse IJssel. Tot binnen de Beatrix gekomen die dag.
Volgende dag via het ARK naar Amsterdam en het IJsselmeer over naar de Ketel, een stukje Gelderse IJssel en door de Spooldersluis naar de Voorster haven in Zwolle. Om acht uur 's avonds aangekomen en gelijk begonnen met lossen. Volgende morgen het laatste restje eruit en verhaald naar de Scaniahaven omdat de volgende reis pas na het weekeind was, dus geen haast.
Zondag naar Amsterdam om maandag 500t sojaschroot te laden bij Cargill in de Mercuriushaven voor Andenne. Eerst zouden we om zes uur laden maar naderhand bleek een ander schip toch eerst ingepland te staan. Toen zou het om twaalf uur worden maar bleek er geen product
Uiteindelijk pas om vier uur onder de pijp en om half zeven vol. Als je dan het ARK nog opgaat kom je binnen je vaartijd nergens meer op een fatsoenlijke plek om te overnachten. Wijk red je niet en alles wat ervoor ligt vind ik te onrustig. Dus vroeg klaar en overnacht aan steiger- C in de Oude Houthaven, wat ik toch wel het mooiste plekje van Amsterdam vind. Wat over de grachten gewandeld en aan de Zoutkeetsgracht de mooie tjalk Immanuel (1896) gespot.
Volgende morgen even gebunkerd bij Reinplus en het ARK op. Via Tiel en de Waal naar Weurt, waar we nog net met een schutting meekonden. Handig als je een klein scheepje hebt, dat past er vaak nog bij.
Boven Sambeek overnacht, en nog een rondje naar het dorp gewandeld. Een hele dag op je kont zitten is niet goed voor een mens, dan moet je na afloop even de benen strekken.
Volgende dag begon in de mist, met een paar honderd meter zicht. Maar later klaarde het op en werd het nog een hele aardig dag. In Maastricht even een boodschap gedaan en daarna nog door naar Klein Ternaaien, waar niet geschut werd ivm een feestdag. In Belgie hebben ze vaker feest dan bij ons
Volgende morgen toen ze weer begonnen was het voor het sluispersoneel eerst een hele uitzoekerij om de schutvolgorde te bepalen, afh van wie er de avond ervoor als eerst was aangekomen. Het handigste is dan om maar zo dicht mogelijk voor de grote sluis (nr 4) te gaan liggen, maar als er dan iemand aan de stuurboord wal overnacht geeft dat verwarring. Uiteindelijk kwam alles goed, en viel er geen onvertogen woord. Wij konden ook nog met de eerste beurt naar boven mee, naast de lege tanker Korundus. Dat is van origine een semi beun droge lading schip wat omgebouwd is tot eetbare oliën tanker. Ze varen meestal vloeibare tarwezetmeel en gingen laden in Wanze.
Het werd een mooie dag, door Luik waar ik inmiddels goed bekend ben ivm mijn andere werk. Ik heb as bestemming Andenne opgekregen maar ik hoor andere mensen het weer Java Seilles noemen. Kan iemand hierover uitsluitsel geven?
De nieuwe sluis van Yvoz Ramet liep vlot, maar in Ampsin Neuville wordt nog druk gewerkt aan een nieuwe sluis, en duurde het vanwege een duwbakje met een afgezaagde spits erachter als duwer, wat langer.
Om drie uur bij Dumoulin voor de wal, en toen de voorbuurman klaar was gelijk maar op de losplaats gaan liggen.
Papieren afgegeven, wat je aan de overkant van de straat doet, en over de losplanning geïnformeerd bij weer een ander kantoortje.
Vanmorgen om de afgesproken tijd van zeven uur open en losgereed, maar pas om kwart voor acht kwam de kraan aanrijden.. Ik denk dat het nog een vrij nieuwe kraanmachinist is want vlot is anders, maar hij doet heel voorzichtig en dat is ook wat waard.
Als ik hier leeg ben ga ik gelijk weg want de volgende reis kan ik morgenmiddag al laden ipv maandag zoals eerst gepland.
Dat wordt een reisje grind 4/32 van Born-Trierveld naar Delft, 575ton want je mag maar 2,50m diep over de Schie. Oorspronkelijk woensdag te lossen, straks eens bellen of dat misschien ook wat eerder kan.
Plaatjes:
Eerst nog een keer naar Werkendam heen en weer geweest omdat de den tóch weer was gaan knijpen. Luiken wilden niet lekker passen en de luikenwagen liep op een paar plaatsen tegen de luiken. Blijkbaar duurt het een poosje voordat het werken van een schip stopt als er aan gelast is. Beneden de zaak met een brander warm gemaakt en op hoogte van het gangboord uitgedrukt met een hydraulische pers. Het zit weer en de luiken gaan weer dicht. Garantieklusje.
Toen leeg naar Burgerveen, voor een reisje tarwe naar Zwolle. Moest er eerder heen omdat na het weekeind de Schiphol- en Bosrand bruggen gestremd werden ivm onderhoud.
Leeg door Amsterdam via de Kostverloren Vaart was leuk, en het toeval wilde dat we bij de Sumatrakade de Liberté troffen die met een reisje potgrond onderweg was naar Aalsmeer. Dus met twee direct omkeerbare Deutzen door de stad; een klein orkest. Het zal vast lang geleden zijn dat dat gehoord is. Er is een filmpje van gemaakt door iemand die daar woont: https://www.facebook.com/rauno.kwivalay ... 2006150215
Weekeind gehouden aan de Ringvaart, en dinsdag geladen. Het was transport van de ene Agrifirm vestiging naar de andere. Was nog nooit in Burgerveen geweest, dus weer een nieuwe bestemming bijgeschreven. Mooi plekje daar, met uitzicht over de Westeinder en veel fietsers die een rondje Ringvaart doen. Zelf een rondje om de plas gerend, en dat bleek net iets onder de 20km.
Nadeel is dat je er precies onder de ARNEM 2S departure van baan 24 ligt, dus als er een zware vrachtkist vertrekt dan mag je even ophouden met praten. Maar omdat ik tenslotte zelf ook in die business zit kan ik daar wel mee leven, it's the sound of money
Tijdens het laden van de tarwe stond er ZW5 op de kop dus het hele schip onder het kaf. Ach ja, fact of life.. Eenmaal geladen gelijk met de dekwasslang aan de gang, maar meestal duurt het dagen voordat je echt alles kwijt bent.
Omdat de doorvaart naar Amsterdam gestremd was zouden we via de Westelijke Ringvaart over Haarlem. Maar net door de brug onder de A44 kwamen we een buurman tegen die vroeg of we wel wisten dat de Cruquiusbrug gestremd was. Eh, niet dus. Bleek die middag gebeurd; een duwer met een bak met brugdelen had de brug aangevaren en de zaak was ontzet en er werd voorlopig niet gedraaid. Dus moesten we helemaal omvaren via Gouda. Dat kostte een dag extra varen, maar zoiets valt volgens mij onder het risico van een schipper, dus pech.
Kleine technische malheur was dat de boegschroef alleen nog maar stationair draaide want er was een stangetje van de toerenverstelmotor losgetrild. Maar dat was snel gefixt.
Overnacht bij de brug en de volgende morgen achteruit terug naar de Kaag, gezwaaid en weer retour naar Oude Wetering. Verder wel leuke route over de Brasem en Alphen, de Gouwe en de Hollandse IJssel. Tot binnen de Beatrix gekomen die dag.
Volgende dag via het ARK naar Amsterdam en het IJsselmeer over naar de Ketel, een stukje Gelderse IJssel en door de Spooldersluis naar de Voorster haven in Zwolle. Om acht uur 's avonds aangekomen en gelijk begonnen met lossen. Volgende morgen het laatste restje eruit en verhaald naar de Scaniahaven omdat de volgende reis pas na het weekeind was, dus geen haast.
Zondag naar Amsterdam om maandag 500t sojaschroot te laden bij Cargill in de Mercuriushaven voor Andenne. Eerst zouden we om zes uur laden maar naderhand bleek een ander schip toch eerst ingepland te staan. Toen zou het om twaalf uur worden maar bleek er geen product
Uiteindelijk pas om vier uur onder de pijp en om half zeven vol. Als je dan het ARK nog opgaat kom je binnen je vaartijd nergens meer op een fatsoenlijke plek om te overnachten. Wijk red je niet en alles wat ervoor ligt vind ik te onrustig. Dus vroeg klaar en overnacht aan steiger- C in de Oude Houthaven, wat ik toch wel het mooiste plekje van Amsterdam vind. Wat over de grachten gewandeld en aan de Zoutkeetsgracht de mooie tjalk Immanuel (1896) gespot.
Volgende morgen even gebunkerd bij Reinplus en het ARK op. Via Tiel en de Waal naar Weurt, waar we nog net met een schutting meekonden. Handig als je een klein scheepje hebt, dat past er vaak nog bij.
Boven Sambeek overnacht, en nog een rondje naar het dorp gewandeld. Een hele dag op je kont zitten is niet goed voor een mens, dan moet je na afloop even de benen strekken.
Volgende dag begon in de mist, met een paar honderd meter zicht. Maar later klaarde het op en werd het nog een hele aardig dag. In Maastricht even een boodschap gedaan en daarna nog door naar Klein Ternaaien, waar niet geschut werd ivm een feestdag. In Belgie hebben ze vaker feest dan bij ons
Volgende morgen toen ze weer begonnen was het voor het sluispersoneel eerst een hele uitzoekerij om de schutvolgorde te bepalen, afh van wie er de avond ervoor als eerst was aangekomen. Het handigste is dan om maar zo dicht mogelijk voor de grote sluis (nr 4) te gaan liggen, maar als er dan iemand aan de stuurboord wal overnacht geeft dat verwarring. Uiteindelijk kwam alles goed, en viel er geen onvertogen woord. Wij konden ook nog met de eerste beurt naar boven mee, naast de lege tanker Korundus. Dat is van origine een semi beun droge lading schip wat omgebouwd is tot eetbare oliën tanker. Ze varen meestal vloeibare tarwezetmeel en gingen laden in Wanze.
Het werd een mooie dag, door Luik waar ik inmiddels goed bekend ben ivm mijn andere werk. Ik heb as bestemming Andenne opgekregen maar ik hoor andere mensen het weer Java Seilles noemen. Kan iemand hierover uitsluitsel geven?
De nieuwe sluis van Yvoz Ramet liep vlot, maar in Ampsin Neuville wordt nog druk gewerkt aan een nieuwe sluis, en duurde het vanwege een duwbakje met een afgezaagde spits erachter als duwer, wat langer.
Om drie uur bij Dumoulin voor de wal, en toen de voorbuurman klaar was gelijk maar op de losplaats gaan liggen.
Papieren afgegeven, wat je aan de overkant van de straat doet, en over de losplanning geïnformeerd bij weer een ander kantoortje.
Vanmorgen om de afgesproken tijd van zeven uur open en losgereed, maar pas om kwart voor acht kwam de kraan aanrijden.. Ik denk dat het nog een vrij nieuwe kraanmachinist is want vlot is anders, maar hij doet heel voorzichtig en dat is ook wat waard.
Als ik hier leeg ben ga ik gelijk weg want de volgende reis kan ik morgenmiddag al laden ipv maandag zoals eerst gepland.
Dat wordt een reisje grind 4/32 van Born-Trierveld naar Delft, 575ton want je mag maar 2,50m diep over de Schie. Oorspronkelijk woensdag te lossen, straks eens bellen of dat misschien ook wat eerder kan.
Plaatjes:
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Mooie reportage, veel bekende plekjes, Burgerveen met m´n vader nog bieten geladen.Hele slinger door het land gemaakt voor een kapotte brug.De raadfoto, Opvarend op het ondereind van De Lek denk ik zo.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Vliegende Vaart
Mooie reportage Erik.
Je vaart er mooi geverfd bij .
Ik denk dat je opvarend bij Bolnes bent op de raad foto.
gr. schier
Je vaart er mooi geverfd bij .
Ik denk dat je opvarend bij Bolnes bent op de raad foto.
gr. schier
Re: Vliegende Vaart
Inderdaad Erik, mooie reportage en de Jannette ziet er prima uit. Zelfs de roeiboot mooi in de verf
grt Wim
grt Wim