Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Scheelt een hoop werk, je hoeft je kunststof keggen niet op te ruimen :D
Goed weekend
grt Wim
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Leuke reportage weer, Erik en dito filmpje; schip ziet er idd keurig uit plus mooi motor-geluid.

Je vroeg over Java-Seilles; die los-laadplek wordt vanouds zo genoemd.
Java ligt aan de linkeroever iets stroomafwaarts en Seilles nabij de brug.
Andenne ligt nabij de brug aan de rechteroever maar de gemeentegrenzen omvatten (tegenwoordig?)ook de eerstgenoemde plaatsen en dat kan dan tot verwarring leiden.

Zo’n 45 jaar geleden hebben we daar eens 500 ton tarwe geladen.
Ging niet zonder gezeur want we hadden zout gelost en de grenen buikdenning wilde, ook door het matige weer, niet drogen, zodat de controleur in eerste instantie het ruim afkeurde.
Zijn nog met benzine en lucifers in de weer geweest om laadgereed te worden..

Gr. Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Eric, je hebt er weer een mooi lees en kijkplaatje van gemaakt.
Dat plaatje Hoei was voor mij ech waaaauw.
Het is inmiddels echt meer dan een halve eeuw geleden dat we reis op reis zand naar Hoei brachten.
Wij losten dan aan bakboord juist beneden de brug waarvan je op de foto nog net een stukje ziet.
En als we dan leeg waren gingen we onder deze brug door om (meestal) in Bas-Oha en soms in Sclayn of Nameche stenen te gaan laden.
Veel is ook daar veranderd, maar de vieuw op jouw foto is voor mij zo'n mooi authentiek plaatje.... g-e-w-e-l-d-i-g!

Wat die verschilende plaatnamen voor eenzelfde fabriek, laadplaats, of sluis betreft dat is van alle tijden en daar kom je nooit uit.
Zo werd de eerste sluis boven Hoei Bas-Oha genoemd, maar behoorde tot Ben Ahin.

En voor wie denkt dat dit in Nederland beter is:
Sluis Belfeld ligt in Baarlo
Sluis Grave ligt in Nederasselt

Ga maar eens vanuit Arnhem naar het noorden dan kom je in Zuidlaren ga je naar het oosten kom je in Westervoort, naar het zuiden vind je Noord Brabant, en ga je naar het westen dan kom je al gauw in Oosterbeek..... Logisch toch.....?
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ik was al ‘n aantal keren door de sluizen van Kwaadmechelen gekomen, toen ik op ‘n bonnetje ‘ sluis Ham’ zag staan.

De keer daarop riep ik per marifoon de sluis op : ‘ sluis Ham, opvaart’.
De reactie: ‘ Kwaadmechelen luistert ‘ ..
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Iedereen bedankt voor de aanvulling op de foto's van de afgezaagde duwspits, pousseur, Angele.
groeten
Jan van der Pluijm
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Redelijk bijtijds gestopt in IJzendoorn vandaag, dus nog even tijd voor het forum.

Na leegkomst in Java-Seilles (bedankt voor de uitleg Jan 8) ) snel de losverklaring opgehaald en weg, want er was gebeld van het Consortium Grensmaas dat ik ipv maandag al op zaterdagmiddag kon laden als ik dat wilde. Dat kwam me goed uit want ik wil komende week een paar klusjes laten doen in Sliedrecht & Rotterdam.

Ik had tijdens het lossen al afgespoten dus de meeste soja was al van dek.
Speciaal voor Kapitein Spok, Huy vanaf de andere kant gezien.
Speciaal voor Kapitein Spok, Huy vanaf de andere kant gezien.
IMG_1949.jpeg (179.62 KiB) 1901 keer bekeken
Sluis d'Ampsins Neuville liep vlot want ondanks dat ik als vierde arriveerde mocht ik toch met de eerste schutting mee, omdat ik mooi naast de 80 bij 8,20 Lente in de sluis paste. 7,25 + 8,20 = 15,45 =< 16m. De buurman was onder de indruk van m'n kopschroef 8)

Maar vervolgens een half uur voor Yvoz Ramet liggen drijven; you win some, you loose some..

De doortocht in Luik was leuk, de bruggen in het centrum zijn prachtig verlicht.
Serie foto's van Liege by night, een feeëriek schouwspel met alle verlichte bruggen.  Pont Albert 1er
Serie foto's van Liege by night, een feeëriek schouwspel met alle verlichte bruggen. Pont Albert 1er
IMG_1954.jpeg (113.27 KiB) 1901 keer bekeken
Pont Kennedy
Pont Kennedy
IMG_1955.jpeg (131.03 KiB) 1901 keer bekeken
Onder de brug, het lijkt wel of hij van kleur verandert
Onder de brug, het lijkt wel of hij van kleur verandert
IMG_1956.jpeg (136.29 KiB) 1901 keer bekeken
Ik wilde eigenlijk nog voor tien uur door Klein Ternaaien schutten maar trof de sluis precies verkeerd, dus voor de brug overnacht. Beetje weinig bolders daar, als ze er overal nu eens een tussen zouden zetten..

Volgende morgen even een rondje Sint Pietersberg gelopen, en daarna de sluis in.
Het voordeel van een trage sluis (met glijbolders); je kunt je hele ruim uitspuiten tijdens de schutting :mrgreen:

Half twee 's middags de werkhaven Trierveld in.
Werkhaven Born-Trierveld in.
Werkhaven Born-Trierveld in.
IMG_1958.jpeg (131.85 KiB) 1901 keer bekeken
De ijkmeester daar vaart met een mooi sleepbootje rond en kwam gelijk de ijken opnemen.
Onder de band
Onder de band
IMG_1959.jpeg (193.5 KiB) 1901 keer bekeken
Half uurtje later onder de band, 564 ton geladen, en weer weg. Laadbon kwam later via de mail, goed geregeld.
Onderweg nr Maasbracht
Onderweg nr Maasbracht
448CC608-4AC6-4316-AFBB-1A9B8BF82619.jpeg (162.92 KiB) 1901 keer bekeken
Beneden sluis Heel vastgemaakt.
Vastmaken beneden sluis Heel
Vastmaken beneden sluis Heel
IMG_1962.jpeg (158.22 KiB) 1901 keer bekeken


Vandaag heel relaxt de Maas af. Lekker rustig op zondag.

En ik weet niet of het aan mij ligt, maar Belfeld treft ik bijna altijd verkeerd, of ik schut er in ieder geval traag, en Sambeek staat altijd klaar en ik ben in een wip geschut.

Half zes vanavond in IJzendoorn vastgemaakt tijdens :evil: een dikke bui, morgen verder.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Erik; Mijn zoon lag in Ampsin Neuville met de MIRA AURATUS ook voor de bovenkant van de sluis.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Aha, dan heb ik ‘m nog gesproken 😄
Sperwer
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:47

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Sperwer »

Lekker bezig Erik.
Een vrije vogel vangt altijd wat!
Mooie reportages en wij varen en kijken prettig mee.

Voor 'Sperwer' was het een kort seizoen, dus ben ik nu gedwongen met pensioen geraakt.
Hoewel het een heerlijke gelegenheid geeft om e.e.a. aan achterstalligheid weg te werken en die neem ik dan ook dankbaar te baat.

Groet, Alex
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Buiten regent 't, dus een mooie gelegenheid voor een forum-update.
Schaatsen op tv erbij, en intussen een verhaaltje typen en foto's uitzoeken 8)

Laatste post was medio november, over een reisje grind van de grensmaas naar Delft .

Na een overnachting in IJzendoorn de volgende ochtend door naar Sliedrecht. Pas een dag later lossen in Delft, dus even tijd voor een paar klusjes.

Door Lemmen Diesel Engines de toerenverstelmotor van de boegschroefmotor laten repareren want dat was niet helemaal goed gemaakt en liep los. Dat had ik tijdelijk opgelost met ty-wraps maar is nu dus definitief gefixt.

Toen met monteur Wim van Hoogendijk Sliedrecht aan de gang.

De startluchtcompressor van de Deutz deed bijna niets meer. Daar bleek de hoge druk terugslagklep losgetrild, dus dat was snel door mezelf opgelost.

Daarnaast rookte de Deutz een beetje, wat-ie vroeger nooit deed. Daar bleken de verstuiverleidingen de oorzaak. Wanneer je die vastzet aan de verstuiver knijp je op termijn de leiding een beetje dicht, waardoor de doorstroming minder wordt. Daardoor wordt tijdens de inspuiting de leiding ahw een beetje 'opgeblazen', als een soort ballonnetje zeg maar. En druppelt de verstuiver een beetje na, want die leiding ontspant zich weer. Dat geeft een deels te late verbranding en dus rook. Leidingen opgeboord en het probleem was verholpen. Scherpe diagnose van Wim.

Gelijk even indicateurdiagrammen gemaakt om de motorconditie te checken. Uitslag prima; compressie en verbrandingsdrukken nominaal.

Het laatste probleem was een te hoog stationair toerental van de Deutz. Hij wil meestal niet langzamer dan 150 toeren en dat is met manoevreren niet handig. Het gekke is dat-ie heel soms wél terug gaat naar de normale 100 klappen. Van alles bekeken en opnieuw afgesteld, maar niet op kunnen lossen. Hij blijft te hard draaien. Waarschijnlijk is de regulateur vér versleten. Het is allemaal fijnmechanica daarbinnen, en dat repareren is geen sinecure. En vindt maar eens een andere..
Er is hier zeker niemand die een nog redelijke Deutz 536 regulateur op de plank heeft liggen :?:

Door naar Delft en de volgende dag bij Dyckerhoff Basal het grind gelost. 's Middags leeg en de Schie weer uit.
Overnacht in de Voorhaven van Schiedam.
Volgende dag al weer vroeg laden bij Mammoet. Constructie voor Zeebrugge, 14 stuks koelers van 8 ton. Paste mooi in het ruim, en de eerste keer dat ik voordeel had van de deze zomer verplaatste gebinten. Net iets meer dan 100 ton dus lekker vlot geladen. Na afloop de Maashaven in, want ik had de volgende dag een klusje aan de Janna. In de Maashaven liggen sinds kort mooie nieuwe steigers, en ik kon 'm op een prachtig plekje helemaal vooraan neerleggen.

Naar Vreeswijk, en de Janna verhaald naar de Handelskade. Vanwege een rotte plek in de oude mast hadden we bij 't Berghout in Koudum een nieuwe besteld. Die werd de volgende morgen door een speciale vrachtwagen uit Friesland gebracht. Bij onze ligplaats aan de Vaartse Rijn kon die vrachtwagen z'n kont niet keren, vandaar dat we naar de Handelskade uitweken. De vrachtwagen had een hydraulische kraan die bijna 20m ver reikte. Het klusje was met een uur bekeken. Oude mast eraf gepakt en even weggelegd. Toen de nieuwe in de koker gelegd, en de oude op de wagen.
De chauffeur ging na een bakkie koffie terug naar Bakhuizen, en wij naar onze vaste ligplaats. De rest van de dag bezig geweest met aankoppelen van de wanten, de dekverlichting, rood-boven-groen, windmeter en marifoonantenne. Trommelstok met nieuwe vleugel erop geschroefd. Daarna opgedraaid; hij paste mooi in de koker en ook de lengte van de wantspanners bleek voldoende. Vakwerk door de mastenmaker 8)

Volgende dag weer teruggeschakeld van de historische- naar de hedendaagse binnenvaart. Om zes uur de Maashaven uit, en om half zeven in Evergem. Alle sluizen liepen vlot, en ook nog eens een mooi tij op de Schelde. Bij zowel de Volkerak als de Krammer de jachtensluis gekregen, en dat hoort ook met zo'n vrachtjacht natuurlijk :mrgreen:

Volgende dag zondag, dus een kort stukje gedaan, ook al omdat de bruggen in Brugge dan niet gedraaid worden. Bij de Moerbrugge brug strand je dan. Naast het prachtige motorkastje Verwisseling overnacht.
Volgende ochtend in alle vroegte door de stad. Dik van mist dus op radar, en dan moet je op klein water nog best goed opletten. Maar niks geraakt en rond koffietijd in Zeebrugge. 's Middags de constructie gelost bij Wallenius in het verbindingskanaal. Het ging op flats met een carferry mee naar de US, Baltimore begreep ik.

Terug naar Brugge waar je mooi kunt liggen op de wachtpalen tegenover de jachthaven Flandria.
Heel wat afgebeld maar daar in de buurt geen lading te vinden dus leeg terug naar NL. Onderweg werd ik gebeld of ik een reisje naar China kon doen en dat toegezegd. Een kist-crew operatie naar Zhengzhou gedaan. Met oa rollen RVS staal en constructie. Mondkapjes terug uiteraard.
Toen twee keer heen en weer naar New York, met oa paarden, jet-engines en ASML machines.

Daarna naar Amsterdam, om de volgende ochtend in de Mercurius sojameel voor Gent te laden uit mv Brickfielder via WT4 van de IGMA. Die kunnen echt keihard want in een half uur zat 't erin. Met Vliegende vaart zeg maar :D
Toen rustig aan gedaan, en bijtijds gaan liggen buiten de Beatrix om eens goed bij te slapen.
Volgende dag richting Zeeland, om met een plaatselijk goed bekende loods de Schelde over te gaan. Jullie kennen 'm allemaal ;)
In het oude gat van Terneuzen overnacht.
Daar twee dagen liggen wachten op lossing, beetje geklust en een rondje gerend.
Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok het sojameel gelost, om de volgende ochtend bij Eurosilo in het Sifferdok alweer soja te laden, bonen deze keer.
Weer voor Zeebrugge, dat ken ik inmiddels ;)
Dagje in de Ringvaart gelegen want er was geen haast bij.
Wederom een weekendje Brugge.
Maandagochtend de stad door en naar Zeebrugge. Bij Borlix de soja gelost, tijdens diverse regenbuien, dus veel open- en dichtleggen. 'sMIddags leeg en terug naar Brugge.
In de Verbindingssluis kreeg ik nog bezoek van de bemanning van de Albatros uit Werkendam, die wilden de Deutz wel eens zien. Dus even aan de praat gemaakt. Die hebben in de familie nog wel meer oude motoren, oa de Stork AR216 in de Anna ex Mayenne.

Geen reis te vinden in die contreien, dus alweer leeg weg. Er kwamen diverse reizen voorbij, maar de prijzen zijn niet erg feestelijk voor de tijd van het jaar. Of de condities waren onmogelijk; midden in de nacht laden of zo :roll:
Meestal valt er net voor de feestdagen nog wel een mooie kerstreis te scoren maar dat wilde deze keer niet lukken. Belletje gehad of ik een reisje New York kon doen en dat maar gepakt.
Terug via Hansweert, en Meerkerk ivm familiebezoek. In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Andromeda vastgemaakt. Daar liggen we met een schip of tien over de feestdagen. Niet echt druk dus. Er wordt nog best veel gevaren, misschien door de Covid-19 situatie. Ook Werkendam lag niet vol.

Op kerstavond weg voor m'n kerstreis nr JFK, en 's avonds tweede kerstdag weer terug aan boord.

Volgende week eens kijken of er nog wat te varen valt.

Plaatjes:
IJzendoorn uit in alle vroegte
IJzendoorn uit in alle vroegte
IMG_1971.jpeg (99.34 KiB) 1118 keer bekeken
Vier keer de Prins Willem Alexanderbrug over de Waal bij Beneden Leeuwen: op TRESCO, op Radar, op de camera's en met het blote oog ;)
Vier keer de Prins Willem Alexanderbrug over de Waal bij Beneden Leeuwen: op TRESCO, op Radar, op de camera's en met het blote oog ;)
IMG_1972.jpeg (145.58 KiB) 1118 keer bekeken
Indicateur diagrammen maken
Indicateur diagrammen maken
IMG_1976.jpeg (163.74 KiB) 1118 keer bekeken
Het resultaat is prima.  Nr 4 wilde niet, schroefdraad vd kraan was vuil.  Verder was alles oké.
Het resultaat is prima. Nr 4 wilde niet, schroefdraad vd kraan was vuil. Verder was alles oké.
IMG_1980.jpeg (280.46 KiB) 1118 keer bekeken
Brienenoordbruggen
Brienenoordbruggen
IMG_1981.jpeg (149.73 KiB) 1118 keer bekeken
Langs de Aelbrechtskade in Rotterdam.
Langs de Aelbrechtskade in Rotterdam.
IMG_1982.jpeg (117.09 KiB) 1118 keer bekeken
Zelf Bobcatten valt nog niet mee voor de eerste keer..
Zelf Bobcatten valt nog niet mee voor de eerste keer..
IMG_1983.jpeg (332.26 KiB) 1118 keer bekeken
Wie herkent het schip wat hier bij Bocxe op de helling staat?
Wie herkent het schip wat hier bij Bocxe op de helling staat?
IMG_1986.jpeg (212.36 KiB) 1118 keer bekeken
Delfshavense Schie spoorbruggen
Delfshavense Schie spoorbruggen
IMG_1987.jpeg (184.83 KiB) 1118 keer bekeken
Constructie laden bij Mammoet in Schiedam
Constructie laden bij Mammoet in Schiedam
IMG_1988.jpeg (156.81 KiB) 1118 keer bekeken
Met wat passen en meten paste het er precies in.
Met wat passen en meten paste het er precies in.
IMG_3513.jpeg (138.66 KiB) 1118 keer bekeken
Aan de nieuwe steigers in de Maashaven
Aan de nieuwe steigers in de Maashaven
IMG_2002.jpeg (176.19 KiB) 1118 keer bekeken
Dor hout eraf..
Dor hout eraf..
IMG_2009.jpeg (219.49 KiB) 1118 keer bekeken
Speciale vrachtwagen voor lang spul
Speciale vrachtwagen voor lang spul
IMG_2012.jpeg (253.96 KiB) 1118 keer bekeken
In de hijs
In de hijs
IMG_3342.jpeg (261.39 KiB) 1118 keer bekeken
Vers hout erop
Vers hout erop
IMG_2013.jpeg (225.51 KiB) 1118 keer bekeken
We hebben weer een mast!
We hebben weer een mast!
IMG_2032.jpeg (136.08 KiB) 1118 keer bekeken
Past precies
Past precies
IMG_2033.jpeg (156.17 KiB) 1118 keer bekeken
De Dampoortsluis in Brugge.  Let vooral op dat er staat de NIEUWE Dampoortsluis..
De Dampoortsluis in Brugge. Let vooral op dat er staat de NIEUWE Dampoortsluis..
IMG_2037.jpeg (273.8 KiB) 1118 keer bekeken
Door deze brug was ik nog niet geweest.  Wie kent 'm?
Door deze brug was ik nog niet geweest. Wie kent 'm?
IMG_2042.jpeg (157.52 KiB) 1118 keer bekeken
De constructie gaat eruit
De constructie gaat eruit
IMG_2047.jpeg (113.02 KiB) 1118 keer bekeken
Weer die kromme sluis door.  Voordeel is dat je er snel even water kunt laden, en dat er altijd iemand een touwtje aanpakt.
Weer die kromme sluis door. Voordeel is dat je er snel even water kunt laden, en dat er altijd iemand een touwtje aanpakt.
IMG_2056.jpeg (143.27 KiB) 1118 keer bekeken
De Bruggen van Brugge op m'n camera's.
De Bruggen van Brugge op m'n camera's.
IMG_2060.jpeg (119.72 KiB) 1118 keer bekeken
Mooi hoor.
Mooi hoor.
IMG_2064.jpeg (153.52 KiB) 1118 keer bekeken
Bunkeren bij Delta.  Ik mocht even voor van deze buurman.  Die kennen we allemaal :)
Bunkeren bij Delta. Ik mocht even voor van deze buurman. Die kennen we allemaal :)
IMG_2071.jpeg (145.83 KiB) 1118 keer bekeken
Even een alternatieve route gekozen.  Herkent iemand 't?
Even een alternatieve route gekozen. Herkent iemand 't?
IMG_2073.jpeg (116.09 KiB) 1118 keer bekeken
Ik doe een reisje rollen..
Ik doe een reisje rollen..
IMG_2082.jpeg (262.12 KiB) 1118 keer bekeken
Allemaal in het pak..
Allemaal in het pak..
IMG_2090.jpeg (147.11 KiB) 1118 keer bekeken
Statieportret bij de Volkerak
Statieportret bij de Volkerak
IMG_3923.jpeg (168.89 KiB) 1118 keer bekeken
Als je dit plaatje niet kunt plaatsen dan vaar je nog niet zo lang..
Als je dit plaatje niet kunt plaatsen dan vaar je nog niet zo lang..
IMG_0018 2.jpeg (136.87 KiB) 1118 keer bekeken
Sojabonen lossen bij Borlix in Zeebrugge
Sojabonen lossen bij Borlix in Zeebrugge
IMG_0006.jpeg (227.79 KiB) 1118 keer bekeken
De versmalling bij Beernem
De versmalling bij Beernem
IMG_0012.jpeg (205.91 KiB) 1118 keer bekeken
De vluchthaven van Gorcum is uitgebreid.  Maar nog (net) niet open.
De vluchthaven van Gorcum is uitgebreid. Maar nog (net) niet open.
IMG_0015.jpeg (124.13 KiB) 1118 keer bekeken
Met de feestdagen in Vreeswijk
Met de feestdagen in Vreeswijk
IMG_0018 3.jpeg (138.86 KiB) 1118 keer bekeken
Ik heb wel eens gehoord van de uitdrukking met de zak over de pijp, maar een emmer in de uitlaat kan natuurlijk ook :)
Ik heb wel eens gehoord van de uitdrukking met de zak over de pijp, maar een emmer in de uitlaat kan natuurlijk ook :)
IMG_0017.jpeg (83.69 KiB) 1118 keer bekeken
Plaats reactie