Oud Antwerpen

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Antwerpen

Bericht door kabo »

elevator.jpg
elevator.jpg (137.24 KiB) 1856 keer bekeken
Een plaatje van voor 1940 met verschillende schepen. Zo te zien net na hoogwater.
gr. Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Schepen Op de voorgaande foto liggen aan ' het pontje ' op Hangar 10 bij de douane om in te klaren, om verder België in te varen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

En de schippers die daar buiten aan de kaai moesten laden kregen daar een vergoeding voor; Redegeld, in de volksmond; Bibbergeld.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Antwerpen

Bericht door kabo »

damco.jpg
damco.jpg (135.11 KiB) 1597 keer bekeken
Jaren 60, graan overslag Leopold dok.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Antwerpen

Bericht door kabo »

Rhur.jpg
Rhur.jpg (113.63 KiB) 1540 keer bekeken
Kruisschans met de Rhur van Vola en een Citerna eind jaren 50. Tanker van Niarchos Tine Ore.
gr. Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Antwerpen

Bericht door Kapitein Spok »

Weer zo'n prachtig plaatje dat vele ( helaas vaak niet zo'n mooie) herinneringen oproept.
Zet drie groene lichten in een driehoek, en het slechtste in de (schippers)mens komt boven!

23 juli 1973 heeft me dat bijna m'n rechtervoet gekost. (je kunt toch beter een wrijfhout dan een voet tussen twee schepen houden)

Hij zat nog met een klein stukje vel aan de rest
Na een ritje met loeiende sirene door Antwerpen, ( waarbij ik er van overtuigd was dat de kans dat ik zonder rechtervoet lang zou leven maar heel klein was, want ik verwachtte namelijk elk ogenblik mijn leven op een kruispunt in Antwerpen te verliezen.
Maar ik kwam toch levend in het Stuyvenberg gasthuis aan. En na een uurtje knutselen op de operatiekamer een maandje ziekenhuis, en een half jaar revalideren was ik letterlijk en figuurlijk weer op de been.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Antwerpen

Bericht door klipper »

Ik heb nog wel eens een nare droom, als ik zwaar getafeld heb!. Dat gaat dan overAntwerpen binnen zien te geraken . Later dat nieuwe kanaal met de Kreekrak sluizen ,alles keurig geregeld en geen ongeregelde zooi. Gr
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Antwerpen

Bericht door ichthus »

En de sassenier zijn stamgasten herkende door de sleepboekjes met foto .s van de Koning, waren de gekende
woorden van hem :gij gaat hier goed bij vallen ! ( lees ook het bericht op blz 1van van dit onderwerp van Kees )
gr Wim 316
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Antwerpen

Bericht door ichthus »

Kees Keijzer schreef: 18 aug 2006 17:28 Harry; Over de Royerssluis, daar kon je speciale schuttingen kopen als veel haast had , werd door de kantoor schepen wel eens gedaan en dan kreeg je net als de zeevaart een nummer.
Daar heb ik nog een leuke anecdote over;Op vrijdag 08-01-71 vertrokken we om 10.00u uit Rotterdam en kwamen met een goed tij voor de stad maar als je een bestemming had buiten de haven van Antwerpen mocht je niet door de Kruisschanssluizen, want dan moest je havengeld betalen. Toen we beneden de Royersslius opkwamen lag er een kustertje te wachten met de kop op stroom en de vlag van de Royers ging omhoog voor die kuster.
Mijn vader zei toen ;"We gaan de sluis maar in, want die boot moet nog kopvoor nemen en in die tijd zijn wij allang binnen.Dus wij meerden af in de sluis.
Pa ging inklaren bij de luitenant van de sluis en die zei tegen mijn vader;
Gij wit dat dit niet moogt manneke, want u komt hier niet voor het eerst"
"Ja "sprak mijn vader; "Dit jaar is het de eerste keer dat we in Antwerpen komen" ,toen moest de man lachen en 100 Frank fooi deed wonderen, want we lagen in 13 uur tijd vast van Rotterdam in de dokken van Antwerpen. In de sluis nog even een frietje in het frietkot gehaald en dat smaakte toen dubbel lekker....
Gr.Kees
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Antwerpen

Bericht door kabo »

maria.jpg
maria.jpg (115.57 KiB) 1203 keer bekeken
ms. Maria varend van Bergen op Zoom ligt buiten op in het Bonapartedok voor de oorlog.
gr. Bas
Plaats reactie