Kijk dat is waardevolle informatie van Wim, met de naam Rescape kunnen we het schip terug vinden.
RESCAPÉ, gebouwd in 1931 bij J. Boel & Zn. in Temsche.
67,00 x 8,20 x 2,54 - 932 ton. Brandmerk als motorschip AE 16698 B 1948 Antwerpen.
in 1948 voorzien van een nieuwe 480 pk Crossley motor. Eigenaren J. Boel & echtgenote van Damme, in Woluwe St. Lambert - Eecloo.
In 1957 voorzien van een nieuwe 500 pk Deutz motor. Eigenaar NV. J. Boel & Zn. in Temsche.
De naam RESCAPÉ (betekenis: overlevende) zal er in 1948 wel opgezet zijn.
Wie weet?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
Knap speurwerk!
Dat het een product van de Boelwerf in Temse is verbaasd me niet. Kijk ik naar die kop dan zie ik de Orion.(2307660)
Wat wel bizar is: Aan dat zusje van deze Rescape, de Orion, is in 1976 een motor achterschip met 500 pk Deutz gezet.
Re: Wie weet?
Kapitein Spok schreef: ↑26 nov 2020 22:19Knap speurwerk!
Dat het een product van de Boelwerf in Temse is verbaasd me niet. Kijk ik naar die kop dan zie ik de Orion.(2307660)
Wat wel bizar is: Aan dat zusje van deze Rescape, de Orion, is in 1976 een motor achterschip met 500 pk Deutz gezet.
Kijk en vergelijk :
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Hallo Theo, wel binnen de lijntjes kleuren graag : aan het schip Orion is ook een OUD achterschip uit 1928 van een motortanker ( Grete ).geplaatst daar mee werd zij 72 meter lang en 1009 ton.
gr Wim 316
gr Wim 316
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
Wim, ik heb inderdaad wel eens de neiging om óp, of zelfs buiten de lijntjes te kleuren. En daar mag iedereen mij op aanspreken. Maar als het er op aan komt, dan kan ik ook héééél erg precies zijn, zeker als ik wordt uitgedaagd.
Ik schreef, volgens mij geheel naar waarheid: Aan dat zusje van deze Rescape, de Orion, is in 1976 een motor achterschip met 500 pk Deutz gezet.
Hier staat toch niet dat dit een nieuw achterschip was??.
Je hebt absoluut gelijk dat dit het achterschip van het mts Grete is.
Maar als je zegt dat dit een OUD achterschip uit 1928 is, dan klopt uitgerekend dát niet.
Het sleeptankschip Grete is na de oorlog verdiept,en voorzien van een heel nieuw achterschip met een gloednieuwe (nog altijd draaiende) “545” bouwjaar 1948. Dat achterschip is aan de Orion gezet, en vervolgens voorzien van een nieuwe meetbrief.
Volgens die meetbrief werd het schip toen, -om precies te zijn- 71.80 lang en 999.650 ton groot.
Ik kan je zeggen dat ik er hoogst persoonlijk op heb toegezien dat het schip onder de 1000 ton zou blijven i.v.m. de toen geldende bemanningseisen.
De ijken zijn dan ook iets lager dan het dek aangebracht.
S2HO: Details over het schip Orion
Maar Wim, laat duidelijk zijn dat ik het beslist leuk vind dat je reageert.
Praten over het schip dat me mijn bijnaam, en veel goede herinneringen heeft gebracht, vind ik altijd leuk.
Groetend Theo alisa kapitein Spok (van de Orion)
Ik schreef, volgens mij geheel naar waarheid: Aan dat zusje van deze Rescape, de Orion, is in 1976 een motor achterschip met 500 pk Deutz gezet.
Hier staat toch niet dat dit een nieuw achterschip was??.
Je hebt absoluut gelijk dat dit het achterschip van het mts Grete is.
Maar als je zegt dat dit een OUD achterschip uit 1928 is, dan klopt uitgerekend dát niet.
Het sleeptankschip Grete is na de oorlog verdiept,en voorzien van een heel nieuw achterschip met een gloednieuwe (nog altijd draaiende) “545” bouwjaar 1948. Dat achterschip is aan de Orion gezet, en vervolgens voorzien van een nieuwe meetbrief.
Volgens die meetbrief werd het schip toen, -om precies te zijn- 71.80 lang en 999.650 ton groot.
Ik kan je zeggen dat ik er hoogst persoonlijk op heb toegezien dat het schip onder de 1000 ton zou blijven i.v.m. de toen geldende bemanningseisen.
De ijken zijn dan ook iets lager dan het dek aangebracht.
S2HO: Details over het schip Orion
Maar Wim, laat duidelijk zijn dat ik het beslist leuk vind dat je reageert.
Praten over het schip dat me mijn bijnaam, en veel goede herinneringen heeft gebracht, vind ik altijd leuk.
Groetend Theo alisa kapitein Spok (van de Orion)
Re: Wie weet?
Ik kan het het verhaal van Theo beamen.
Theo heeft keurig binnen de lijntjes gekleurd.
De Macte Animo is als sleepschip in 1972 gekocht door de gebroeders O. en omgedoopt tot Orion.
Het sleepschip de Orion was toen 67 meter lang en 8.20 meter breed en 987 ton groot.
In 1975/1976 bij de scheepswerf Gelria in Nijmegen voorzien van een ander achterschip van het tankschip Grete met de 500 Pk Deutz.
In 2003 heeft de gebroeders O. de Orion verkocht.
Overal wordt vermeld dat de Orion 1009 ton was, maar dit klopt niet, de Orion is toen terug gemeten tot iets meer dan 999 ton.
Nu zou de Orion weer 1006 ton groot zijn, maar dat kan ik niet bevestigen.
Theo heeft keurig binnen de lijntjes gekleurd.
De Macte Animo is als sleepschip in 1972 gekocht door de gebroeders O. en omgedoopt tot Orion.
Het sleepschip de Orion was toen 67 meter lang en 8.20 meter breed en 987 ton groot.
In 1975/1976 bij de scheepswerf Gelria in Nijmegen voorzien van een ander achterschip van het tankschip Grete met de 500 Pk Deutz.
In 2003 heeft de gebroeders O. de Orion verkocht.
Overal wordt vermeld dat de Orion 1009 ton was, maar dit klopt niet, de Orion is toen terug gemeten tot iets meer dan 999 ton.
Nu zou de Orion weer 1006 ton groot zijn, maar dat kan ik niet bevestigen.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Wie weet of er al iets bekend is over de pilot aangaande bieten vervoer weer in het schip?
Gr. Arie
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: Wie weet?
Hallo Arie, ga naar het onderwerp :Actueel nieuws ,en tik de zoek tekst : Cosun Beet Company.,( de campagne is nog in volle gang.
gr Wim 316
gr Wim 316
Re: Wie weet?
Wim 316, thanx voor je antwoord, de resultaten zullen nog even op zich laten wachten.
Even een andere vraag.
Omstreeks 1977 / 1978 is het opslagschip Velsen van de VT welke in de Robbenoordsehaven lag verkocht.
De nog in de Velsen aanwezige gasolie werd door een klein tankscheepje type luxe motor van ruim 100 ton laadvermogen opgehaald.
Scheepsnaam was HERMINE en thuishaven was Honselersdijk .
Er stond een redelijk luidruchtig motor in van het merk Bonn en Kähler ( Bonk en Klopper).
Ik kan dit scheepje nergens vinden.
Zijn er nog forumleden welke dit tankscheepje gekend hebben?
Gr. Arie
Even een andere vraag.
Omstreeks 1977 / 1978 is het opslagschip Velsen van de VT welke in de Robbenoordsehaven lag verkocht.
De nog in de Velsen aanwezige gasolie werd door een klein tankscheepje type luxe motor van ruim 100 ton laadvermogen opgehaald.
Scheepsnaam was HERMINE en thuishaven was Honselersdijk .
Er stond een redelijk luidruchtig motor in van het merk Bonn en Kähler ( Bonk en Klopper).
Ik kan dit scheepje nergens vinden.
Zijn er nog forumleden welke dit tankscheepje gekend hebben?
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: Wie weet?
Arie, Zal eens informeren bij een kennis die uit die hoek komt. Gr. Klaas