Naam bekend, maar geen historie.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Naam bekend maar geen historie

Bericht door Kees Keijzer »

Even over de "Henwina", het schip was in de zestiger jaren in bezit van de familie de Wijs uit Weert en later voer het schip van Bocholt in België, ze vervoerden er zand en grint van de Maas naar de Belgiesche Kempen mee. Maar wat de naam toen was wil me niet te binnen schieten.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

naam bekend maar geen historie

Bericht door Beting »

Hallo Kees.
De Henwima is vroeger de Kristin van de Wijs geweest.
Ik heb hem er ook voor aan gekeken,maar er staat dan wel een andere stuurhut op.
Voer zand en grind van midden Limburg naar Ravels.
Gerard.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

Beste meheren,

De SAGITTA WAS van Gebr.s de Jong.

In 2006 overgenomen door T. v.d. Plas te Katwijk.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een mooie foto van één van de laatste turfvaarders. Het is de klipperaak Dankbaarheid uit Groningen. Wie kent dit schip en weet de naam van de schipper?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Bericht door Simon Marrink »

Ik ben op zoek naar de historie van de binnenvaartschepen die hebben gevaren als "Noorderzon II" (23.16796) en "Jannie" (23.14249). Zover ik weet zijn beide schepen inmiddels gesloopt. Wie kan mij helpen?
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Evert Sikkema maakte onlangs deze foto van de Harmanna, nr.3330262.
Kent iemand haar geschiedenis?

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een schip met inmiddels 10 kruisjes Ben, gebouwd in 1904 te Martenshoek. In het binnenvaartboekje staan twee ex-namen, t.w. Aksi en Emma. Gezien de leeftijd zullen dit er ongetwijfeld meer zijn geweest. Vermoed jij een 'zeevaart' verleden?
Het typische is dat het schip in 1958 in Sneek opnieuw is gemeten en een brandmerk 262B Sneek 1958 heeft gekregen. Dat resulteert in het huidige Europanummer 3330262. Heb even in wat Duitse boeken gesnuffeld en omstreeks die tijd zijn een paar Duitse tjalken in de binnenvaart gegaan. Heb niet kunnen nagaan of die dan weer naar Nederland zijn verkocht. Vond in mijn archief wel deze Emma.
gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hallo Wrijfhout. Evert Sikkema zond mij de foto van de Harmanna samen met de Farmsum, die Evert al geplaatst heeft bij IJmuiden in Focus, en hij vroeg zich af of dit een Denemarkenvaarder geweest was.
Wat deze Emma betreft, zou het de in 1896 bij Verstockt gebouwd Argonaut, later Helena Jantina kunnen zijn, die in 1931 geregistreerd werd in Duitsland als Emma. Afm. 23.88 x 4.98, 1961 omgebouwd tot binnenschip.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Zou dezelfde Emma kunnen wezen ,allebei koffen .Lijkt mij een plaatje van voor de oorlog hier dan nog zonder stuurhut.
Prachtige foto van die Emma trouwens.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Ik wist niet waar ik deze foto's zou plaatsen.
Maar volgens mij kan het wel bij dit onderwerp.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Opgelegde schepen bij de ENCI in IJmuiden.
Over het voorste schip op één na de laatste foto heeft Ben Gernaat hier voor al een vraag gesteld.
Maar misschien is over de andere schepen ook nog wel wat te vertellen, hoewel ze niet allemaal een naam hebben, of misschien wel hebben, maar dan was het niet te lezen.
Op de VERTROUWEN zie ik als thuishaven Leeuwarden staan.
Dan de Cura, maar daarop is verder niets te ontdekken.
Succes heeft IJmuiden als thuishaven (bouwjaar 1960)
Links van de Vertrouwen ligt de Fiducia.
Het voorste scheepje, met de kraan/graafmachina aan dek heet Dora.
En er ligt ook een Spes Vera.

groeten
Evert Sikkema
Plaats reactie