Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Wie weet?

Bericht door mastodont »

Hallo ik ben Henk Schuller , mijn ouders hebben de spits HYDRA gehad
. Leen en Riek Schuller uit Drimmelen .
Ze hebben de spits gehad in de periode 1960 / 1970 .
Mijn ouders hebben er hoofdzakelijk zand mee gevaren naar Kortrijk op de Leie voor Stadsbader.
Er stond toen een brons of mwm in.
De spits hebben ze gekocht van Cees v Loon uit Drimmelen .
Nu ben ik op zoek naar deze spits . Is er iemand die nog iets weet van deze spits of deze nog bestaat of gesloopt of is omgebouwd tot woonschip .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

Wie weet iets over het signaal boven de benedendeur in Minden?
Die rechts geven de spaarkolk aan waar men mee bezig is, nog steeds in gebruik.
Schachtschleuse Minden.jpg
Schachtschleuse Minden.jpg (106.45 KiB) 1673 keer bekeken
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

Waarom noemt men een spits een spits, het is tenslotte een vrij stomp vaartuig.? En nu de volgende vraag, op het zeevaart gebeuren lees ik soms de meest vervelende dingen, dat er bemanningen zijn die niet kunnen afmonsteren vanwege corona toestanden. Ik vraag mij af hoe het er toegaad op de internationale binnenvaart?, als een van de opvarenden corona besmet is. Bestaan ze echt voor de overheden?, Wie weet hier wat van. Gr
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

Wat zeevaart aangaat kan ik ook wel iets vertellen, afgelopen voorjaar zat ik ook vast aan boord.
Grootste probleem, angst voor besmetting.
En de overheden interesseren zich (helaas) niks voor de zeelui.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie weet?

Bericht door jan de waard »

Halverwege de jaren negentig lag ik een keer te verbouwen bij Scheepswerf van der Pol in Zwijndrecht. Daar lag op dat moment een uitgevaren tjalkje en daar woonden 2 broers en een zus op. Het was een klein bruin tjalkje met een lage roef en een stuurhutje achterop. Het benieuwd mij waar dat scheepje is gebleven. De naam weet ik niet meer evenals de naam van de familie die daar op woonde.

De scheepswerf is helaas niet meer. Het terrein ligt er nog wel, te wachten op een nieuwe bestemming evenals de omliggende terreinen van voormalige scheepssloperijen.
Het was een leuk klein werfje met een langshelling op dat moment gerund door de gebroeders Arie en Gerard van der Pol. Prima mensen waarbij je niet de indruk kreeg dat ze je het vel over de oren trokken. Ze hadden duidelijk lol in hun werk.

Ik kon me op dat moment niet voorstellen dat er ook ooit nieuwe schepen waren gebouwd, maar Arie vertelde dat ze vroeger een "zelling" hadden waar nieuwbouw schepen vanaf gleden met een Kempenaar maat.
Onlangs las ik op het forum dat er veel Lepeltakkers waren gebouwd.
Wie weet wat meer over het tjalkje en zijn toenmalige bewoners?
Wellicht zijn er nog foto's
groet Jan
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Als dat Tjalkje een IJsselaakje is en er woonden een broer en een zus op dan is dat de Zeldenrust van Kees (Cornelis?) Kreuk. Klaas en Jannigje Kreuk waren 2 van zijn kinderen, zij woonden "lekker primitief" aan boord van het aakje. Jannigje overleed een jaar of 15 geleden meen ik en Klaas kon niet meer alleen aan boord wonen. Het scheepje is verkocht aan Hanneke van Vuure en ligt (met een ietwat verhoogde den vanwege de stahoogte) in de Museumhaven in Vreeswijk aan de Prins Hendriklaan.
20201229_215805.jpg
20201229_215805.jpg (54.73 KiB) 1259 keer bekeken
https://issuu.com/lvbhb/docs/bp_217_web?ff

Is dit 'm? ;)

Groeten van Tim
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie weet?

Bericht door jan de waard »

Hoi Tim,
Het is een absoluut vergelijkbaar schip met vergelijkbare bewoners en vergelijkbare geschiedenis en ontwikkeling. Laag roefje, stuurhutje en wat uitgevaren oudjes erop, maar het is hem niet. Of mijn geheugen moet me sterk in de steek laten maar in mijn beleving was het een tjalkje van vergelijkbare grootte, de houten luikenkap lag er nog op. Bij mooi weer ging die een stukje open. Ik meen dat de zus in het roefje woonde en de rest in het (kale) ruim. Overigens wel mooi, dat soort mensen waaraan de snelheid van het leven en de modernisering voorbij is gegaan. Ze sterven heel snel uit helaas. De levensloop van dat soort mensen interesseert me. Alhoewel je je ook kunt afvragen of het een bewuste keus is, ofdat het je gewoon is overkomen. Tijdens het typen van dit stukje blijft er toch een stukje twijfel over bij mij, maar wellicht komen er nog meer reacties los.
Overigens bedankt voor de link naar de Bokkepoot. Leuk om die weer eens te zien. Ik ga hem zometeen lezen.

groet Jan
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Graag gedaan Jan!

Wij repareerden eind 80/begin 90er jaren ook bij Gerard en Arie. Met de klipper van opa, de Rust Roest, zelfs de laatste keer de helling op geweest, en een nieuwe stuurhut erop gezet, afkomstig van een Kempenaar (kan je nagaan wat een klein hutje dat was ;) ) Ik herinner me Klaas en Jannigje als was het gisteren. Daarom triggerde je vraag mij met deze herinnering :D

Groeten van Tim
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie weet?

Bericht door jan de waard »

Tim76 schreef: 30 dec 2020 20:10 Graag gedaan Jan!

Wij repareerden eind 80/begin 90er jaren ook bij Gerard en Arie. Met de klipper van opa, de Rust Roest, zelfs de laatste keer de helling op geweest, en een nieuwe stuurhut erop gezet, afkomstig van een Kempenaar (kan je nagaan wat een klein hutje dat was ;) ) Ik herinner me Klaas en Jannigje als was het gisteren. Daarom triggerde je vraag mij met deze herinnering :D

Groeten van Tim
Hoi Tim, met je laatste bericht en de foto heb je me inmiddels wel overtuigd dat hem dit is. In mijn gedachte was het een tjalkje maar dat zal de ouderdom dan wel zijn. ;) Leuk om te weten wat er van gekomen is.
groet Jan
Peter Jongkind
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2020 16:16

Wie weet wie de eigenaar is van de Variatie in Langedijk?

Bericht door Peter Jongkind »

Ik ben op zoek naar de heer Leegwater van de Variatie.
Kan iemand mij met hem in kontakt brengen?
Plaats reactie