Klopt, het Wesel Datteln kanaal is een trap, alle ijs verzamelt zich boven de sluis, op een maandagochtend waren wij met de Veldhoek het eerste schip welke na de zondag stop , op geschut waren en de grote sluis uit vaarden.Fluks schreef: ↑24 jan 2021 13:17 In de winter 1978-1979 heb ik 4 reizen naar Hamm gedaan,waarvan 2 keer via het Rhk.De laatste keer,dat ik via het Wdk wilde ben ik boven Friedrichsfeld geschut en de andere ochtend weer terug geschut,omdat er voor een paar schepen geen doorkomen aan was.Men liet het koelwater van het Kraftwerk boven Hamm door het kanaal lopen,zodat het redelijk ijsvrij bleef.Nog nooit zo‘n ellende meegemaakt.Iedere reis kleden trekken over de staalrollen,die we in Gelsenkirchen laadden,de kleden waren op den duur stijf bevroren.We hadden veel last van lekwater van de sneeuw,die onder de gestapelde luiken bleef hangen.Ook nog een reis naar Mannheim gedaan,waar we op ankers hebben gelost,omdat we de glooing niet konden beklimmen.Een jaar later zijn we in Bremen ingevroren,dat gaf minder ellende.
eerst een kleine aanloop nemen, vast lopen en weer terug, een iets langere aanloop nemen en de Brons volaan er op, het koelwater retour via de "vriesleiding" de standpijp in, de kop schoof op het ijs, ik heb in de machinekamer aan de brandstofpomp gehangen om alles uit de Brons te halen, de vonken de pijp uit, de schroef maalde de ijsschotsen, het was gelijk oorlog onder de kont zo een herrie.
Resultaat was wel dat toen we aan de fabriek waren en ik een controle rondje in de machinekamer maakte dat ik voor de Brons in het bilgewater een mooie schone vlek in de bilge olie zag, daar zat dus in de buurt van de lenspomp een dunne plek of slechte klinknagel in het vlak welke door het ijs een lek geworden was.
In plaats van laden eerst een duiker er bij en een visbout gezet.
Zo hebben velen hun herinnering aan de winter perikelen aan boord.
Gr. Arie