Bruggen.

Alles over binnenscheepvaart
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Raad de brug :

Bericht door unikap »

Kapitein Spock , dank voor de info, veel ervan was nieuw voor mij. gr jed
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Raad de brug :

Bericht door klipper »

Langs de Leie (B) stroomopwaarts sluis Vijve is ongv een betonnen brug gebouwd. Dat gebeurde op een bijzondere manier, op de linker en rechteroever werden de helften gebouwd in balans. Ik denk dat na gereed komen de helften naar elkaar toegedraaid zijn en aan elkaar verbonden. Dit ongeveer 25 jaar geleden?. helaas geen foto. Gr
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Raad de brug :

Bericht door Binnenvaarder »

In dit onderwerp gaat het bijna altijd over bruggen die er nog liggen of verdwenen zijn.
Ik wil graag iets weten over een brug in de toekomst, namelijk de nw van Brienenoordbrug. Er wordt rond ca 2025 een nw boog gebouwd en deze komt op de plaatst van de nieuwste boog, die wordt dan later gerenoveerd en komt op de plaats van de oudste boog. Er is voor deze oplossing gekozen om te zorgen dat de ellende voor het wegverkeer zo kort mogelijk is, had gelezen van ca 2 maanden ipv vele vele jaren iedere dag oponthoud.
De hamvraag is: iemand een idee waar de nw boog gebouwd gaat worden. Zwijndrecht Heerema is nu van Oceanco om luxe jachten te bouwen, misschien Hollandia in Krimpen, ook lekker dichtbij😀
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Raad de brug :

Bericht door Arie »

Geert.

Ik zal eens informeren aangaande de van Brienenoord brug.
Ik weet uit betrouwbare bron dat de "klep" van de oude brug nog een houten wegdek heeft, het enige wat daar af en toe moet gebeuren is de bouten waarmee het hout bevestigd zit weer vast zetten want dat schijnt door het zware verkeer wat los te trillen.
De klep van de "nieuwe" brug welke een stalen wegdek heeft is een beroerder verhaal, die vertoont vele haarscheuren , veroorzaakt door het "zware" verkeer en is er knap beroerder aan toe als de oude klep.
Eigenlijk zouden beide beweegbare brugdelen er uit moeten, maar dat schijnt een zeer lastige klus te zijn en tevens is het openingsmechanisme en motoren van de oude brugklep qua elektronica en techniek bij wijze van spreken uit het Fred Flintsone tijdperk en moet ook vernieuwd worden.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Raad de brug :

Bericht door Binnenvaarder »

van Brienenoordbrug in renovatie. Uit het Nieuwsblad Transport van 10 juni 2020
Arie,
Hierbij het antwoordt op de vraag of de kleppen etc. vernieuwd worden.

https://www.nieuwsbladtransport.nl/infr ... anaf-2025/

Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Raad de brug :

Bericht door Arie »

Ben benieuwd Geert, dan zullen ze op één of andere manier de nu westelijke Boog na renovatie aan de oostkant moeten krijgen om de eerste van Brienenoord brug te gaan vervangen, dan zal tzt de van Brienenoord brug open moeten om de van Brienenoord brug te laten passeren, tenzij ze de oost en west boog tegelijk er uit lichten en uitwisselen.
Een maat van me is projectleider bij RWS en heeft de leiding over deze renovatie en de Spijkenisserbrug, heb vragen bij hem uitstaan.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bruggen.

Bericht door pieter53 »

We hebben het al eerder gehad over de Wiegbrug in Amsterdam; een rolbasculebrug.
Onderstaande afbeelding illustreert aardig hoever de brug naar achter gerold is als hij rechtop staat.
Op de voorgrond de brughelft waarvan het wegdek verwijderd is, op de achtergrond de nog intact zijnde andere brughelft.
De blauwe pijlen geven overeenkomstige punten aan.
-
loopwerk wiegbrug han van gooi BMAB00009000099_007b.jpg
loopwerk wiegbrug han van gooi BMAB00009000099_007b.jpg (217.66 KiB) 632 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bruggen.

Bericht door Arie »

Bij deze heb ik de vrijheid genomen om een foto uit de reportage van dhr. Scholma te lenen, als hij er bezwaar tegen heeft dan een moderator dit artikel verwijderen.

De Suurhoffbrug, een "zorgenkindje" welke nu vastgezet is en mogelijk nooit weer open gaat omdat met hoge lading of transport men via de Rozenburgsesluis kan varen.

In de 80-er jaren toen ik als Brug en Sluiswachter op de Rozenburgsesluis werkzaam was moest ik als er een coaster naar de Hartelhaven ging de Suurhoffbrug bedienen, uit voorzorg ging de storingsdienst meestal gelijk al mee.
Elke beweging van de brug zat aan een tijd relais gekoppeld en vooral het grendelen, het "opzetten en aflaten " liep vaak fout.
Mede omdat de brug zeer weinig open moest ging alles stroef en duurde het opzetten of aflaten te lang en klapte het tijd relais er uit met als gevolg een storing.
Het draaipunt van de klep zat op de pijler aan de kanaalkant, het achtereinde van de klep zat een meter of 5 vanaf het scharnierpunt (wit geblokte gedeelte ).
Als de brug afgelaten was dan zakte het achtereinde van de klep een 7 cm onder het wegdek.
Vanaf de weg vanuit een auto of vrachtwagen zag je dat amper.
Eens na een brug opening duurde het opzetten van de klep te lang, dus storing, de storingsdienst moest van de Botlekbrug komen dus dat duurde even.
Ongeduldige vrachtwagen chauffeurs waren al begonnen om met gereedschap welke ze bij zich hadden om de bouten en moeren waarmee de slagbomen bevestigd waren los te maken , je kan je voorstellen wat er gebeurd als een vrachtwagen aan de landzijde de ongeborgde klep oprijd.
Gelukkig was de storingsdienst er net op tijd om erger te voorkomen

Gr. Arie
Bijlagen
suurhoffbrug SlktNC.jpg
suurhoffbrug SlktNC.jpg (173.52 KiB) 619 keer bekeken
Hou de vaart er in.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Bruggen.

Bericht door Binnenvaarder »

Vanmiddag gespot.
Gaat dit hem worden, de nieuwe van Brienenoordbrug ?, op de kade bij IJsselwerf Capelle a/d IJssel.
Mvg.
Geert
Bijlagen
Nieuwe van Brienenoordbrug .jpeg
Nieuwe van Brienenoordbrug .jpeg (92.67 KiB) 464 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bruggen.

Bericht door Arie »

Ziet wel zéér verdacht uit Geert, zou zomaar eens kunnen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie