Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Bijgaande tekst is van H. Pronk en geplaatst door Anne Mulder op het onderwerp KPM bij Kombuispraat op 21 maart 2009.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Niet alleen een aquarel van het schip, maar ook een mooi verhaal er bij.
Weet zeker dan Rembrand of Jan Steen dat niet deden. De anderen ook niet.
Dank je wel Evert.
Groeten
Jan.
Weet zeker dan Rembrand of Jan Steen dat niet deden. De anderen ook niet.
Dank je wel Evert.
Groeten
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Stad Amsterdam
De driemast klipper Stad Amsterdam is in de periode 1997-2000 te Amsterdam. Architect was Gerard Dijkstra. De romp werd gebouwd bij de Oranjewerf van Damen te Amsterdam. De afbouw vond plaats bij het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Opdrachtgever was Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam. Het schip is op 1 juni 2000 gedoopt door Rita Kok, echtgenote van de toenmalige premier Wim Kok.
Inhoud: 723 brt
Afmetingen: 76 x 10,50 m
Diepgang: 4,8 m
Hoogte: 46,25 m
Aantal zeilen: 31 met een totaal zeiloppervlakte van 2.200 vierkante meter
Motorvermogen: 749 kW
Max snelheid (zeilend): 17 knopen
Max snelheid (motor): 11 knopen
Kruissnelheid: 9 knopen
Aantal bemanningsleden: 30
Aantal passagiers: 68 – 115
Geschiedenis:
2001 winnaar van de Cutty Sark Tall Ships Race
2005 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2009 in opdracht van de VPRO voor 8 maanden op reis met als thema ‘in het kielzog van Charles Darwin’
2010 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2015 Vlaggenschip Sail Amsterdam
Jan
De driemast klipper Stad Amsterdam is in de periode 1997-2000 te Amsterdam. Architect was Gerard Dijkstra. De romp werd gebouwd bij de Oranjewerf van Damen te Amsterdam. De afbouw vond plaats bij het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Opdrachtgever was Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam. Het schip is op 1 juni 2000 gedoopt door Rita Kok, echtgenote van de toenmalige premier Wim Kok.
Inhoud: 723 brt
Afmetingen: 76 x 10,50 m
Diepgang: 4,8 m
Hoogte: 46,25 m
Aantal zeilen: 31 met een totaal zeiloppervlakte van 2.200 vierkante meter
Motorvermogen: 749 kW
Max snelheid (zeilend): 17 knopen
Max snelheid (motor): 11 knopen
Kruissnelheid: 9 knopen
Aantal bemanningsleden: 30
Aantal passagiers: 68 – 115
Geschiedenis:
2001 winnaar van de Cutty Sark Tall Ships Race
2005 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2009 in opdracht van de VPRO voor 8 maanden op reis met als thema ‘in het kielzog van Charles Darwin’
2010 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2015 Vlaggenschip Sail Amsterdam
Jan
- Bijlagen
-
- Stad-Amsterdam_150kB.jpg (90.35 KiB) 1252 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Wederom treffend weergegeven Jan !.
Het schip heeft n.l. geen zeeg en dat is op jou schilderij juist weergegeven.
Ik vind het niet mooi, maar het was natuurlijk wel goedkoper om te bouwen. Dat blijkt zelfs voor een replica schip op te gaan...............
m.v.g., Roy
Het schip heeft n.l. geen zeeg en dat is op jou schilderij juist weergegeven.
Ik vind het niet mooi, maar het was natuurlijk wel goedkoper om te bouwen. Dat blijkt zelfs voor een replica schip op te gaan...............
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Gebouw in 1929 in Amsterdam
Begin februari vertrokken naar Tandjong Priok, maar liep kort daarna aan de grond bij de Goodwin Sands, een 10 mijl lange zandplaat tussen Ramsgate en Dover.
Daarna ging het schip terug naar Rotterdam om de schade op te nemen en te repareren.
Op 23 januari 1942 nam de Van der Lijn, samen met de Sloet van der Beele, Both, Reael, Reijnst en Van Swoll in de baai van Ratai, bij Lampong aan de Zuidkust van Sumatra 5000 militairen over van de grote Aquitania (van de Red Star Line). Deze militairen waren bestemd om Singapore te verdedigen tegen de Japanse opmars, maar al op 15 februari van dat jaar viel Singapore, die als onneembare stad werd aangemerkt.
Na terugkeer in Tandjong Priok ontvluchte het schip op 21 februari 1942 de haven en kwam behouden aan in Australië.
Na de oorlog, bij terugkeer naar Indië, verdaagde het door een vloedgolf op de kust bij Saidor (Nieuw Guinea).
Nadat het schip vlot gekomen was werd het naar Sydney gesleept voor de definitieve reparatie.
Één van de kapiteins in de oorlog was Boy Brijl. Zijn levensverhaal is hier te vinden:https://javapost.nl/2013/01/22/van-zeev ... agvoerder/
In juli 1958 kwam het schip aan bij de sloopwerf in Hong Kong.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Weer een mooi stukje werk Evert
Petje af en een compliment.
Groeten,
Jan
Petje af en een compliment.
Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Zeker een fraaie weergave van de Van Der Lijn, Evert !.
Altijd weer een feest om je werk te zien.
m.v.g., Roy
Altijd weer een feest om je werk te zien.
m.v.g., Roy
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Van der Lijn.
Evert, opnieuw een mooi stuk werk en informatie.
Jij schijnt er veel over te weten. Weet jij misschien of er ook archieven zijn waaruit ik zou kunnen afleiden wie er destijds met KPM schepen naar Australie zijn ontkomen ? Ik zou het leuk vinden om te weten op welk schip een familielid, stuurman bij de KPM, dat zou hebben gedaan.
H.gr.
Oscar Aardse
Evert, opnieuw een mooi stuk werk en informatie.
Jij schijnt er veel over te weten. Weet jij misschien of er ook archieven zijn waaruit ik zou kunnen afleiden wie er destijds met KPM schepen naar Australie zijn ontkomen ? Ik zou het leuk vinden om te weten op welk schip een familielid, stuurman bij de KPM, dat zou hebben gedaan.
H.gr.
Oscar Aardse
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Oscar, ik kan je niet aan namen helpen wie in de oorlog naar Australië ontkomen zijn.
Misschien zou je die vraag eens kunnen stellen op de website van de KPM, hoewel ik denk dat niemand van de nog levende KPMers je aan namen kan helpen, want dat is allemaal voor “hun tijd” gebeurd, maar misschien is er wel iemand die weet waar je moet zijn voor dergelijke gegevens. Je zou de vraag ook kunnen stellen op het onderwerp KPM op het Kombuispraat forum.
Groeten
Evert Sikkema
Misschien zou je die vraag eens kunnen stellen op de website van de KPM, hoewel ik denk dat niemand van de nog levende KPMers je aan namen kan helpen, want dat is allemaal voor “hun tijd” gebeurd, maar misschien is er wel iemand die weet waar je moet zijn voor dergelijke gegevens. Je zou de vraag ook kunnen stellen op het onderwerp KPM op het Kombuispraat forum.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Beste Oscar,
Naar aanleiding van jou verzoek om gegevens van een familielid die in de oorlog vanuit Indië naar Australië is ontkomen kreeg ik van iemand het volgende bericht.
Misschien heb je daar wat aan.
groeten
Evert Sikkema
In de boeken over de Nederlandse Koopvaardij in de tweede wereld
oorlog staan wel de schepen en soms de naam van de kapitein maar
andere bemanningsleden worden niet niet veel genoemd, of zij moeten iets bijzonders
gedaan hebben. Bij de koninklike Bibliotheek in de Haag hebben ze wel
alle bemanningslijsten en logboeken en daar kan de man misschien te
recht.
Naar aanleiding van jou verzoek om gegevens van een familielid die in de oorlog vanuit Indië naar Australië is ontkomen kreeg ik van iemand het volgende bericht.
Misschien heb je daar wat aan.
groeten
Evert Sikkema
In de boeken over de Nederlandse Koopvaardij in de tweede wereld
oorlog staan wel de schepen en soms de naam van de kapitein maar
andere bemanningsleden worden niet niet veel genoemd, of zij moeten iets bijzonders
gedaan hebben. Bij de koninklike Bibliotheek in de Haag hebben ze wel
alle bemanningslijsten en logboeken en daar kan de man misschien te
recht.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.