Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Sluizen.

Bericht door ton le poole »

ik heb in de gauwigheid geen artikel kunnen vinden over het ongeval sluis delden toen de inlaatsluisdeur niet wilde stoppen en de sluiskolk natuurlijk in een recordtijd volstroomde. een schip werd tegen de onderste sluisdeur gekwakt. daarna is een sper gemonteerd om toekomstige ongevallen te voorkomen. waarom kon het omhooggaan van de deur niet gestopt worden. waren er geen noodknoppen ?
wie kan er meer over het gebeurde vertellen?
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

ach klaas wij deden het volgens het boekje ,,roeren er dwars onder kond zovermogelik afdraaien en dan vooruit en dan maar uit of weg varen ,en als je het niet zo deed dan waren er colega schippers van de rederij die die zijden dat je er niets van snapte ,maar ja ik was altijd al dwars ,.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

Op het eerste schip,waar ik schipper op was, hielp achter afdraaien niet.Als men achter afdraaide en later weer bij,lag men weer tegen de wal.Later bleek,dat men bij de bouw de roeren verkeerd aangehangen had.Toen men de roeren verwisseld had was het probleem opgelost.Ook rammelde het stuurrad niet meer uit de handen.
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

ton le poole schreef: 17 dec 2020 10:25 ik heb in de gauwigheid geen artikel kunnen vinden over het ongeval sluis delden toen de inlaatsluisdeur niet wilde stoppen en de sluiskolk natuurlijk in een recordtijd volstroomde. een schip werd tegen de onderste sluisdeur gekwakt. daarna is een sper gemonteerd om toekomstige ongevallen te voorkomen. waarom kon het omhooggaan van de deur niet gestopt worden. waren er geen noodknoppen ?
wie kan er meer over het gebeurde vertellen?
Ton, naar wat ik heb begrepen over het ongeval in Delden, was daar sprake van een technisch defect.
"Nomaal" wordt bij het eerste commando deur op, de deur in een hele langzame gang, een vooraf afgestelde afstand geheven en stopt dan automatisch. Wanneer het water gelijk staat, en een nieuw commando gegeven wordt, wordt de deur met normale snelheid geopend.

Dat zo'n deur niet kan zakken als er verval voor staat heeft te maken met de contragewichten waardoor de deur maar heel weinig "gewicht" heeft.
En dat beetje gewicht is te weinig om de weerstand van de deur in het water op te heffen. de deur blijft op de waterdruk "hangen".

In de westkolk te Weurt hangen geen contra gewichten Daar weegt een deur ruim 160 ton en die gaat echt wel naar beneden. Ook als er in geval van spuien een flinke stroom loopt. Het is wel facinerend om te zien welk een (water)geweld er dan plaatsvindt, wanneer die stroom abrupt wordt afgesloten.

Ik heb ooit met ruim een meter verval, lage rivierstand, moeten spuien om vuil onder de deur vandaan te krijgen.
Waaldeur open, schuiven in de kanaaldeur helemaal open. Stroomsnelheid door de kolk ca 5 km/u. Goed bij te houden met een normale stevige wandelpas.
En toen de Waaldeur laten zakken. Je merkte aan alles dat er behoorlijke krachten op de sluisdeur werkten en achter de deur leek het een beetje op sluis Born die zijn kolk laat leeglopen. Toen de deur aan de grond stond was de kolk in no time op kanaalniveau.

Het gebeurde op een zonnige zomerdag en de sluismuren waren boven de waterlijn kurkdroog.
Toen het water in de kolk weer helemaal tot rust was gekomen was op de muren prachtig de afdruk van een "halfpipe"op een skate baan zien.
Vanaf zo'n veertig meter vanaf elke sluisdeur was het water begonnen met boven het kanaalpeil te komen om uiteindelijk bij de deur minstens anderhalve meter boven kanaalpeil te eindigen.
En wat opviel: De aftekening van de verhoging bij de Kanaaldeur was even groot als bij de Waaldeur.

Dit fenomeen heet translatiegolf, waarover op internet wel iets te vinden is.

En als ik er iets persoonlijks aan mag toevoegen:
Bij een waterstand van 10 m + NAP op de Waal moet er in Weurt “getrapt” geschut worden.
Dat wil zeggen: Bij het invaren van een schip, moeten er twee sluisdeuren voor het schip gesloten zijn.
Berekend is dat als er in Weurt een (rol)deur wordt uitgevaren en het water vrijelijk het MW kanaal in kan stromen, het water in de buurt van Hatert ongeveer ca twee meter over de dijken van NAP+10.50 zal stromen.
Dat een waterstand van 10 m op de Waal een stand van ruim tussen 12 en 13 meter +NAP op het kanaal kan veroorzaken, kon ik niet geloven toen ik het rapport las.
Na het spuien op die zomerdag, begreep ik het ineens volkomen.

Maar men gaf de volgende verklaring:
De enorme golf water zal namelijk niet (volledig) in Heumen het kanaal kunnen verlaten en dus terug stromen naar Weurt. Op de plaats waar de retourgolf met de meeste kracht op de nog altijd aanstormende nieuwe golf zal botsen zullen deze krachten ter hoogte van Hatert elkaar smoren.
En als het water niet vooruit, achteruit, of opzij kan, dan gaat het omhoog.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Sluizen.

Bericht door kabo »

klaas.jpeg
klaas.jpeg (167.35 KiB) 1030 keer bekeken
Wilhelminasluis in Zaandam in 1964 met sleepboot Klaas van Zijda en de Lena er achter.
gr. Bas
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Sluizen.

Bericht door Jan Stolp »

Hier is het Zaangemaal in aanbouw.
De Zaan was destijds erg vervuild en er kon lang niet altijd genoeg gespuid worden omdat het verval ook maar gering was. Mede daarvoor werd het gemaal gebouwd .
Ik herinner me wel dat er sleepboten die vol aan draaiend in de sluis lagen teneinde doorstroming te verkrijgen.
Mooie boot trouwens!
Groeten
Jan
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Sluizen.

Bericht door peelander »

Het fraaie weer van de afgelopen week lokte me naar Hansweert.
Op meerpalen vindt je een stuk geschiedenis, oa. foto's van de sluizen.
Onder bij de kleine sluis was vroeger het café van juffrouw Knuit, of was het de zusters, waar ik vanuit Rotterdam heel wat drank ging afleveren.
Helaas, daar geen foto van, wel van de kleine sluis.
TOEN
25 02 2021 hansweert (169).jpg
25 02 2021 hansweert (169).jpg (131.45 KiB) 818 keer bekeken
25 02 2021 hansweert (170).jpg
25 02 2021 hansweert (170).jpg (117.86 KiB) 818 keer bekeken
en NU
25 02 2021 hansweert (171).jpg
25 02 2021 hansweert (171).jpg (178.24 KiB) 818 keer bekeken
25 02 2021 hansweert (172).jpg
25 02 2021 hansweert (172).jpg (129.23 KiB) 818 keer bekeken
24 02 2021 hansweert (174).jpg
24 02 2021 hansweert (174).jpg (214.72 KiB) 818 keer bekeken
24 02 2021 hansweert (179).jpg
24 02 2021 hansweert (179).jpg (194.96 KiB) 818 keer bekeken
En op de oude invaartkunnen we nu met de camper staan.
groeten
Jan van der Pluijm
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Sluizen.

Bericht door JC »

Loop er ook nogal eens rond. Beetje triestig.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sluizen.

Bericht door Roy »

Hoe moet dit voormalige sluiscomplex nu eigenlijk bezien worden ?.
Is het op deze manier geconserveerd als zijnde een monument, of was dit gewoon de goedkoopste manier van afdanken. Als dat laatste het geval is, vind ik het zeer on Nederlands. In dit land houden we van opruimen, aanharken en er een nieuwe bestemming, ( in welke vorm dan ook ), aan geven.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Hier iets om te lezen Roy. Gr. Klaas
https://www.zeeuwseankers.nl/verhaal/he ... -hansweert
Plaats reactie