Dat kan goed zijn; Contragewicht voor het koproer.
Al met al wordt het nog wel wat met de "Jannette"
Groet,, Kees.
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Eric, zo'n lijstje van uit te voeren werkzaamheden hanteerde mijn vader ook.
En dan gingen we in de bouwvak naar Lisse waar we dan veelal zelf en met hulp van de vakmensen aldaar het lijstje afwerkten.
Mijn vader noemde dat steevast vakantie, maar wij dachten daar toch wat anders over. Hoewel, gezellig was het altijd wel.
Dat bakje ponsdoppen is vrijwel zeker een koproercontragewicht. (mooi voor Scrabble)
Het was een goedkope oplossing voor het bedienen van het koproer.
Er was geen dure vertande koning en bijpassend tandwielliertje nodig.
Een handgreep aan de koning en daarvandaan een draadje langs een katrol naar het contra gewicht, dat zo'n 10-20 kilo lichter was als het koproer.
En je kon het roer zo de bun in tillen, en wanneer het moest zakken leunde je op het helmstok.
Als het boven was zat er juist boven het dek een gaatje door de koning waar dan en pin in gestoken werd om het ongewenst zakken te voorkomen.
Bijgevoegd een schetsje ter verduidelijking, ( Of misschien wel juist niet )
En dan gingen we in de bouwvak naar Lisse waar we dan veelal zelf en met hulp van de vakmensen aldaar het lijstje afwerkten.
Mijn vader noemde dat steevast vakantie, maar wij dachten daar toch wat anders over. Hoewel, gezellig was het altijd wel.
Dat bakje ponsdoppen is vrijwel zeker een koproercontragewicht. (mooi voor Scrabble)
Het was een goedkope oplossing voor het bedienen van het koproer.
Er was geen dure vertande koning en bijpassend tandwielliertje nodig.
Een handgreep aan de koning en daarvandaan een draadje langs een katrol naar het contra gewicht, dat zo'n 10-20 kilo lichter was als het koproer.
En je kon het roer zo de bun in tillen, en wanneer het moest zakken leunde je op het helmstok.
Als het boven was zat er juist boven het dek een gaatje door de koning waar dan en pin in gestoken werd om het ongewenst zakken te voorkomen.
Bijgevoegd een schetsje ter verduidelijking, ( Of misschien wel juist niet )
Re: Vliegende Vaart
Hallo Theo,Kapitein Spok schreef: ↑14 apr 2022 16:36 Eric, zo'n lijstje van uit te voeren werkzaamheden hanteerde mijn vader ook.
En dan gingen we in de bouwvak naar Lisse waar we dan veelal zelf en met hulp van de vakmensen aldaar het lijstje afwerkten.
Mijn vader noemde dat steevast vakantie, maar wij dachten daar toch wat anders over. Hoewel, gezellig was het altijd wel.
Correctie : Lisserbroek
Duidelijk een verschil :
Lisse is : Zuid Holland
Lisserbroek is : Noord Holland
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Theo nog bedankt voor de uitleg over dat koproer, ik dacht al dat het zoiets moest zijn.
Goed, het is al weer juni, en ik zie dat ik danig achter loop op het forum
Laatste keer lag ik in geladen in Sliedrecht nadat we met de Pasen de Biesbosch in geweest waren met een wat ouder binnenvaartschip.
Het bleek dat we ook nog konden varen met een haspel en zonder boegschroef, Tresco en camera’s
Daar waren om mee te doen aan een evenement https://600jaarelisabethsvloed.nl/event ... herwonnen. De Biesbosch ontstond door de Elisabethvloed in 1421 toen de Grote Waard is onder gelopen en de Biesbosch ontstond. Je kon zien hoe er gewerkt werd door griendwerkers, vissers etc. Met oa oude binnenvaartschepen die in de Biesbosch gevaren hebben met riet en biezen, en ook wel landbouwproducten. De luxe motor Postsloot lag er ook, die heb ik vroeger nog eens bieten zien laden in de Palingsloot. Leuk evenement en we hadden er perfect weer bij.
Na de Pasen dus weer aan de gang, en richting Wevelgem op de Leie iets boven Kortrijk. De Schelde over geholpen door een goed bekend staande loods Weer even bijgepraat.
De dag erop naar de bestemming waar de volgende morgen de kunstmest er vlot uit was.
Terug de Leie af richting Gent, naar de Ringvaart. Volgende dag in het Sifferdok 500 ton erwten geladen. Vanuit de Ringvaart een paar studenten van de Gentse filmacademie meegenomen die wel eens op een binnenvaartschip wilden filmen. Misschien zie ik daar tzt de resultaten nog eens van.
De erwten moesten naar Merksem, dus buitenom over de Schelde naar de Sinjorenstad en in het Asiadok zondag gehouden. Mooi plekje daar.
Er bleek een hardloopevenement te zijn die dag, de Antwerp 10Miles. Op het allerlaatst nog ingeschreven en meegelopen, druk maar leuk.
Volgende dag de erwten gelost in Merksem dok. Was nog zowat een hele dag werk want het moest met twee camions naar een bedrijf een kilometer verderop, Herba Ingredients, en die maken er eiwitpoeder van begreep ik. Terug naar het Asiadok om de zaak eens goed schoon te maken want dat spul stuift enorm.
Volgende dag richting Wintam om in Ruisbroek een volle bak mout te laden voor Heineken in Zoeterwoude-Rijndijk. Mooi varen over de Oude Rijn, dat stuk was ik nog nooit geweest.
Aan de moutkade werden we door een vriendelijke kraanmachinist vrijdags ’s avonds laat nog leeg gemaakt, waardoor ik na het weekeind netjes op tijd aan m’n andere werk kon beginnen.
Inmiddels al weer aan het varen maar dat is voor een volgende post.
De plaatjes:
Goed, het is al weer juni, en ik zie dat ik danig achter loop op het forum
Laatste keer lag ik in geladen in Sliedrecht nadat we met de Pasen de Biesbosch in geweest waren met een wat ouder binnenvaartschip.
Het bleek dat we ook nog konden varen met een haspel en zonder boegschroef, Tresco en camera’s
Daar waren om mee te doen aan een evenement https://600jaarelisabethsvloed.nl/event ... herwonnen. De Biesbosch ontstond door de Elisabethvloed in 1421 toen de Grote Waard is onder gelopen en de Biesbosch ontstond. Je kon zien hoe er gewerkt werd door griendwerkers, vissers etc. Met oa oude binnenvaartschepen die in de Biesbosch gevaren hebben met riet en biezen, en ook wel landbouwproducten. De luxe motor Postsloot lag er ook, die heb ik vroeger nog eens bieten zien laden in de Palingsloot. Leuk evenement en we hadden er perfect weer bij.
Na de Pasen dus weer aan de gang, en richting Wevelgem op de Leie iets boven Kortrijk. De Schelde over geholpen door een goed bekend staande loods Weer even bijgepraat.
De dag erop naar de bestemming waar de volgende morgen de kunstmest er vlot uit was.
Terug de Leie af richting Gent, naar de Ringvaart. Volgende dag in het Sifferdok 500 ton erwten geladen. Vanuit de Ringvaart een paar studenten van de Gentse filmacademie meegenomen die wel eens op een binnenvaartschip wilden filmen. Misschien zie ik daar tzt de resultaten nog eens van.
De erwten moesten naar Merksem, dus buitenom over de Schelde naar de Sinjorenstad en in het Asiadok zondag gehouden. Mooi plekje daar.
Er bleek een hardloopevenement te zijn die dag, de Antwerp 10Miles. Op het allerlaatst nog ingeschreven en meegelopen, druk maar leuk.
Volgende dag de erwten gelost in Merksem dok. Was nog zowat een hele dag werk want het moest met twee camions naar een bedrijf een kilometer verderop, Herba Ingredients, en die maken er eiwitpoeder van begreep ik. Terug naar het Asiadok om de zaak eens goed schoon te maken want dat spul stuift enorm.
Volgende dag richting Wintam om in Ruisbroek een volle bak mout te laden voor Heineken in Zoeterwoude-Rijndijk. Mooi varen over de Oude Rijn, dat stuk was ik nog nooit geweest.
Aan de moutkade werden we door een vriendelijke kraanmachinist vrijdags ’s avonds laat nog leeg gemaakt, waardoor ik na het weekeind netjes op tijd aan m’n andere werk kon beginnen.
Inmiddels al weer aan het varen maar dat is voor een volgende post.
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Mooie foto's en reportage.
Je nieuwe reis gaat je langste reis worden met de Jannette?
grt Wim
Mooie foto's en reportage.
Je nieuwe reis gaat je langste reis worden met de Jannette?
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
ik weet van niks .maar nu denk ik gelijk aan ergens ver weg op de Donau
Re: Vliegende Vaart
We zien het verslag wel tegemoet Erik. Goede en behouden vaart gewenst! Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Ik begrijp dat ik strak in de gaten gehouden wordt; zet ik een reis in m'n routeplanner, weet gelijk iedereen waar ik heen moet
Maar dat klopt; we gaan een keer 'naar boven".
Maar eerst nog even terug naar de afgelopen twee reisjes; ook toen al een klein stukje de Rijn op geweest. In Vlaardingen een stuk constructie van 12 ton geladen voor Wesel. Woensdag 1 juni geladen en de volgende middag al weer gelost.
Aansluitend naar Duisburg, om de volgende morgen aan de molen in de Homberger Ort een reisje grind te laden voor Lelystad-binnen.
Met Pinksteren in Wijk bij Duurstede gelegen, en daarna door naar Lelystad.
Dinsdag na Pinksteren gelost en overnacht aan de Beatrixsluizen. Gisteren naar Rotterdam-Maashaven, en vanmiddag bij Mammoet een trafo van 188 ton plus 45 ton bijbehorende kisten geladen voor Birsfelden in Zwitserland, net boven Basel.
Mooie reis, en ik heb m'n rijnpatent tenslotte niet voor niets gehaald.
Normaal heb ik de gebinten boven elkaar in het midden van het ruim, maar met zo'n zware trafo leek het me beter om ze even terug te zetten op hun oude plaatsen. Zo blijft het scheepje beter in model
Dat was snel gebeurd met de kraan van Mammoet, en daarna kon de trafo aan boord. We zijn even van boord gestapt voor het geval hij uit de hijs zou vallen maar dat gebeurde gelukkig niet. Maar er zijn gevallen geweest waarbij het wel gebeurde en daarbij kwamen mensen om. Onnodige risico's beperken.
Uiteindelijk lagen we voor 1,53 en achter 1,62m dus 9cm achterover. Mooi loop-vrachtje, maar de gasolie is duur dus ik ga het niet te gek maken.
Nu bijna aan Gorcum en daar gaan we overnachten.
We zullen regelmatig een update plaatsen van de reis.
Foto's:
Maar dat klopt; we gaan een keer 'naar boven".
Maar eerst nog even terug naar de afgelopen twee reisjes; ook toen al een klein stukje de Rijn op geweest. In Vlaardingen een stuk constructie van 12 ton geladen voor Wesel. Woensdag 1 juni geladen en de volgende middag al weer gelost.
Aansluitend naar Duisburg, om de volgende morgen aan de molen in de Homberger Ort een reisje grind te laden voor Lelystad-binnen.
Met Pinksteren in Wijk bij Duurstede gelegen, en daarna door naar Lelystad.
Dinsdag na Pinksteren gelost en overnacht aan de Beatrixsluizen. Gisteren naar Rotterdam-Maashaven, en vanmiddag bij Mammoet een trafo van 188 ton plus 45 ton bijbehorende kisten geladen voor Birsfelden in Zwitserland, net boven Basel.
Mooie reis, en ik heb m'n rijnpatent tenslotte niet voor niets gehaald.
Normaal heb ik de gebinten boven elkaar in het midden van het ruim, maar met zo'n zware trafo leek het me beter om ze even terug te zetten op hun oude plaatsen. Zo blijft het scheepje beter in model
Dat was snel gebeurd met de kraan van Mammoet, en daarna kon de trafo aan boord. We zijn even van boord gestapt voor het geval hij uit de hijs zou vallen maar dat gebeurde gelukkig niet. Maar er zijn gevallen geweest waarbij het wel gebeurde en daarbij kwamen mensen om. Onnodige risico's beperken.
Uiteindelijk lagen we voor 1,53 en achter 1,62m dus 9cm achterover. Mooi loop-vrachtje, maar de gasolie is duur dus ik ga het niet te gek maken.
Nu bijna aan Gorcum en daar gaan we overnachten.
We zullen regelmatig een update plaatsen van de reis.
Foto's:
Re: Vliegende Vaart
Sorry Erik, heb ik het weer te snel gezien.
Vlaardingen had ik trouwens gemist, maar Birsfelden is natuurlijk een leuke en vlotte reis.
Je bent er tenslotte nog een keer met Bram geweest
Goede vaart, Wim
Vlaardingen had ik trouwens gemist, maar Birsfelden is natuurlijk een leuke en vlotte reis.
Je bent er tenslotte nog een keer met Bram geweest
Goede vaart, Wim