Naam bekend, maar geen historie.

Alles over binnenscheepvaart
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

De Vertrouwen lijkt me een ex-franse motor.
Harry
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

De "Succes" is volgens mij van de Fam. Buining, deze voeren met meerdere schepen vanaf IJmuiden, zeker in de jaren 70, toen nog niet met deze "Succes". Ze hadden onder meer een z.g.n. franse spits met een katte rug deze was volgens mij circa 300 ton, tevens waren ze in het bezit van een engelse bak, of het dezelfde is die op foto staat betwijfel ik. De engelse bak die ik mij herinner had een roef aan de den, dit schip is, in mijn herinnering, door de Fam. Buining aangekocht nadat de roef en de stuurhut waren uitgebrand. Al deze schepen lagen vaak achterin de, nu gedeeltelijk gedempte , staalhaven. In de jaren 70 was er sprake van een redelijk vaste groep schippers die over de beurs voeren vanaf IJmuiden. Enkele namen, Gankema, Doornbos, Buining, Leijenaar, Waker, Pot, Glashouwer, Kalkhuis, Bakker, de Jonge (ms Harmanna die hierboven ook op de foto staat), Klein, Korvemaker en niet te vergeten de gebroeders Fortuin die nog zeer lange tijd gebruik maakten van zeil en opduwer. Wij kwamen er ook regelmatig. De schepen (zeker enkele) die op de foto staan worden al enige tijd te koop aangeboden. Het schip die op de foto staat in "Binnen en Buitenvaarders" genaamd "Farmsum" heeft ook jaren vanaf IJmuiden gevaren, voornamelijk met knuppels naar de Demka te Utrecht. Dit schip stond bekent als een zeer sterk gebouwd schip, de naam van de schipper weet ik niet meer maar zijn bijnaam was "de dominee". Ben wel een beetje afgedwaald van de vraag, maar wie heeft nog foto's van IJmuiden, circa 1970 tot 1980?
sneek

NAAM BEKEND, maar geen historie

Bericht door sneek »

voor dhr Kool,
bij de namen die je noemde missen vele, o.a. de broers Kreuk (waarvan de afgebeelde kempenaar Cura ook is), verder Knobbe met de Hoop op Welvaart, Benjamins met de spes, Schuur, Brijder, de Boer, Snippe, Veuger, de Jonge met de Rival, gebr de Jong met de Onderneming, gebr Harder met domicilie Zierikzee, en zo kun je eindeloos doorgaan. Ook vele seizoensschepen zoals Heemskerk, de Groot, Elzinga, Oppewal, v.d. Pol enz enz
vele reisjes kunstmest zijn in de staalhaven geladen naar net zo veel bestemmingen.


gr
Sneek
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Hier zullen ongetwijfeld enkele van de genoemde schippers tussen liggen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Ik was zaterdag naar de plek gereden waar al die schepen opgelegd liggen om foto's te maken van de Vechtstroom/Farmsum. Die foto's heb ik ook gemaakt, maar door het tegenlicht zijn die veel te donker uitgevallen. Dus ik zal nog wel eens naar die plaats gaan als de lichtval geschikter is.
Je moet daar trouwens heel goed uitkijken, want, vooral in het weekeinde, zijn daar veel motorcrossers (en de laatste tijd ook van die grote 4 wheel-drive "bakken") aan het rondracen.
Ik had niet verwacht dat foto's van schepen die daar al jaren liggen zoveel reacties en schippersnamen op zouden leveren.
Omdat de schepen allemaal op een "kluitje" liggen kun je geen enkel schip helemaal goed op de foto zetten.

groeten
Evert Sikkema
sneek

NAAM BEKEND, maar geen historie

Bericht door sneek »

voor Harry,
aangaande foto van de lege schepen, liggend aan de beurs, langs de dijk, te Ijmuiden,
zal komend weekend samen met mijn broer trachten de schepen te benoemen, en dan hoor je er van.

gr.
sneek
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Voor Dhr Sneek,

Wat ik mij herinner van de gebroeders Kreuk, is dat een ieder een luxe motor had, volgens mij is één van die luxe motors ( deze was gezien zijn breedte zeer lang) later verkocht is aan de zoon van Korvemaker, het schip kreeg de naam Semper Spera, of had het die naam al? Dat ik enkele namen niet genoemd heb, weet ik, maar ik kon niet meer op hun naam komen.
Wie weet er nog meer! Misschien met foto en scheepsnaam.
sneek

NAAM BEKEND, maar geen historie

Bericht door sneek »

voor dhr Kool,
dit Semper Spera verhaal komt me niet bekend voor,
destijds hadden de ouders Kreuk een luxe motor en de zonen o.a. de Brandaris en de Attentie. Een broer is later overleden en de andere had later de kempenaar Cura, die tot voor kort nog voer maar nu te koop ligt in de Cementhaven te Ijmuiden.

gr,
Sneek
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Kent iemand meer van de Vertrouwen, heeft lange tijd in Sluiskil gelegen..

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Frederic
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Vertrouwen

Is dit misschien de vroegere Elly of Elly B van de familie Bakker uit Groningen?
Plaats reactie