In het boek Een eeuw Nederlandse binnenvaart aan de hand van Frits. R. Loomeijer, uitgegeven ter gelegenheid van het honderd jarig bestaan van het weekblad Schuttevaer in 1990, staat van af bladzijde 142 tot 149 een stukje over de familie van Leuven. Mijn printer/scanner ligt er even uit dus het lukt even niet om het te laten zien ,komt de volgende keer wel en anders zoek het op wie het boek heeft.
Gr, Kees.
Spitsenvaart.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Spitsenvaart
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
De Cambio bij Zuidhorn in de bocht.
Naar aanleiding van de op 23 januari hierboven geplaatste foto van de Cambio en de daaropvolgende discussie met betrekking tot de afmetingen, is hier Ger Veuger zijn reactie.
Anne
Geacht forum,
De vraag is wat is de herkomst en de geschiedenis van de Cambio en soortgelijke schepen. In dit geval de schepen gebouwd in Moerbeke België ook wel genoemd Moerbeekse Kempenaars of 'uitgetrokken spitsen' of verzin zelf maar wat.
De enige en echte reden voor de afmetingen van deze schepen is de afmeting van de vaarweg waar ze gebouwd zijn en dan met name de breedte.
Er lag op weg naar het ruime sop een spoorbrug tot de jaren 1944-1945 met een breedte van 5.40 m. De schepen die gebouwd zijn voor 1945 zijn dus 5,40 m.
Het was oorlog en de juiste toedracht ken ik niet maar er zijn balken uit de brug gesloopt en toen was het ineens 5,70 m. Dus werd er op die breedte gebouwd.
In de periode 1945 tot 1949 zijn er denk ik een 15 schepen gebouwd met de afmetingen 52 X 5,70 m. Half vijftigerjaren zijn er nog een stuk of 6 gebouwd met de afmetingen 55 X5,70 m. en nog was het Canal du Nord niet klaar. U begrijpt inmiddels dat dat er niets mee te maken had maar de eerste stukken van het Canal du Nord lagen er al wel want die zijn al in de dertiger jaren gebouwd. De enige echte Canal du Nord schepen zijn gebouwd in Frankrijk in de zestiger jaren op verschillende werven in Frankrijk. Ik schat een 30 tal en in de tachtiger jaren nog eens 20 stuks met veel subsidie. Dat was op de werf van Garsse Moerbeke Waas.
In Nederland hadden we de zelfde situatie in Dedemsvaart bij Peters scheepswerven daar konden ze bouwen tot 600 meter en werden er later de halfronden op gezet. Als ze 20 cm smaller hadden gebouwd waren er ook Nederlandse Canal du Nord schepen geweest. De afmetingen van de sluizen: 92m lang en 6,00 m. breed.
Maar enige ruimte is wel gewenst want de man die het vorig jaar probeerde met een Peters schip is niet ver gekomen hij had niet de halfronden afgeslepen alleen de afmetingen op de den veranderd. Maar dat hielp niet echt. In sluis 2 bleef hij klem zitten en de roef ramen zaten in het water zo gaat het verhaal. In paniek drukte de sluis wachter op de 'zakken' knop en toen liep het water weg en het schip bleef hangen tot een niet nader vastgesteld moment. Toen stortte hij weer in zijn element. Het ging dus echt niet. Tot zover de raadselen rond de Canal du Nord schepen van af sluis 13 Canal du Nord of te wel sluis Perones.
Met vr. groeten,
Ger Veuger
M.S Cambio
Jolise gehermotoriseerd op de Leie
Kwam van de week de Jolise tegen op de Leie, een van de eerste reizen met de nieuwe motor, een 300 pk sterke Mercedes.
Ger Veuger schreef over Franse 'subsidie schepen' uit de tachtiger jaren.
Dat was toen direct te merken, ze kwamen bij bosjes naar Noord Nederland en ik kan me voorstellen dat de Nederlandse Noord-Zuidvaarders daar niet echt op zaten te wachten. Ik sta er zelf versteld van hoeveel Fransmannen ik in die tijd heb gefotografeerd. Verlengd, verbreed en daarna de nieuwebouw.
gr. Harry
Twee nieuwbouw Franse spitsen in de Oostersluis te Groningen.
Dat was toen direct te merken, ze kwamen bij bosjes naar Noord Nederland en ik kan me voorstellen dat de Nederlandse Noord-Zuidvaarders daar niet echt op zaten te wachten. Ik sta er zelf versteld van hoeveel Fransmannen ik in die tijd heb gefotografeerd. Verlengd, verbreed en daarna de nieuwebouw.
gr. Harry
Twee nieuwbouw Franse spitsen in de Oostersluis te Groningen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Hallo Henk,
Op de binnenschepen hebben de Friezen natuurlijk al veel eerder de voorloper van de latere bulbsteven uitgevonden. Op de skûtsjes werd al heel vroeg de zogenaamde Loefhâlder aangebracht. Hoewel sommige Friezen ook zeggen dat de onderkant van de voorsteven Loefbiter genoemd moet worden. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Moi,
Anne
Op de binnenschepen hebben de Friezen natuurlijk al veel eerder de voorloper van de latere bulbsteven uitgevonden. Op de skûtsjes werd al heel vroeg de zogenaamde Loefhâlder aangebracht. Hoewel sommige Friezen ook zeggen dat de onderkant van de voorsteven Loefbiter genoemd moet worden. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Moi,
Anne