Havens van toen...

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Havens van toen...

Bericht door Wrijfhout »

In deze rubriek wil ik (en anderen natuurlijk) wat kiekjes laten zien van haventjes van vroeger. Door de niet te stuiten schaalvergroting zijn veel havens buiten gebruik geraakt omdat de schepen te groot geworden zijn en er geen aanbod van te lossen of te laden goederen is.

Veel plezier ermee,

gr. Harry

Afbeelding
Een schitterend vooroorlogs plaatje van Stad aan het Haringvliet. Wisten we maar welke schepen er op staan...

Afbeelding
Nogmaals Stad aan het Haringvliet maar dan ruim vijfentwintig jaar later en dat maak een wereld van verschil.

Afbeelding
In 1961, het jaar dat deze kaart werd uitgegeven, was Tolkamer nog een bruisend dorp waar alles om scheepvaart draaide. Vreemd dat het 'toppunt van bureaucratie' achteraf als 'gezellig' wordt ervaren. Dat is dan wel een conclusie die wordt getrokken en bekeken door een hedendaagse bril. Het hele gedoe met al die grenspapieren werd denk ik als vanzelfsprekend ervaren en zorgde voor een rustpunt tijdens de vaart.

Een paar schepen hebben op het steiger vastgemaakt om te klaren. Terwijl de pakettenboot Paul voorbijvaart is schipper Schouwstra van de Flevo bezit met zijn mast. Je zou verwachten dat die tijdens de vaart is gestreken of zou hij die dag in de buurt grind hebben geladen?

Afbeelding
Nog een vooroorlogse opname, een druk havenbeeld van de Noordkade in Veghel. De kaart werd in 1941 verzonden door een opvarende van de Koopvaart 35.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Flevo

Bericht door Gert Schouwstra »

Wat leuk die foto van Tolkamer, Harry. Die foto van de Flevo wil ik wel graag als HR hebben. Mijn opa Geert liet het schip in 1928 bouwen en mijn vader Gerrit was er van 1957 tot mei 1961 schipper op. Hij voer voor de NPRC.
Overigens is het niet de mast van de Flevo waar op deze foto aan gewerkt wordt. Die had toen al een gewoon rijnvaartmastje, wat je ook op de foto kunt zien. Volgens mij ligt er nog een diep geladen schip buitenop en daar hoort die grote mast bij.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Je hebt gelijk Gert, ik was er te zeer op gefocust om te zien hoe snel jij zou reageren (heel snel) dat ik niet goed heb gekeken :oops:

Zal hem zo even mailen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen...

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; jij dacht ik zal Kees eens even uit z'n tent lokken met een paar foto's van de haven van zijn geboortedorp, nu, hier komt die dan;
Op de bovenste foto, inderdaad van voor de oorlog,ligt aan de linkse kant op z'n vaste plaats de klipperaak 'Spes-Salutis' van Jelier nog helemaal onder de zeilen, in het midden aan de linkse kant de 'Democraat' opslag en pakhuisschip van commissionair Peekstok en aan de rechtse kant de luxe motor 'Neeltje'van een oom van mijn vader J. Ghijsels.
Op andere foto, van na 1953, want hij is vanaf de keersluis genomen die in het kader van de Deltawerken na de ramp is gebouwd ligt de 'Spes-Salutis als motorschip op z'n stekkie.

Afbeelding
Op deze winderig foto staan ook verschillende Stadse schepen; op de voorgrond; De luxe motor 'Zeelands-Luister'en de kempenaar 'Jaco', beide schepen van ooms van mij, respt. M.W. en Abr. Keijzer. Op de achtergrond vlnr, De 'Arja' Struik de 'Risico' Driesen en de 'Neeltje II'van Ghijsels.






Afbeelding
Hierboven een foto van de 'Neeltje'uit de eind zestiger jaren, voorop zit A. Ghijsels, een neef van mijn vader.
Harry ga zo door wij zullen wel reagerenen ik zal ook spitten in de oude doos.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen..

Bericht door Kees Keijzer »

Hier nog een niet zo'n beste foto van van Koai van Stad vol mit schepen, dit is dialect,
In Jan 1971 tergelegenheid van een bruiloft van een achternicht van mij, toen waren de schepen nog niet zo groot, ik denk dat het de laatste keer geweest is dat er zoveel schepen in haven waren , want kort daar na is men er stuk voor stuk jachthaven van gaan maken. Wij liggen met het ouderlijk schip op zij van de 'Elma' van schipper Fierant de vader van de bruidegom De zoon trouwde met een dochter van de schipper van de 'Neeltje'van de vorige foto serie.
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit is inmiddels ook al zo'n veertig jaar een doodlopend gat...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen...

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; Die vier schoorstenen op de Sint Pietersberg, kan niet missen, Maastriech.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ja ik wist dat het een 'inkoppertje' was Kees...
De Sint Pietersluis zoals de ouderen hem nog wel kennen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een haven vol 'oldtimers' waarin plaats is voor de Rijks Politie te water maar ook voor een roeiboot vol melkbussen...

Afbeelding
Het haventje van Numansdorp biedt in de jaren zestig plaats aan een drietal woonschepen. Zou daar toen moerlijk over gedaan worden?
Of de beurtmotor rechts op de foto nog in aktieve diienst is?
Op het helmhout van het zeilschip links op de foto staat 'J. Hofman' te lezen. Wat voor schip zou het zijn? Een 'Waspikker' - een klipperaak met een Waspikse kont- ???
Op het motorscheepje dat er voor ligt staat een naam waarvan ik Amor Vincit maak.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
nj.scholma
Berichten: 265
Lid geworden op: 03 jan 2005 16:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door nj.scholma »

een mooie foto van de Sint Pieter sluis Harry. Wij zijn er vaak genoeg door gekomen om een vrachtje cement te laden bij de ENCi. als we geen werk hadden lagen we altijde met een hoop schepen boven de sluis op orders te wachten. Grote schepen 9spitsen en Kempenaars) moesten achteruit naar het fabriek.
Hie een anekdote.
Mijn vader vertelde dat hij eens met een aantal geladen schepen in de sluis lag en toen ze op hoogwater waren mochten ze er eerst uit, maar hij was de mast die onder de benedenste brug door kon vergeten te te strijken. Op de brug stonden een aantal mensen mijn vader door gebaren hier op te wijzen. En op de vraag van mijn moeder wat die mensen daar deden, antwoorde hij ,ik denk dat ze proberen te vliegen, maar helaas heeft zijn mooie houten mast het niet overleefd.
Nico
Plaats reactie