Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
ik zal nog even iets verder terug in de tijd gaan voor het geval dat er mensen zijn die denken waar komt hij eigenlijk vandaan
dit is de Wisseling van mijn opa Willem Aarnoudse
het schip ligt hier ergens in duitsland ,voor zover ik weet te wachten op een reisje
hij voer regelmatig naar boven
het schip is in de tweede wereld oorlog in beslag genomen en naar Denemarken gevaren
daar is het opgeblazen schijnt het, want het is nooit meer terug gevonden
jammer het was het snelste schip van de familie des tijds
het is ook nog uitgerust geweest met een zij schroef door mijn opa
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding

hier het vervolg
het is de buitenste luxe motor
dit is de Magda Hendrika waar mijn ouders op gevaren hebben na dat ze getrouwd waren
het is het eerste schip waar mijn vader zelf zet schipper op werd
hier ligt hij in Lekkerkerk zo als je kunt zien
gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

mastodont schreef:dit is de Wisseling van mijn opa Willem Aarnoudse
het schip ligt hier ergens in duitsland ,voor zover ik weet te wachten op een reisje. hij voer regelmatig naar boven
Die railing die in een boog loopt, linksonder in de foto, zou dat van een onderzeeër kunnen zijn? In dat geval moet dit een zeehaven zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Geen idee mischien iemand anders die het weet ?
het is ruim voor mijn tijd, nog voor de oorlog en ik ben van net na de watersnood
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

bij nader inzien denk ik toch dat het de kant is
een paar septers met een touwtje er door
ik geloof niet dat er iemand van de familie op een onderzeeer mag staan om een foto te maken
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
hier kun je zien dat dit het ontbrekende dokument was wat mijn opa eigenlijk had moeten hebben
het schip is nodig voor de voedsel voor ziening
het kan natuurlijk ook zo zijn dat de duitsers dachten dat ze met zo een klein scheepje niet naar Engeland konden varen
iets wat niet waar is want mijn huidige Mastodont is 8 keer heen en weer geweest
maar ja je moet wel durven natuurlijk
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
Dit familie lid had minder geluk
mijn vader schteef achter op de foto
Neeltje Janna
gebouwd in 1924 te IJselmonde bij de Jong en Smit voor C.Aarnoudse
lang 24.00
breed 5.05
diep 1.60
groot 105 ton
in 1944 bij een bombardement te Dusseldorf gebleven
ik vind het een mooi schip ik had hem wel willen ruilen voor die van mij
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding

hier dan de volgende na de BONA SPES
voor mij persoonlijk het tweede schip waar ik op gevaren heb
het is de CORMA ,gekocht op 26-6-1962
ex LOUISA,gebouwd in duitsand, op de scheepswerf van Duisburg te Alsum,staat er in het koop kontrakt,(moet dat geen Walsum zijn?)
38,49m.x5.05.x2.35
groot 350,012 Ton ,meetbrief nummer 3393 ingeschreven op 1-7-1960 te antwerpen- schelde onder nr AE 20082B
van Johannes Armandus Boom gekocht ,de man was een geboren hollander maar was toen ingeschreven te Antwerpen
dus mijn vader kocht een bels schip
zo als al eerder gemeld, is het een type Duitse -P en zal het schip waarschijnlijk wel als oorlogschuld betaling gebouwd zijn vanwege de eerste wereld oorlog ,en normaal gezien zelfs als sleepspits
toen mijn vader hem kocht hing er nog zo een groot roer aan ter groote van een schuur deur,de ouderen onder jullie zullen dat nog wel herkennen denk ik, want ze stuurde zonder schroefwater dus heb je een redelijk groot roer nodig om in die kleine sluisjes te komen
hier ligt mijn vader in Dordrecht ingevroren in 1963
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
de Corma opvarig op de belze Maas geladen met kolen naar Neuves Mason
in Frankrijk
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

mijn jeugd

Bericht door mastodont »

Afbeelding

ik ga verder ,aangezien ik verder geen fotos heb van de CORMA komt hier het derde schip waar ik op gevaren heb
de ENAVANT 22
van reederij Muller uit Dordrecht
Muller had naast al zijn sleepboten twee spitsen
een tielrode spits met 100 pk Bolnes en een samber spits de Enavant 22
het schip was 398 ton groot 2.62 op de ijk en 450 cub in het ruim ,wat erg groot is voor een spits
wij hadden een ruim van 30.50 meter lang
het is bij mijn weten het enige schip van die werf met maar twee ramen in de roef .dus extra kort en zo doende een extra groot ruim
voor de kenners we laden met nog put in het ruim 300 ton sojabonen naar Izegem van Herman Broekhuizen bevracht
er stond 120 pk Mercedes in 1200 toeren 4 cylinder
trillen niet te weinig
we hadden geen hulp motor om stroom te draaien
voor nood konden we de motor starten met een Hansa starter
ik had er nog nooit van gehoord en heb het daarna ook nooit meer gezien
het ging als volgt
je haalde de lucht inlaat er af,er zat er op elke kop een, en draaide daar een langwerpige ijzeren koker in ,tergroote van een vet kanon
die koker kon je uit elkaar draaien en dan moest je op eensoort spiraal een stukje film draaien
die film zag er precies zo uit als de film in je foto toestel
je moest dat heel zorgvuldig doseren want als je een te groote lengte nam kon je de kop er af blazen
daarna draaide je het geheel inelkaar en aan de bovenkant zat een klein gaatje ,afgesloten met een dekseltje wat je opende met een palletje
voor dat gaatje hield je een lucifer waar mee je de film in brand stak
gauw het klepje dicht en met een rot klap starte de motor
het principe is het zelfde als starten met lucht,door de ontploffing ging de zuiger met gang naar beneden en draaien met die kar
we hebben het een paar keer gebruikt in de tijd dat ik mee voer ,want we hadden maar twee accus dus je moest wel op passen met je stroom
Plaats reactie