Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

we hadden geen hulp motor om stroom te draaien
voor nood konden we de motor starten met een Hansa starter
ik had er nog nooit van gehoord en heb het daarna ook nooit meer gezien
het ging als volgt
je haalde de lucht inlaat er af,er zat er op elke kop een, en draaide daar een langwerpige ijzeren koker in ,tergroote van een vet kanon
die koker kon je uit elkaar draaien en dan moest je op eensoort spiraal een stukje film draaien
die film zag er precies zo uit als de film in je foto toestel
je moest dat heel zorgvuldig doseren want als je een te groote lengte nam kon je de kop er af blazen
daarna draaide je het geheel inelkaar en aan de bovenkant zat een klein gaatje ,afgesloten met een dekseltje wat je opende met een palletje
voor dat gaatje hield je een lucifer waar mee je de film in brand stak
gauw het klepje dicht en met een rot klap starte de motor
het principe is het zelfde als starten met lucht,door de ontploffing ging de zuiger met gang naar beneden en draaien met die kar
we hebben het een paar keer gebruikt in de tijd dat ik mee voer ,want we hadden maar twee accus dus je moest wel op passen met je stroom
Die Hansa starters zijn nog steeds te koop Leo, zie hier:
HANSA STARTERS
Marine Systems can supply Hansa Quick Starters for emergency starting of diesel engines. There are three sizes of starter depending on the engine power and cylinder diameter.

We also supply, from stock, the fuse film for operating the starter.

For any further information on this product,
or a quotation for a specific project please contact

MARINE SYSTEMS (UK) LTD.
bestellen???

https://www.marinesystems.co.uk/steeringgear.htm

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

over je inzet heb ik niet te klagen Harry!
toch heeft het wel wat, dat internet
ik had het waarschijnlijk zelf ook op kunnen zoeken
alleen heb ik er niet aan gedacht ,en jij wel
dus deze slag is ook weer voor jou
maar blijft wel overeind dat ik het nooit bij iemand anders gezien heb
en dat ik ook nog nooit iemand ontmoet heb die het systeem kende
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
nog even voor Harry
wat is eigenlijk snel ?
hier hangen we met de ERASMUS van mijn broer Kees op zij bij Ad Dubbelman
met zijn eerste CAMARO als ik het goed onthouden heb
het was bij mijn weten de Haniel 1 geweest, of zo het was een schip van ca 750 ton groot met 1500pk er in
die was er in gezet om te slepen
ik meende dat Ad vertelde dat bij de proefvaart na de inbouw er voor 10.000,00 mark schade was aan het achterschip
te veel trillingen en zo
de motor was daarna afgesteld op 1000 pk
feit is dat hij ons achterop kwam in de Dordse Kil en dat wij er langs zij gingen
ik heb de Erasmus goed vast gemaakt zo als je ziet ,zelfs met een dwars eindje voor op
daar na moest ik onmiddelijk een kleedje over de vooronder klep trekken en af keggen, want het voordek liep onder water en door de klep liep er water in het voor onder
we hadden nog geen 250 ton in en we hadden nog ca 60 cm uitwatering
voor ik alles voor elkaar had moesten we al weer los want hij ging leeg naar huis, Lage Zwaluwe, en wij moesten naar beneden zo als dat heet richting Frankrijk de geschatte snelheid lag rond de 18 km
en dat is heeeeel hard voor een geladen spits
gas olie speelde geen rol in die tijd en Ad wilde wel even laten zien wat hij in huis had
tussen haakjes Ad kwam van de QUI VIVE en duitsachtig spitsje met 2 xGM er in 120 pk per stuk. daar is hij op gegaan nadat hij als zetschipper voor zijn vader had gevaren op de TIDA KIRA ook een spits met een spiegelkont met 165 pk Daf .na hem is zijn broer Peter er op gegaan en Peter heeft nu de naam QUI VIVE geleend van Ad zijn eerste spits
als er fotos van zijn ?
u kent intussen mijn adres
aan klikken en foto bij voegen
svp gr leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
hier sta sta ik de keggen aan te slaan, de buurman die wij hier passeren lag stil vergeleken bij ons
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
goed niemand reageerd dus we gaan gewoon verder op de ingeslagen weg
voor de niet Leie vaarders dit is de eerste schutting opvarig s;morgens in Ooiegem de eerste van de drie trapsluizen
als we voor de sluis kwamen als nummero zoveel ,stonden we heel de dag mee te draaien aan de slekken (lees verlaten) om maar boven te kunnen komen die avond
als we maar dachten dat het krap kwam dan hielpen we de sluismeesters
er liepen twee broers een dikke en een dunne, de een heete Pol dat weet ik nog wel
we hebben wel eens met een mannetje of 6 heel de dag mee gedraaid
dan deden Pol en zijn broer niet veel meer dan de vaar briefjes inschrijven en de fooitjes vangen
savond voelde je je armen niet meer van de deuren open en dicht draaien
soms wel met drie man aan een slinger om de deuren open te trekken terwijl het water nog niet gelijk was
dan gaven ze van die grote vloeken de sassenniers ,bang dat het gammele zootje kapot ging
we hadden twee redenen om haast te maken
als je boven was had je je melden dag ,want ze schutten 5 schepen op en dan 5 schepen af
en als je smorgens nummer een was had je dit ,zie foto
op de Leie schuimde het nogal in die tijd
als je voor Menen lag opvarig en het waaide een beetje dan rolde de vlokken van net onder stuw wel een kilometer over het water en als je het niet gelijk weg spoelde dan kreeg je smerige vlekken waar je hard op moest boenen om het weg te krijgen
zo als je ziet heb ik de spuitslang al klaar liggen want ik kom niet meer bij de bolders en daar moet ik toch bij om in de tweede sluis te kunnen
gr
leoAfbeelding

hij was eruit gevallen geen idee waarom dus dan maar even zo ,hij is te mooi om weg te laten
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

ik gooi er nog even een partijtje namen achteraan voor de mensen die denken goh ik zou wel eens wat fotos op het forum willen plaatsen
de gebroeders Lindhout ,eentje op de spits PIAN eentje op de spitsWILJA,eentje op een luxe motor die man zijn naam was David de scheepsnaam ben ik kwijt
thuis haven st Philipsland
de BONNA , F. Pleket eerst 38 meter later 49 eerst met een dikke GMer in iets van 450pk of zo later met een 365CAT
,de SPES Bergsma van Harlingen eerst 38 meter later 49,50 hij voer met zijn vrouw en zoon Sjierd ,die is later in de kustvaart gegaan en helaas te vroeg overleden
de GERDA ,Gerrit Aarnoudse op zijn luxe motor ca 160 ton groot dacht ik

de TIDA-KIRA met als zetschipper voor zijn vader Ad Dubbelman
later op zijn spits de QUI VIVE met 2x 120 GM roef aan de den beide schepen.nu bekend van de CAMORO"S en in de containers groot geworden
zijn vader voer op de JAMAIS PENSEE van Breskens ,de ROPA schipper Klerks ,een zeer snelle spits.de broers de Bruin Gerrit op de HARMA en Dik op de DUO
de NIVOMA van Andries Wiersma ,bijnaam dolle dries ,met een 150pk direct omkeerbare MWM er in dat zag je niet veel
ik kende alleen de VERTROUWEN van Gerrie Korterink met 230 Deutz direct omkeer baar en de SPERANZA van Chris Hovestad met 230 direct omkeer baar er in .
dat is een kunst, in de 38 meter sluisjes leeg en geladen, om in te varen .
allemaal experts in die tijd
word vervolgr
gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, wij hadden een kempenaar, de Drechtstad, met een direct omkeerbare 375 pk Deutz. We zaten meestal op de Rijn, maar gingen ook wel eens naar Mol om zilverzand te halen. Dan moest je dus met de kempenaar net zo passen en meten als met een spits.

Eigenlijk gek, als kind wist ik niet beter dan dat je voer met een direct omkeerbare motor. Toen ik later voor het eerst met een koppeling voer, was het met Mercedes M203A van 60 pk bij 1000 rpm met een hele trage hydraulische Reintjes koppeling. Overschakelen van vooruit op achteruit kostte bijna 8 seconden! Nou weet ik wel dat dat ok niet maatgevend is voor een koppeling, maar met de Deutz in goede conditie konden we ons qua snelheid zeker met een keerkoppeling meten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

het bijzondere van de MWM voor mij was dat je bij zo weinig PK's toch ook direct omkeer baar kon hebben
en ik kwam toch meer oude zooi tegen in die tijd
mijn eigen vader kocht een spits waar een 165 pk dump GM in stond met een varken er achter ,met een pedaal in de stuurhut wat je in moest trappen als je van voor uit naar achteruit wilde
en dat kwam je toch veel tegen
veel spitsen zijn (gemoderniseerd, tussen haakjes ) na de tweede wereld oorlog
toen kwam er een hoop leger matriaal op de markt wat het leger over had
het varken gaf bij mijn vader zeer snel de geest ,en werd vervangen door een mechanische twindisk,met een groot hendel in de stuurhut.
maar later heb ik nog een jaar op de ASTRID van de Ronde gevaren waar ook een varken achter de dump GM lag en dan zonder vrij loop,als je schakelde en de tanden stonden niet voor elkaar dan had je een herrie of al de tandwielen rond je oren vlogen
als je het hendel dan vast bleef houden dan wipte je mee op en neer dan stond je te shaken in de hut
dat waren tijden ,dat vond je gewoon .
nu word ik toch wel heel oud ,opa verteld
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Alles wordt oud Leo, heb je schip nog even vanaf de weg gezien zaterdag en zoals je ziet je 'bootje' ook, maar jij was niet aan boord zeker?

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja ik ken ze die varkens, dat is voor mijn gevoel echte motornostalgie, of zouden ze nog steeds rondvaren? In de bietencampagne in 1985 voer er nog een 450 tons kastje "Jantje" met twee dafjes met twee varkens erachter. Dat was me soms toch een herrie bij het manouvreren!
Het leek wel of er varkens gekeeld werden. Voordeel van die dingen was wel als er een stukging, dat er binnen een dag weer een reservevarken achter gebouwd was. Blijkbaar was er nog genoeg voorraad in de dump. Those were the days.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie