Van der Eb, R'dam - International Shipbrokers, London

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Van der Eb, R'dam - International Shipbrokers, London

Bericht door Roy- »

Op deze site zijn al heel wat vlootlijsten en rederijen welke in de K.H.V. operen of opereerden, waar eigenlijk nauwelijks of nooit over geschreven is, kompleet boven water gevist.
Misschien is het een goed idee om het licht eens over Van der Eb uit R'dam en haar dochter International Shipbrokers in Londen te laten schijnen.

Zelf heb ik er weinig over. Hetgeen waar ik over beschik is het volgende:

1e: m.s. "Maraat V", dit is een zeetjalk die we ook kennen als "Soli Deo Gloria".
2e: m.s."Diana V", geb.1931, in de vloot: 19xx -1972, dan hernoemd in "Diana".
3e: m.s."Albert V", 1955 - 1974, "Ramblas", 1974 - 1979, Panama, "Prim", 1979 - 1979, Panama. Op 21 april 1979 na stranding gezonken op 10 mijl van Fiqueira da Foz.
4e: m.s."John V", 1957 - 1988, 450 pk. Industrie.
5e: m.s."Diana V", geb.1961 ex Duits aangekocht 1972.
2e: m.s."Diana", ex "Diana V", 1972 - 1973, uitgebrand en aansluitend gesloopt.
6e: m.s."Wilhelmina V", 1975, 1450 brt.
7e: m.s."Angelique V", 1981, 1670 brt., ( Britse vlag ).

Dan met een vraagteken de "Aat V".
Dit geldt ook voor de "John V", mogelijk in de vloot van 1951 - 1956, ex "Lena", 1938 - 1951 en van 1956 - 1962 "Musketier", dan is zij verloren gegaan na gestrand en gezonken te zijn.

Volgens een artikel in een De Blauwe Wimpel ergens in de jaren 80 zou een Victor van der Eb vanuit R'dam opereren, terwijl Aat & John van der Eb hetzelfde vanuit London deden.

Het bovenstaande is echt het enige wat ik van Van der Eb weet.
Wat wel een feit is; ik voer op de "Antonie Junior" toen we de brandende "Diana" begin 1973 van de Noordzee plukten...............

U wordt van harte uitgenodigd om tot een komplete vlootlijst en aanvullende informatie te komen.

m.v.g. Roy
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Aanvulling op de vlootlijst van v.d.Eb zover mij bekend.

Nederlandse vlag:
Bernard V, 1931 ex Buizerd.
Aat V, 1962 ex Breezand.
Albert V, 1964 ex Breewijd.

Britse vlag:
John V, 1938 ex Lena (later Musketier).
Marinus V, 1935 ex Triton.
Johanna V, 1981 (1985 gesloopt).

Hank.
Roy-

Bericht door Roy- »

Heren, een goede morgen.

Ik ben al zeer onder de indruk hoe u gereageerd hebt. Zo gaan we met een gang als een kogel de goede richting uit.
Prive mocht ik een mail van Pete(shipwis)van Wisse ontvangen waarin hij toezegde een lijst van Van der Eb op te sturen. Ook maakte hij gewagh van het feit dat Van der Eb begon met zijn schepen namen te geven die op INGEN eindigen. Zoals b.v. "Harlingen" & "Scheveningen".
Verdere berichtgeving wordt zeer op prijs gesteld..............

De groeten uit een zeer stormachtig Den Helder, Roy
Roy-

Bericht door Roy- »

Even het topic wat "upjacken". De hoop bestond aanvankelijk dat we dezelfde kant op konden gaan als de O.A.L. ....................

Hoe dan ook; in het boek van Arne Zuidhoek; "De mooiste schepen van de Holland West Afrika Lijn", kwam ik het volgende tegen.
Vanaf 1919 in service in de West Afrika trade, ( ingebracht door v.d.Eb: "Marmero", "Mont Blanc" en "Mont Cenis".
Dit vond plaats i.s.m. de H.S.M., K.H.L. en K.N.S.M.
( Men houdt 1 nov.'20 als de oprichtings datum van de H.W.A.L. aan ).
In 1922 trekken Van de Eb & Dresselhuijs zich uit de H.W.A.L.terug.

De rederij Van der Eb is dus al vrij oud. En hoe zit het met de samenwerking met Dresselhuys !?.
Kortom; vragen te over.....................

Wie durft !?.

m.v.g. Roy
Roy-

Bericht door Roy- »

We zijn nu, na het laatste bericht, bijna 5 maanden verder, maar het wil niet erg lukken met een complete lijst van Van der Eb.
Als we het nu een wat simpeler houden; alleen een naoorlogs lijstje.
Wie durft het aan................!?.

m.v.g. Roy
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

DIANA V. 5387673, 1961 opgeleverd door J.J. Siestas Schiffswerft, Hamburg als WERNER MEYBURG aan Emil & Werner Meyburg, Hamburg-West Duitsland, 424 BRT, 1965 verlengd, 500 BRT, 1972 verkocht aan N.V. Scheepvaart Mij. “Diana V”, Rotterdam, in beheer bij van der Eb voor International Shipbrokers Ltd., herdoopt DIANA V, 1993 verkocht aan Mohamed Ali Alal, Syrië, herdoopt NOUR, 2004 als MALAMA opgelegd te Eleussis Bay.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs 8 februari 2007 NB-132 NED
Moi,
anne
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Roy schreef:We zijn nu, na het laatste bericht, bijna 5 maanden verder, maar het wil niet erg lukken met een complete lijst van Van der Eb.
Als we het nu een wat simpeler houden; alleen een naoorlogs lijstje.
Wie durft het aan................!?.

m.v.g. Roy
Een fototje wil ook nog wel eens 'prikkelen'...

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Na 1945 heeft Van der Eb volgens mij de volgende schepen gehad:

Onder Nederlandse vlag

Maraat V, 1912 140 brt. ( ex Lammechiena II )
Diane V , 1921 297 brt. ( ex Appollinaris VII )
Bernard V, 1931 270 brt. ( ex Buizerd ) van 1945 tot 1954
Albert V , 1933 465 brt.
John V , 1957 499 brt.
Diane V , 499 brt. ( ex Werner Meijburg )
Aat V , 1962 499 brt. ( ex Breezand )
Albert V, 1964 494 brt. ( ex Breewijd )
Wilhelmina V, 1975 917 brt.

Onder Engelse vlag

Bernard V, 1931 270 brt. ( ex Buizerd ) van 1941 tot 1945
John V. 1938 383 brt. ( ex Lena )
Marinus V, 1935 284 brt. ( ex Triton )
Johanna V, 1980 972 brt.
Angelique V, 1981 1034 brt.

Hank
Louis A

een begin

Bericht door Louis A »

International Shipbrokers

Aat V
eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij "Diana V", Rotterdam.
gebouwd bij: H. Kerstholt Scheepwerf N.V., Groningen.
bouwnr.: 371.
bouwjaar: 1962.
roepnaam: P.C.A.U.
klasse: Lloyds Register.
IMO nr.: 5051042.
type:
tonnage: 499 brt. 309 nrt. 950 dwt.
afm.: 61,01 (55,63) x 9,30 x 4,04 x dg 3,65m.
mach.: 4-t.,e.w. 6 cil. Motorenfabriek "De Industrie", Alphen aan de Rijn. 750 bhp.
te water: 2-10-1962.
opgeleverd:
ex Breezand-'73 (P. A. van Es & Co N.V., Rotterdam).
1984= Dedalos (Ikaros Shipping Co. Ltd., Piraeus, Griekenland).
Dedalos, which was heavely damaged aft when she struck a harbour wall at Aliveri 1-4-1987 and had been laid up meantime, has now been sold to Greek shipbreakers and was in a advanched stage of demolition 18-9-1987.
Dedalos ,is now known to have sunk after stricking a pier at Alivieri 1-4-1987. She was subsequently raised but was beyond economical repair and was sold to shipbreakers in the Piraeus area.

Albert V
eigenaar: N.V. Zeelichter "Thames IV", Rotterdam.
gebouwd bij: D. & J. Boot Scheepswerf "De Vooruitgang", Alphen a/d Rijn.
bouwnr.: 1320.
bouwjaar: 1965.
roepnaam: P.C.G.N.
klasse: Bureau Veritas.
IMO nr.: 6505002.
type:
tonnage: 494 brt. 271 nrt. 1000 dwt.
afm.: 65,89 (58,50) x 10,16 x 5,90 x d.g. 3,83 m.
mach.: 4-t.,e.w. 8 cil. Motorenfabriek "De Industrie", Alphen aan de Rijn. 1000 bhp.
te water:
opgeleverd:
ex Breewijd-'74 (P. A. van Es & Co N.V., Rotterdam).
1984= Ikaros (G. & E. Visvikis, I. Vasdekis & M. Dimitroulia, Volos, Griekenland).
1994= Shams Ddin 3 (Mahmood Saweitha, Syria).
24-09-2001= Shamsddin III (Mahmood Saweitha, Syria).


Albert V
eigenaar: Rederij Thames IV (H.v.d.Eb) ,Rotterdam.
gebouwd bij: Scheepswerf Gebr. Niestern & Co., Delfzijl.
bouwnr.: 248.
bouwjaar: 1955.
roepnaam: P.C.G.M.
klasse: Bureau Veritas.
IMO nr.: 5008590.
type:
tonnage: 413 brt. 223 nrt.
afm.: 49,00 (45,01) x 7,83 x 3,99 x d.g. 3,27 m.
mach.: 4-t.,e.w. 4 cil. Motorenfabriek "De Industrie", Alphen aan de Rijn. 395 bhp.
te water:
opgeleverd:
10-1-1961 in de baai van Cork in aanvaring gekomen met het Russische m.s. "Loska".
1975= Ramblas (James Henry Ramagge, Panama).
1978= Prim (Cia de Nav. Prim S.A., Panama).
21-4-1979 op 10 mijl van Figueira da Foz gestrand.


Angelique V
eigenaar: Reston Shipping Ltd., London.
manager: International Shipbrokers, London.
gebouwd bij: Bodewes Scheepswerf "Volharding", B.V., Foxhol.
bouwnr.: 266.
bouwjaar: 1981.
roepnaam: G.C.D.S.
klasse: Lloyds Register.
IMO nr.: 8026282.
type:
tonnage: 1034 brt.
afm.: 69,40 (63,53) x 10,80 x 5,11 x d.g. 4,26 m.
mach.: 4-t.,e.w. 6 cil. Niigata Eng. Co. Ltd. 1020 bhp. (6MG25BX)
te water:
opgeleverd:
1994= Niquel (Givaude Maritime, Gijon, Spanje) (Portugese vlag).
2001= Lore D (Drabert Schiffahrts G.m.b.H., Antigua & Berbuda).



Bernard V
eigenaar: Zeelichter “Thames IV”, (H. v.d. Eb), Rotterdam.
gebouwd bij: G. J. van der Werff, Hoogezand.
bouwnr.: 199.
bouwjaar: 1931.
roepnaam: P.D.B.D.
klasse: Lloyds Register.
IMO nr.:
type:
tonnage: 270 brt. 186 nrt. 350 dwt.
afm.: 37,50 x 6,94 x 2,60 m.
mach.: 4-t.,e.w. 3 il. Humboldt-Deutz Motoren A.G., Keulen. 15pk.
te water: 25-6-1931.
opgeleverd: 2-11-1931.
ex Bernard V -’45 (International Shipbrokers Ltd. (H. van der Eb, managers),Londen).
ex Buizerd-’41 (J. H. Voskamp, Londen).
ex Buizerd-’41 (J. Bosma e.a., Groningen) (B. & J. Salomons, Rotterdam , managers).
12-3-1940= aan de grond gelopen bij Kettleness Rock, vijf mijl ten noorden van Whitby, en is hierbij gezonken.
Gelicht en repareerd en weer in de vaart gebracht.
ex Buizerd-’32 (m.s. “Kondor” (J. Salomon’s Scheepvaartbedrijf), Rotterdam).
2-1947= onder Antiliaanse vlag gebracht.
3-1948= bij Havenbedrijf “Vlaardingen-Oost” N.V., Vlaardingen verbouwd en voorzien van een
4-t.,e.w. 4 cil. Humboldt-Deutz Motoren A.G., Keulen. 200 pk.
1954= Spirit (J. Beck e.a., Groningen) (N.V. Carebeka, managers).
1958= Spirit (Beck’s Scheepvaartkantoor N.V., Groningen).
3-1960= Spirit (Henrick Forsten, Stavoren) (Beck’s Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, managers).
maart1972= verkocht aan Rijsdijk-Holland N.V., Hendrik Ido Ambacht voor sloop.
juli 1972 gesloopt.

Diana V
eigenaar: Scheepvaart Maatschappij “Diana V”, Rotterdam.
gebouwd bij: Werf “Vooruit”, Enkhuizen.
bouwnr.: 274.
bouwjaar: 1931.
roepnaam: P.D.P.S.
klasse: Lloyds Register.
IMO nr.: 5089702.
type: gladdekker.
tonnage: 297 brt. 209 nrt.
afm.: 39,27 x 7,09 x 2,76 x dg 2,63 m.
mach.: 2-t.,e.w. 3 cil. N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam. 150 pk.
te water:
opgeleverd:
ex Apollinaris VII -'37,
6-10-1954= op de rede van Vlissingen in aanvaring gekomen met de Noorse Ask. Beide schepen hadden flinke schade.
half 1966 liggende bij De Groot & Van Vliet te Slikkerveer, werd door een korte felle brand de gehele stuurhut vernield. Oorzaak waarschijnlijk kortsluiting.
1972= Diana,
24-2-1973 Dover binnen gesleept na te zij verlaten bij brand. Later naar Denton gesleept voor te lossen.
1973= gesloopt Qeensborough


Diana V
eigenaar: B.V. Scheepvaart Maatschappij “Diana V”, Rotterdam.
gebouwd bij: J.J. Sietas G.m.b.H. & Co. K.G., Schiffswerft, Hamburg.
bouwnr.: 486.
bouwjaar: 1961.
roepnaam: P.D.Q.E.
klasse: Ger. Lloyd.
IMO nr.: 5387673.
type:
tonnage: 499 brt.
afm.:
afm.na 1965: 60,23 (53,85) x 8,92 x 3,92 x d.g. 3,37 m.
mach.: 4-t.,e.w. 6 cil. Klöckner-Humboldt-Deutzmotoren A.G., Köln. 365 bhp.
te water:
opgeleverd:
1965 verlengd,
ex Werner Meyburg-'72 (Emil & Werner Meyburg, W-Germany).
1989= Diana, unspecified Maltese owners.
1991= Mariam 1, unspecified owners St. Vincent
1993= Nour (Mohamed Ali Alal, Tartous, Syria)


Diana VII
eigenaar:
gebouwd bij:
bouwnr.:
bouwjaar: 1931.
roepnaam:
klasse:
IMO nr.:
type:
tonnage: 297 brt.
afm.:
mach.:
te water:
opgeleverd:
1973= Diana V ( Apollinaris VII-'37 ) 297/'31-m.v. has been renamed Diana V.II by N.V. Scheepvaart Maats. "Diana V".



Johanna V
eigenaar: GB
gebouwd bij:
bouwnr.:
bouwjaar: 1980.
roepnaam:
klasse:
IMO nr.:
type:
tonnage: 972 brt.
afm.:
mach.:
te water:
opgeleverd:


John V
eigenaar: International Shipbrokers Ltd., London.
gebouwd bij: Gebr. Bodewes, Martenshoek.
bouwnr.: 302.
bouwjaar: 1938.
roepnaam:
klasse: Bureau Veritas.
IMO nr.:
type: R.Q.
tonnage: 383 brt. 112 nrt. 445 dwt.
afm.: 41,73 x 7,55 x 2,65 x dg 3,08 m.
mach.: 6 cil. Humboldt-Deutz Motorenfabriek, Keulen. 300 pk.
te water:
opgeleverd:
ex Lena-’51 (N.V. Zeevaartmaatschappij Zaandam I, Zaandam)-(beheer Scheepvaartkantoor J. Tavenier, Zaandam).
Op 3 juni 1944 bij reddingsacties te Duinkerken gestrand en achtergebleven.
In Duitse dienst, maar tijdens de oorlog door Engelse gunboats aangevallen bij de Kanaaleilanden en overmeesterd.
Opgebracht naar Southamton. Kort na de oorlog terug in Nederland.
Na bezetting van de Kanaal Eilanden door de geallierden in mei 1945 aangetroffen te St. Aubin (Jersey), vanwaar het naar Engeland overstak en weer bij de eigenaar terugkeerde.
3-7-1951= bij het verlaten van de haven van St. Helier-Jersey met een lading aardappelen met bestemming Portsmouth, gekapseisd. Er waren geen slachtoffers.
13-7-1951= geborgen en terug naar St. Helier gesleept.
18-7-1951= naar Rotterdam gesleept voor herstel.
1956= Musketier (J.J. de Looff, Groningen).
2-11-1962= tijdens een reis van Duinkerken naar Perth gestrand bij Crail, Fife Ness. Door de bemanning verlaten. Het schip is in tweeën gebroken.


John V
eigenaar: Zeelichter “Thames II”, (H. v.d. Eb), Rotterdam.
gebouwd bij: Gebr. Niestern, Delfzijl.
bouwnr.: 254.
bouwjaar: 1957.
roepnaam: P.F.E.I.
klasse: Bureau Veritas.
IMO nr.: 5174492.
type:
tonnage: 499 brt. 261 nrt. 685 dwt.
afm.: 54,16 (51,19) x 8,44 x 3,13 x dg 3,35 m.
mach.: 4-t.,e.w. 6 cil. Motorenfabriek "De Industrie", Alphen aan de Rijn. 450 pk.
te water:
opgeleverd:
1988= John-W


Maraat V
eigenaar: Zeelichter “Thames II”, (H. v.d. Eb), Rotterdam.
gebouwd bij: Gebr. J. & G. Verstockt, Martenshoek.
bouwnr.:
bouwjaar: 1912.
roepnaam: P.F.T.U.
klasse: Bureau Veritas.
IMO nr.:
type: oorspronkelijk een tjalk.
tonnage: 140 brt.
afm.: 26,67 x 6,22 x 2,52 m.
mach. in 1925: 4-t.,e.w. 3 cil. Deutz
mach. na 1950: 2-t.,e.w. 3 cil. Klöckner-Humboldt-Deutzmotoren A.G., Köln. 125 pk. (gebouwd in 1933).
te water:
opgeleverd:
In 1945 door de Duitsers tot zinken gebracht in het Verbindingskanaal t.o. het station te Groningen.
Later gelicht, en in 1947 door International Shipbrokers Ltd., Rotterdam aangekocht en Maraat V hernaamd.
ex Tromp-’45 (G. Timmer).
ex Tromp-’36 (O. Schuitema, Groningen).
ex Lammegiena II-’20 (Gebr. Muhring, IJmuiden).
ex Lammegiena II-’17 (N. Wijnstok, Hoogezand).
1954= Soli Deo Gloria ( W. Kalkhuis, Groningen).
1958= verlengd 140 brt. later 165 brt.
1962= Soli Deo Gloria (W. Oudman, Thesinge).
1967= verkocht aan Liberation S.S. Co. Inc., Manilla, Phillippijnen., omgebouwd tot trainingsschip en uitgerust met het oorspronkelijke tuig. Het schip voer naar de Middellandse Zee, maar kon het Suez-kanaal niet passeren, wegens sluiting door de Israelisch-Egyptische oorlog. Laatste berichten van 1977, het schip was toen in Gibraltar in gebruik als grintschip.
19??= Grazia (Palermo, Italië)

SOLI DEO GLORIA, 1912 opgeleverd door Gebr. Verstockt, Martenshoek als LAMMEGIENA II, herdoopt
TROMP van G. Timmer, Groningen, 1947 MARAAT V, 1950 motor geplaatst van Humboldt-Deutz
NE-33, 1954 SOLI DEO GLORIA van W. Kalkhuis, Groningen, 1958 verlengd: 165 BRT, 98 NRT, 210
DWT, 31,85 meter, voer tot 1967 in de zeevaart, daarna verkocht naar Filippijnen, 3-1967
vertrokken maar door de blokkade van het Suezkanaal niet verder gekomen dan Gibraltar, daar
dienst gedaan als visserschip, later als stenenvisser, 12-4-1996 als zandzuiger GRAZIA,
thuishaven: Palermo, bleef tot 2002 onder Italiaanse vlag varen als zandzuiger, 2003 weer naar
Nederland verkocht, medio 2003 terug in Nederland, wordt te Harlingen verbouwd voor de
chartervaart (zeilpassagiersschip), krijgt t.z.t. de naam TROMP.

Marinus V
eigenaar: International Shipbrokers Ltd., Londen.
gebouwd bij: N.V. Scheepswerf “Delfzijl” v/h Gebr. Sander, Delfzijl.
bouwnr.: 141.
bouwjaar: 1935.
roepnaam:
klasse:
IMO nr.: 5225227.
type:
tonnage: 289 brt.
afm.: 37,56 x 7,19 x 2,90 m.
mach.: 2-t.,e.w. 4 cil. N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam. 200 pk.
te water:
opgeleverd:
ex Triton-’50 (J. Beck, Groningen).
1968= Spal (Marmobile S.A., Panama). In gebruik als hulpschip voor duikwerkzaamheden buiten Cairn Ryan op het Stranraer Loch.
Te water als TRITON.
In 1940 met 35 vluchtelingen van Vlissingen naar Poole.
In 1940 ingeschreven in Londen.
In 1945 terug bij eigenaar.
In 1976 te Cairnyan ingezet als duikondersteuningsschip, later (na 1978 LR ) gesloopt.

Wilhelmina V
eigenaar: B.V. Zeelichter "Thames II", Rotterdam.
beheer: International Shipbrokers Ltd.,
gebouwd bij: Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena.
bouwnr.: 595.
bouwjaar: 1975.
roepnaam: P.I.P.A.
klasse: Lloyds Register.
IMO nr.: 7420948.
type:
tonnage: 917 brt
afm.: 64,98 (59,90) x 10,83 x 4,88 x dg 4,14 m.
mach.: 4-t.,e.w. 8 cil. B.V. Motorenfabriek "De Industrie", Alphen aan de Rijn. 1150 bhp.
te water:
opgeleverd:
12-1975 opgeleverd aan B.V. Zeelichter “Thames II”, Rotterdam, beheer: International Shipbrokers Ltd.,
11-7-1997= Wilhelmina V (Labrador Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent and the Grenadines).
(beheer: Anglo Dutch Management Services Inc., Panama)
1979= Elm (Labrador Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent and the Grenadines).
26-8-1999= Shada (Shada Cargo Shipping, Miami, Florida).
9-6-2003= Virgin Express (Express Cargo S, de R.L., Port au Prince, Haïti, vlag Honduras).
5-9-2005= Virgin Express I (Virgin Express I Overseas Corp., Panama)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

johanna-v 1980 voorwaarts hijlkema hoogezand.jpg
johanna-v 1980 voorwaarts hijlkema hoogezand.jpg (43.1 KiB) 3858 keer bekeken
Johanna V - 1980 - 972 brt - 1575 ton dw. - 1200 pk. - MaK - 65.99 x 10.80 - scheepswerf Voorwaarts, Hoogezand - bnr. 226 - 8 april 1985 aan de grond gelopen bij Ferrol - 22 augustus 1985 vlot gebracht en naar Ferrol gesleept voor onderzoek - total loss en verkocht voor de sloop.
Plaats reactie