Spido Rotterdam

Robbie Stuurman

Spido Rotterdam

Bericht door Robbie Stuurman »

Hallo allemaal,

Zoals bij de meesten wel bekend werk ik ondertussen niet meer op de Nexus sinds 23 juni 2007, maar ben ik na mijn diplomering (6 juli) in dienst getreden bij de Spido in Rotterdam per 9 juli.
Nu ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis van deze rederij en naar foto's van de schepen van vroeger en nu van de Spido-vloot.
Ik ben benieuwd!
(Ik ben ook nog steeds altijd geïnteresseerd in foto's en verhalen over mijn oude stageschip Nexus! ;))

Groetjes!
Robbie Stuurman
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Met zoveel van mijn foto's, beeld, geen klank. maw ik ken ook geen gegevens, maar ben wel benieuwd:

De Ostara:
Afbeelding

Afbeelding

De Jorina (Ook van Spido????)
Afbeelding

De Abel Tasman:
Afbeelding

Afbeelding

De Marco Polo:
Afbeelding

De James Cook:
Afbeelding

De meeste foto's herken je zo, want ze zijn nog niet zo lang geleden genomen, ergens in 2004 dacht ik.

Mvg,
Frederic
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Robbie schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis van deze rederij
In Wikipedia vond ik:
De naam Spido werd voor het eerst gebruikt in 1919. Fop Smit, de grondlegger van het huidige Smit Internationale, en D.G. van Beuningen namen toen het initiatief om met kleine bootjes verschillende punten met vaste diensten met elkaar te verbinden; toerisme was toen niet het doel. De bootjes, die wel een beetje leken op de huidige watertaxi's, vervoerden mensen naar zee- en rivierschepen. Vanaf 1931 begon het vliegveld Waalhaven dagjesmensen te trekken en Spido zorgde voor het vervoer van de mensen. Maar de bedrijfsmatige diensten bleven belangrijk: Zo werden aan het begin en eind van de dag werknemers van grote havenbedrijven van en naar hun werk vervoerd, het zogenaamde volksvaren. Daarnaast deed Spido postvervoer waardoor zeelieden hun post kregen. Tegenwoordig is toerisme de overgrote hoofdmoot.
En HIER vind je nog het een en ander.
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Robbie,

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, staan er ook enkele foto's
en gegevens van de Spido in het jubileumboek van Smit 150 jaar.
Dit komt omdat Smit belangen heeft/had in de Spido.
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

Staten van Holland 02325213
Dit is de huidige James Cook

Na het terziele gaan van Rederij Woldthuis in Alkmaar is het schip terug gegaan naar de bouwwerf in Grave en na verbouwing weer in de vaart gekomen als James Cook voor Spido Rotterdam


Afbeelding

Supperclub Cruise 02310656
ex Pieter Caland
Roy-

Bericht door Roy- »

De "Ostara" is ook schip van de Spido en heeft capaciteit voor 40 passagiers.
Het is een Brits gebouwd schip en stamt uit 1961.
Vorige namen; "Dandy Cross", "Finland", "Columbus".

De "Jorina" is in 1967 opgeleverd onder dezelfde naam. Wel als veerbootje. Ik meen me te herinneren dat er een 3 cilinder Bolnes van 150 pk. instond. Tegenwoordig is het een Mercedes van 300 pk......

De "James Cook" is er na "Staten van Holland" geweest te zijn, beslist niet op vooruit gegaan............. Net een race auto met twee spoilers !. Neen mooie schepen heeft men m.i.z. bij de Spido niet meer.

Kijk b.v. maar eens naar de ex "Pieter Caland". In haar Spido tijd was ze fraai te noemen. Nu, geheel donker grijs geschilderd ook al weer en stuk minder......................

m.v.g. Roy
kees

Bericht door kees »

maar ze hebben er wel veel leukere feestjes nu :-)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

heb je dat van horen zeggen of uit ervaring Kees?
ik heb er ook eens iets over gehoord, en dat waren feestjes waar jij niet naar toe mag van je ouders
van mij op een briefje
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De goede oude Erasmus mag bij dit onderwerp denk ik niet ontbreken...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

in die tijd voeren er maar drie schepen met de naam Erasmus
de spido, en mijn broer Kees en nog een oude omgebouwde dortmunder dacht ik
toen we eens in Weurt naar de olieboer riepen voor een beetje olie kwam die gelijk af met een stapeltje onbetaalde olie rekeningen ,hij dacht nu heb ik je
maar het was de verkeerde Erasmus, we kregen toch olie
mijn broer had het schip vernoemd naar het Erasmusplein waar mijn ouders een huis hadden in Papendrecht
gr
leo
Plaats reactie