Oke Leo
Ik vondt het ook al raar dat dit schip uit jouw jeugd kwam ,vat het niet verkeerd op,maar deze is volgens mij nog niet zo oud.
groeten Rene
Mijn jeugd.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Mijn jeugd.
Hallo, Leo;
Hier een foto van de 'Thalassa' van je neef Hans Aarnoudse;
Het schip is geladen met bieten onderweg van van Dronten naar Stampersgat of Puttershoek in de campagne van 1990. In 1963 is het gebouwd in Appingedam als 'Jacoba'voor Joh. van der Vliet uit St. Philipsland.
Met dank aan je neef Hans.
Gr, Kees.
Hier een foto van de 'Thalassa' van je neef Hans Aarnoudse;
Het schip is geladen met bieten onderweg van van Dronten naar Stampersgat of Puttershoek in de campagne van 1990. In 1963 is het gebouwd in Appingedam als 'Jacoba'voor Joh. van der Vliet uit St. Philipsland.
Met dank aan je neef Hans.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
het is nu toch al ter sprake gekomen, dus zal ik het gelijk maar even uit de doeken doen, voor zo ver als ik het begrepen heb tenminste
je moet altijd in ogenschouw nemen dat er een taal probleem was ,en is
maar vooruit maar veel zal ik er niet naast zitten
de foto's zijn van ingescande dia's, dus de kwaliteit laat te wensen over ,ik weet het
maar zo als reeds eerder gezegd ,het is dit of niets ,als jullie ze beter hebben ?
graag
ok het volgende deed zich voor
de franse wilde hun vloot verjongen maar er was geen geld
dus de volgende constructie werd verzonnen
er werden een partij nieuwe schepen gebouwd maar wel met kanaal du nord afmetingen
die schepen werden gefinancieerd voor 50% subsidie, cq ,renteloos voorschot, en de andere helft moest door de nieuwe eigenaar op gebracht worden
een bijna onmogelijke opgaaf ,want de meeste eigenaren hadden alleen maar een oude spits die ze konden verkopen
dus kwam er een groep verladers bij in, die in het Noorden silo's bezaten of zo iets
de bedoeling was dat er meer 500 ton's partijen op de beurs aan geboden zouden worden ,die een spits niet kon doen
zo doende zouden die schepen eerder aan de reis zijn ,minder wacht tijd en dubbele vracht ,van wege de twee partijen
ik heb gehoord dat de schippers, en eventueel hun zonen beiden moesten tekenen ,dat als de schipper met pensioen ging ,dat de zoon het over zou nemen
de schepen kosten in die tijd ruim een miljoen gulden of te wel drie miljoen franse frank
bij mijn weten waren er maar een paar die niet mee deden aan dit wurg contract ,een daar van was de Ylaola ,of de Olayla
dat waren twee spitsen ,vader en zoon ,met de zelfde naam maar dan omgekeerd ,dus een van de rijker families ,zo als je die overal vind
hij heeft het later zelfs gepresteerd om er een bak voor te zetten en voer met die combinatie op de Seine ,misschien kan onze man in Parijs ,Guy er een foto van plaatsen
het geld wat de schipper nog op moest brengen werd bij lange niet verdiend
de schulden liepen steeds hoger op ,ze konden amper de verzekerings premie op brengen ,laat staan de rente en aflossing
ik weet dat er een tussen tijdse vergadering is geweest in het noorden ,met de silo boy's ,die zich verenigd hadden in een een of ander socite de huppelde pup Du Nord ,of zo, om er een mouw aan te passen ,kwijt schelding of een langere loop tijd
de nieuw bouw schepen werden gebouwd in Frankrijk en moesten zoveel als mogelijk van franse makelij zijn
dit was niet altijd mogelijk ,om dat je in frankrijk geen boegschroef instalties kon kopen
dus die werden, dacht ik, bijna allemaal geleverd door Dries Hamelink uit Terneuzen
verder was het ook niet mogelijk om een automatiese piloot te kopen in Frankrijk ,dus die kwamen dacht ik allemaal van radio Zeeland
de motoren daar in tegen kwamen tot het verdriet van diverse schippers wel uit frankrijk
en wel 2 x 268 PK Renault
bij de meeste schepen zijn die motoren er uit al uit gelopen ,je zag bijna altijd zwarte rook aan de pijp ,ze moesten te hard werken denk ik ,en zijn vervangen door gangbare motoren
de schepen hebben geen roeren ,maar sturen met een soort tunnel die als straalbuis dienst moet doen
ze moeten zeer voorzichtig doen om een sluis in te varen op het kanaal du nord ,ze passen maar net in de sluis ,kwa breedte,en lopen flink vooruit als ze alleen met de buizen recht voor de sluis willen komen ,
dus draaien ze veel met een motor achteruit om hem stil te houden anders lopen ze klem in de sluis
later zijn er en paar gebouwd met een mini bulp steven
om snelheid te winnen ,ik weet niet of dat resultaat heeft gehad
de schepen werden gebouwd ,ook als werk verschaffing volgens mij
je zag dat er gebouwd werden in Denain ,bij de staal fabriek in de loods ,de fabriek lag stil ,er werd geen staal meer geproduseerd
als je langs Denain voer, zag je boven de sluis altijd trein wagons rijden die rood gloeiende emmers met vloeibaar staal verplaatste
als je afvarig voor de sluis moest slapen en de wind was naar je toe ,dan was je s'morgens helemaal oranje rood van het stof
de foto's die ik hier bij heb, zijn gemaakt in de buurt van La Basee dacht ik ,maar ik ben niet zeker hoor mannen
daar werden ze gewoon in het gras gebouwd
je ziet wel dat het anders gaat dan bij Duivendijk
ze hebben gewoon een paar platen ijzer recht gezet ,en die op hoogte afgebrand
de mensen die de schepen kennen zullen met mij eens zijn dat er weinig mooi aan is ,geen model
hoe kom ik aan deze wijsheid?
ik heb een kennis ,Alain Padie ,hij voer met zijn vader op de Zeletina een franse spits .ik ken hem al van af 1968 of zo
en hij is een van die gene die het aan heeft gedurfd om zo een nieuw schip uit te halen
er staat ALREIMA op ,hij vaart heel zijn leven al internationaal
en is door zijn ouders met zijn zussen op het internaat gedaan in Evergem ,ze voeren van Bethune
hij is drie talig ,zijn vader kwam van de buurt van de Elzas als ik het goed heb
dus duits ,frans en hollands geen probleem
ze voeren al internationaal toen het gros van de franse vloot de grenzen van hun land nog niet durfden te passeren
de laatste twee is zo maar, voor blad vulling ik heb geen foto's van die tijd
maar misschien dat mijn mede strijder Kurt er nog langs is gekomen op zijn brommer?
gr
leo
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Mijn jeugd.
Die had ik gisteren in de sluis liggen,maar kon door werkzaamheden niet even een paar foto's nemen,ik zag Aarnoudse staan en dacht dat is vast familie van LeoKees Keijzer schreef:Hallo, Leo;
Hier een foto van de 'Thalassa' van je neef Hans Aarnoudse;
Het schip is geladen met bieten onderweg van van Dronten naar Stampersgat of Puttershoek in de campagne van 1990. In 1963 is het gebouwd in Appingedam als 'Jacoba'voor Joh. van der Vliet uit St. Philipsland.
Met dank aan je neef Hans.
Gr, Kees.
groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik bedoelde eigenlijk de Pirate,die is volgens mij wat jongermastodont schreef:he, ik heb even gekeken en we schelen maar twee jaar hoor ,dus zo oud ben ik nu ook weer nietBinnenvaart schreef:Oke Leo
Ik vondt het ook al raar dat dit schip uit jouw jeugd kwam ,vat het niet verkeerd op,maar deze is volgens mij nog niet zo oud.
groeten Rene
gr
leo
groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
franse fratsen
Hallo Leo,
die grappenmakerij met de financiering van de Canal du Nordschepen is
gewoon het vervolg op wat men van overheidswege in het verleden deed.
Toen de motoriserig een begin maakte in de Franse binnenvaart, was het geldgebrek ook al voldoende aanwezig. Men vond toen de volgende oplossing: bouw een motor in, doe een kleine aanbetaling en betaal de motor terug met een soort kilometergeld.Functioneerde blijkbaar goed.
groet, Tammo Fluks
die grappenmakerij met de financiering van de Canal du Nordschepen is
gewoon het vervolg op wat men van overheidswege in het verleden deed.
Toen de motoriserig een begin maakte in de Franse binnenvaart, was het geldgebrek ook al voldoende aanwezig. Men vond toen de volgende oplossing: bouw een motor in, doe een kleine aanbetaling en betaal de motor terug met een soort kilometergeld.Functioneerde blijkbaar goed.
groet, Tammo Fluks
twee gedachtes die bij mij opkwamen vandaag
wie weet er nog dat er bij de trapsluis van Ooiegem een schaaps herder rond liep met een kudde schapen en met honden?
en wie heeft er een foto of een leuk verhaal van Wim de melkboer ,die in het begin met zijn vader ,en later alleen met zijn auto aan Sas van Gent stond?
Polderman was dacht ik de achternaam
s'morgens met vers brood en ,zo als hij het zelf noemde, een rozijnen brood.
je kon bij hem met frans en bels geld, en met guldens afrekenen
toen het terug liep aan de grens omdat die verdween heeft hij het nog een tijdje op de sluis van Evergem geprobeerd
nu werkt hij als chaufeur bij Zeeland suply in Terneuzen
gr
leo
wie weet er nog dat er bij de trapsluis van Ooiegem een schaaps herder rond liep met een kudde schapen en met honden?
en wie heeft er een foto of een leuk verhaal van Wim de melkboer ,die in het begin met zijn vader ,en later alleen met zijn auto aan Sas van Gent stond?
Polderman was dacht ik de achternaam
s'morgens met vers brood en ,zo als hij het zelf noemde, een rozijnen brood.
je kon bij hem met frans en bels geld, en met guldens afrekenen
toen het terug liep aan de grens omdat die verdween heeft hij het nog een tijdje op de sluis van Evergem geprobeerd
nu werkt hij als chaufeur bij Zeeland suply in Terneuzen
gr
leo