Voor dat iemand gaat roepen 'dit onderwerp hoort hier niet' wil ik even zeggen dat ik het hier bewust plaats omdat naar mijn mening de sleepvaart een essentieel onderdeel is geweest, en nog is, van de binnenvaart. Daarom vind ik het persoonlijk ook jammer dat er een FORUM daarvoor is opgezet naast het BINNENVAARTFORUM, maar dat terzijde.
Onlangs kreeg ik onderstaande foto van de dijkafsluiting bij OUWERKERK in november 1953. Ik was erg onder de indruk van dat bootje wat aan die bak met stenen ligt te scheuren. Zelf heb ik wel meer van dergelijke foto's maar anderen wellicht ook. Belangrijker, wie heeft er nog herinneringen uit die tijd?
Ik ben benieuwd wat er los komt...
gr. Harry
Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerken.
Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerken.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Deltawerken
Harry, Als ik die foto zie van de afsluiting van van het laatste sluitgat op Schouwen-Duiveland, komt de herinnering weer boven;
In dat najaar van1953 voeren we met het schip van mijn ouders zo als elk najaar de suikerbieten weg van Noord-Beveland, het westelijke gedeelte van dat eiland had niet van het water te lijden gehad dus daar werd dat jaar gewoon geoogst. Als we dan op de heen en terug weg het Gat van Ouwerkerk passeerden was het een imposant gezicht die werkzaam heden voor die afsluiting, het was al een keer mis gegaan, het gat had daardoor de naam Brokkengat gekregen.In november van dat jaar was het er op of er onder, het gat moest voor de winter dicht.De radioman Johan van Bodegraven heefd in die tijd voor de radio nog een inzamelingsactie gehouden onder de naam; Beurzen open Dijken dicht.
Dag en nacht ging het werk door, op de beide landhoofden had men houten torens gebouwd, op de foto zie je van een een gedeelte staan, waar men verlichting had op geplaats om het werk in de donker te vergemakkelijken. Als je er langs voer over de eb als het water de polder uitstroomde had dat een hele grijze kleur. Het is uiteindelijk toch gelukt het gat dicht te krijgen met drie Phoenix caissons ,overschot van D-Day
waar men daar geimproviseerde havens van bouwde.Zo als ikhet kan bekijken is de foto van oost naar west genomen, de schepen liggen dus aan de buitenkant, niet in de polder.
In die caissons is tegenwoordig het watersnoodmuseum gevestigd, best een bezoek waard.
Alleen foto's van die tijd heb ik niet, Als ik mijn ogen dicht doe kan ik het nog wel voor me halen heel dat ramp gebeuren. In het blad van de Vereniging Binnenvaart heb er al eens een stukje over geschreven.
Gr, Kees
In dat najaar van1953 voeren we met het schip van mijn ouders zo als elk najaar de suikerbieten weg van Noord-Beveland, het westelijke gedeelte van dat eiland had niet van het water te lijden gehad dus daar werd dat jaar gewoon geoogst. Als we dan op de heen en terug weg het Gat van Ouwerkerk passeerden was het een imposant gezicht die werkzaam heden voor die afsluiting, het was al een keer mis gegaan, het gat had daardoor de naam Brokkengat gekregen.In november van dat jaar was het er op of er onder, het gat moest voor de winter dicht.De radioman Johan van Bodegraven heefd in die tijd voor de radio nog een inzamelingsactie gehouden onder de naam; Beurzen open Dijken dicht.
Dag en nacht ging het werk door, op de beide landhoofden had men houten torens gebouwd, op de foto zie je van een een gedeelte staan, waar men verlichting had op geplaats om het werk in de donker te vergemakkelijken. Als je er langs voer over de eb als het water de polder uitstroomde had dat een hele grijze kleur. Het is uiteindelijk toch gelukt het gat dicht te krijgen met drie Phoenix caissons ,overschot van D-Day
waar men daar geimproviseerde havens van bouwde.Zo als ikhet kan bekijken is de foto van oost naar west genomen, de schepen liggen dus aan de buitenkant, niet in de polder.
In die caissons is tegenwoordig het watersnoodmuseum gevestigd, best een bezoek waard.
Alleen foto's van die tijd heb ik niet, Als ik mijn ogen dicht doe kan ik het nog wel voor me halen heel dat ramp gebeuren. In het blad van de Vereniging Binnenvaart heb er al eens een stukje over geschreven.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
wrijfhout ik heb nog een mooie foto vd stoomsleepboot cornelis gemaild naar dhr boers de foto is gemaakt in de veerhaven van kruiningen de caisons dienden om het gat te dichten de sleepboot cornelis van de fam philipse uit hansweert verleent hier ook asistentie plaats deze foto bij U topic groeten MERGUS
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Zeeland 1953
Ik heb deze foto's laatst al ergens anders op het forum geplaatst, maar ze horen hier veel meer thuis.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Watersnood.1953
Hier volgt een verhaaltje wat al eens in het verenigingsblad van de Vereniging De Binnenvaart gestaan heeft over mijn beleving van de ramp van 1953 en het dijkherstel en de daar op volgende Deltawerken.
De foto's die bij het verhaal horen komen een volgende keer, ik nu even wat anders te doen.
Hier komen een paar foto's die bij bovenstaand stukje horen;
Zo zag het ouderlijk schip er uit in het jaar van de stormramp, we liggen hier voor een stremming van sluis 15 in Nederweert, foto via Wrijfhout.
Een foto van de dijkdoorbraak in de Noord in Papendrecht, op de achtergrond zie je de eerste centrale aan de Kolenhaven in Dordrecht. Foto komt van het Internet.
De bouwput van de sluis in Kats in 1959, het plaatje is van zuid naar noord genomen en is ook van het net geplukt.
De "Haringvliet"op 14-10-1974 varende op het Haringvliet net boven de thuishaven.
De "Lemna"afgemeerd in werkhaven Noordland werkeiland Neeltje Jans
in 1980.
Het fabrieksschip "Jan Heijmans aan het werk in de Hammen het noordelijkste stroomgat van de Oosterschelde, de foto is van uit het oosten genomen.
De brug op de achtergrond vormde de verbinding tussen de vaste wal van Schouwen en het werkeiland Neeltje Jans.
Nog een foto van de "Jan" met de vaste sleepboot "Spera"die de bakken met zand versjouwde.
De "Flava"komt uit ons laden om op de "Jan" te gaan lossen, die ligt op de achtergrond in de Roompot, het zuidelijkste sluitgat.
De "Flava"lost op de "Jan Heijmans" Mijn collega Izäak Rijsdijk loopt aan dek op zijn schip. Er loopt een lekker vloedje en het is rustig weer. Met een beetje wind is het wel wat anders.
Als laatste een foto van onze kempenaar "Haringvliet" geladen met bieten onderweg van Dronten naar Groningen op 04-10-1991 aan de brug van Eibersburen.
Zo, dat was het weer voor deze keer.
Gr, Kees.
De foto's die bij het verhaal horen komen een volgende keer, ik nu even wat anders te doen.
Hier komen een paar foto's die bij bovenstaand stukje horen;
Zo zag het ouderlijk schip er uit in het jaar van de stormramp, we liggen hier voor een stremming van sluis 15 in Nederweert, foto via Wrijfhout.
Een foto van de dijkdoorbraak in de Noord in Papendrecht, op de achtergrond zie je de eerste centrale aan de Kolenhaven in Dordrecht. Foto komt van het Internet.
De bouwput van de sluis in Kats in 1959, het plaatje is van zuid naar noord genomen en is ook van het net geplukt.
De "Haringvliet"op 14-10-1974 varende op het Haringvliet net boven de thuishaven.
De "Lemna"afgemeerd in werkhaven Noordland werkeiland Neeltje Jans
in 1980.
Het fabrieksschip "Jan Heijmans aan het werk in de Hammen het noordelijkste stroomgat van de Oosterschelde, de foto is van uit het oosten genomen.
De brug op de achtergrond vormde de verbinding tussen de vaste wal van Schouwen en het werkeiland Neeltje Jans.
Nog een foto van de "Jan" met de vaste sleepboot "Spera"die de bakken met zand versjouwde.
De "Flava"komt uit ons laden om op de "Jan" te gaan lossen, die ligt op de achtergrond in de Roompot, het zuidelijkste sluitgat.
De "Flava"lost op de "Jan Heijmans" Mijn collega Izäak Rijsdijk loopt aan dek op zijn schip. Er loopt een lekker vloedje en het is rustig weer. Met een beetje wind is het wel wat anders.
Als laatste een foto van onze kempenaar "Haringvliet" geladen met bieten onderweg van Dronten naar Groningen op 04-10-1991 aan de brug van Eibersburen.
Zo, dat was het weer voor deze keer.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer: