Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland Amerika Lijn.

Bericht door Ben » 29 okt 2008 18:32

Veendam was in 1979 op de alaska route over rotsformatie als het ware gehobbeld,deze rots formatie was waarschijnlijk verplaats door het toedoen van mount st,Hellen die toen echt goed actief was.De veendam heeft die cruise gewoon afgemaakt en na deze zelfs nog een nieuwe cruise vanuit Vancouver naar Glacier bay,bij terug komst in Vancouver waren de inspecteurs met duikploegen in Vancouver en de volgende passagiers moesten weer terug naar huis ,de reis werd afgelast.
De griekse kapitein kreeg onstlag en de veendam moest van Vancouver naar Portland in droogdok,in Portland wachte een enorme klus want zo bleek waren maar liefst 30 platen buitenwand gerafeld en moesten worden vervangen.

In allereil werden 200 speciale lassers uit heel Amerika opgetrommeld want de klus moest in 3dagen geklaard zijn zodat niet nog een cruise moest worden overgeslagen.

Het was dan ook een klus die tot volle tevredenheid werd geklaard
Dit uit het relaas de SS Veendam vroeger Argentina.
Afbeelding

reactie Henk:

Hier dan maar een afbeelding van de " VEENDAM " voordat deze beschadigd werd en alles nog goed ging

Afbeelding

Groetjes
Henk

reactie Theo Horsten:

Oorspronkelijk gebouwd bij de Ingalls Shipbuilding Corporation in Pascagoula, USA, als BRASIL, tesamen met het zusterschip Argentina, voor Moore McCormack. Opgeleverd in december 1958.
In 1971 koopt de HAL beide schepen, doopt ze Veendam en Volendam en laat ze verbouwen, eerst bij Hapag in Bremen, later bij de RDM. Een succes zijn deze schepen nooit geweest. Ze waren te duur in exploitatie omdat ze veel te veel brandstof verbruikten en als je er dan ook nog eens mee over de stenen rammelt, is de lol er helemaal af, natuurlijk. :)

De Veendam was dus ook niet de voormalige Argentina, dat was de Volendam. Van de Veendam weet ik het niet zo onmiddellijk, maar de Volendam voer in die tijd met Griekse officieren. In 1983 werkte ik in Piraeus met een van hen samen, zodoende weet ik dat. Die hadden een gouden tijd op die schepen, zo zei hij. :wink:

In 1981 verkoopt de HAL de Veendam naar Hong Kong. Ze werd in 2004 in India gesloopt.
De aankoop van deze beide schepen wordt wel eens de grootste miskoop van de HAL genoemd.

reactie Jos Linders:

Uit de vlootlijst van de HAL.

De derde Veendam is oorspronkelijk gebouwd als Argentina voor Moore McCormack Lines. Samen met haar zuster Volendam (2), de voormalige Brasil, werd het schip in 1972 aangekocht door de HAL. Na een verbouwing in Duitsland vertrekt de Veendam op 6 juni 1973 uit Rotterdam voor haar eerste cruise. Het schip heef tot 1983 gevaren voor de HAL en is toen verkocht om als Bermuda Star verder te varen. In 1990 werd het schip wederom verkocht en omgedoopt in Enchanted Isle. In november 1994 heeft dit voormalige HAL-schip nog gediend als logementsschip in Hamburg voor het het personeel dat aan de Queen Elisabeth II werkte. De Enchanted Isle, eigendom van Commodore Cruise Line, is momenteel opgelegd te New Orleans.

Ik was net met verlof thuis in '72 en werd gebeld of ik naar New York wilde vliegen om de Veendam op te halen voor verbouwing in duitsland, heb ze verteld dat ze maar iemand anders moesten zoeken. Een paar weken later mocht ik naar Lissabon de Nieuw Amsterdam uit dok halen en op weg naar de Caribien voor een aantal cruises. Dit betekende voor mij einde vaartijd bij de HAL.

Groetjes, Jos Linders.

reactie Douwe-J:

Dit zijn de Moore McCormack schepen die later de Veendam en de Volendam werden.
Afbeelding


Jan van der Doe
Berichten: 7147
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Passagiersschepen "OLDIES".

Bericht door Jan van der Doe » 19 jan 2009 02:30

Afbeelding

"VOLENDAM'
Holland Amerika Lijn.
4 november 1922
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Evert Sikkema
Berichten: 3362
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 19 jan 2009 14:30

Afbeelding
Afbeelding
De Blommersdijk voer van 1922 tot 1957 voor de HAL.
Op de website van het Scheepvaartmuseum vond ik dit, n.a.v. een artikel in de Blauwe Wimpel:
Het vrachtschip ss. 'Blommersdijk' (1922) van de Holland-Amerika Lijn (HAL) komt op de Westerschelde in aanvaring met het Turkse vrachtschip ss. 'Sapanca', dat ter plaatse zinkt. Op 22 februari 1957 zal het schip, de gehele Tweede Wereldoorlog als geallieerd vrachtschip te hebben overleefd, worden verkocht aan Italië en als 'Vivara' weer in de vaart worden gebracht. In 1959 zal het schip in Triëst worden gesloopt.

Bron: P. van Dijk: 'De 'Blommersdijk' en haar zusterschepen' in: 'DBW' jrg. 61 nr. 5 (2006)

Duivendijk iin 1930 in Duitsland gebouwd als Vancouver, werd in 1940 door Nederland in beslag genomen toen ze in Willemstad lag. Tijdens de oorlog heeft ze als Curacao gevaren voor de KNSM. In 1946 is ze over gegaan naar de HAL waar ze tot tot 1959 heeft gevaren.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Evert Sikkema
Berichten: 3362
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema » 26 feb 2009 19:17

Afbeelding
Almdijk, HAL, 1948 - 1965

In de gegevens die ik bij de foto geschreven heb staat dat ze tot 1965 voor de HAL gevaren heeft.
Op een of andere website vond ik dat het schip gebouwd is in 1942 (naam HMS Hunter), dat het in 1948 naar de HAL ging en dat het in 1963 in Valencia gesloopt is.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Hans
Berichten: 6694
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Hans » 26 feb 2009 20:29

Onderstaand de link naar de eerse fotos van de Nieuw Amsterdam

https://www.verenigingdelijn.nl/index.ph ... ste_nieuws
Groet,
Hans.

Roy-

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Roy- » 26 feb 2009 20:55

De "Almdijk" was met haar zuster "Alblasserdijk" een schip van het C-3 type.
Het waren z.g. baby-flattoppers. D.w.z. dat ze gedurende de W.O.II als vliegdekschip gefunctioneerd hebben. Dit type schip heeft een grote bijdrage geleverd aan het winnen van de duikbootoorlog op de Noord Atlantic.
De Nederlandse koopvaardij heeft 10 van deze schepen verbouwd tot vrachtschip gekend.
Ze hadden ook nog 10 zusterschepen onder de Nederlandse vlag. Dat waren z.g. custom build C-3ers. Dit hield in dat ze in opdracht gebouwd waren. In dit geval in opdracht van de Nederlandse regering. Ze zouden allen namen van provincies krijgen. Alleen de 4 die aan de Kon.Rott. Lloyd opgeleverd werden hielden hun provincie naam.
De H.A.L. had ook één schip van dit type in de vaart, t.w. de "Andijk".
Dit type schip heeft een grote bijdrage geleverd aan de wederopbouw van de koopvaardij van ons land na de W.O.II.
Het waren bijzonder fijne schepen om op te varen.

m.v.g. Roy

Evert Sikkema
Berichten: 3362
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Evert Sikkema » 27 feb 2009 08:14

Roy en Jos, bedankt voor jullie aanvulling m.b.t. de Almdijk van de HAL.
Ze heeft dus toch tot 1965 gevaren en niet tot 1963.

Afbeelding
Dan ook nog maar een foto van het zusterschip van de Almdijk, de Alblasserdijk, die van 1948 tot 1966 voor de HAL gevaren heeft.

groeten Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jos Linders
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2007 22:20
Locatie: Nijmegen

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Jos Linders » 27 feb 2009 22:36

Het verhaal van de Alblasserdyk.

De Alblasserdyk had in 1943 onder de naam USS Bastian dienst gedaan bij de US Navy en van 1943 tot 1946 als HMS Lucifer bij de Royal Navy. In 1946 werd het schip weer overgedragen aan de US Navy en herdoopt als USS Trumpeter, BCVE 37, om dienst te doen als escort carier. Van 1947 tot 1948 werd het verbouwd tot vrachtschip met passagiersaccommodatie en werd op 19 mei 1948 overgedragen aan de HAL. Het schip heeft dienst gedaan tot 1966 en werd daarna verkocht aan Lemos & Pateras te Piraeus in Griekenland. Hier deed het dienst onder de naam Irene Valmas. Op 10 april 1971 werd het schip verkocht voor de sloop te Castellon, Spanje alwaar ze op 1 mei aankwam.
(Rob Holdermans, HALlo 3-2003)

Groetjes, Jos Linders.

Evert Sikkema
Berichten: 3362
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Evert Sikkema » 27 feb 2009 22:55

Jos, met de ombouw van vliegkampschip tot vrachtvaarder met passagiersaccomodatie zal heel veel geld gemoeid geweest zijn. Maar vlak na de oorlog zal het de moeite wel waard geweest zijn. Waarschijnlijk was toen het staal duurder dan de arbeidskosten.
Weet je ook of er bij de bouw in de 2e wereldoorlog al rekening werd gehouden om die schepen na de oorlog voor andere doeleinden te gebruiken?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jos Linders
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2007 22:20
Locatie: Nijmegen

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Jos Linders » 28 feb 2009 00:02

Sorry Evert, ik heb daar geen flauw idee van, misschien dat Roy hier wat over kan vertellen.

Groetjes, Jos Linders.



Plaats reactie