Thank you voor the Oranje Liner "Prinses Emilia", George !.
regards, Roy
GHV schepen "Oldies"
Re: GHV schepen "Oldies".
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
CARDIFFIAN at Bristol
A.Vuijk, Capelle a/d IJssel (252) as QUEENWOOD for Shipping Agency Ltd. (G. S. Coram), London
1905 to Heyne & Hessenmuller, Hamburg
1906 to Hillwood S.S. Co. (Wilson & Watson), Grangemouth
1908 CARDIFFIAN, O. & W. Williams, Cardiff
1915 AFON LLEIDI, Wm. Coombs, Llanelly
1933 RENO, Marittima Ravennate, Ravenna
Sunk by a mine off Monte Cappuccini Light (Ancona) on 18/6/1940, Gallipoli for Ravenna
1904, 1075grtA.Vuijk, Capelle a/d IJssel (252) as QUEENWOOD for Shipping Agency Ltd. (G. S. Coram), London
1905 to Heyne & Hessenmuller, Hamburg
1906 to Hillwood S.S. Co. (Wilson & Watson), Grangemouth
1908 CARDIFFIAN, O. & W. Williams, Cardiff
1915 AFON LLEIDI, Wm. Coombs, Llanelly
1933 RENO, Marittima Ravennate, Ravenna
Sunk by a mine off Monte Cappuccini Light (Ancona) on 18/6/1940, Gallipoli for Ravenna
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: GHV schepen "Oldies".
Roy schreef:......... In 1921 nam de Rotterdamsche Lloyd een passagiersschip in de vaart onder de naam "Tjerimai".
Het schip meette 7.603 brt. en was Duits gebouwd. Aanvankelijk was ze voor de Woermann Linie gebouwd waarvoor de kiel al in 1914 gelegd was. De afbouw had nogal wat voeten in de aarde i.v.m. de oorlogsomstandigheden. Ze heette van 1916 tot 1917 "Marie Woermann" en daarna "Wadai". In 1919 was ze afgebouwd en werd opgelegd. In 1920 werd ze als herstelbetaling aan Engeland toegewezen, maar de Lloyd kocht het schip van de Admiraliteit in 1921 met nog steeds de naam "Wadai'. In Hamburg werd de verdere af- ombouw ter hand genomen waarna in 1922 in R'dam de laatste hand aan het schip gelegd en zij als "Tjerimai" voor de Lloyd in de vaart kwam om in 1933 naar Egypte verkocht te worden.
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: GHV schepen "Oldies".
De "Frankfurt" bj 1954. Hier zit tenminste nog lijn in vergeleken met de huidige schepen.
- Bijlagen
-
- Frankfurt_20170109.jpg (767.72 KiB) 1923 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: GHV schepen "Oldies".
De "Alemannia" bj 1965
- Bijlagen
-
- Alemannia_20170109.jpg (459.18 KiB) 1787 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: GHV schepen "Oldies".
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: GHV schepen "Oldies".
De "Hoogkerk" had ook nog een zuster, t.w. de "Heemskerk" die 2 maanden ouder was.
Ze werden beide in 1949 door de N.D.S.M. opgeleverd met een dubbelwerkende Stork van 6.600 apk., goed voor 16 knopen.
Ze werden resp. in 1968 en 1969 naar Italië verkocht en wel aan Ignazio Messina & Co. te Genua. De "Heemskerk" werd hernoemd in "Albertoemme en de "Hoogkerk" in "Rossellaemme".
De "Hoogkerk" arriveerde 15 juni 1978 voor de sloop in La Spezia. De "Heemskerk" ging dezelfde weg en arriveerde op 30 december in La Spezia.
Het bouworder voor deze 2 schepen werd in 1946 al geplaatst, maar zo kort na de oorlog was een ernstig tekort aan materiaal.
De "Heemskerk" zou aanvankelijk "Aagtekerk" gaan heten, terwijl de "Hoogkerk" als "Almkerk" in de vaart zou komen. De namen waren echter intussen aan twee aangekochte baby flattoppers gegeven.
De schepen waren van het z.g. gebroken midscheeps type. Een type schip dat allang letterlijk uitgestorven is. Ze werden voorgegaan door twee vergelijkbare schepen die wel wat groter waren en bovendien dubbel schroevers. Dit waren de "Annenkerk" en "Arendskerk". De 1e kreeg twee dubbelwerkende W.F-M.A.N. motoren totaal 10.400 apk., goed voor 17½ knopen. De "Arendskerk" kreeg twee dubbelwerkende Stork motoren die totaal 11.000 apk. leverden ook goed voor 17½ knopen.
Deze twee schepen werden direct in de Australië dienst ingelegd.
Ze hebben in 1970 de vorming van de Nedlloyd nog meegemaakt, maar werden resp. in 1971 en 1972 voor de sloop verkocht. De "Annenkerk" dus even eerder, maar die had dan ook brand gehad.
Mooi hè, die gebroken midscheepsen...........
m.v.g., Roy
Ze werden beide in 1949 door de N.D.S.M. opgeleverd met een dubbelwerkende Stork van 6.600 apk., goed voor 16 knopen.
Ze werden resp. in 1968 en 1969 naar Italië verkocht en wel aan Ignazio Messina & Co. te Genua. De "Heemskerk" werd hernoemd in "Albertoemme en de "Hoogkerk" in "Rossellaemme".
De "Hoogkerk" arriveerde 15 juni 1978 voor de sloop in La Spezia. De "Heemskerk" ging dezelfde weg en arriveerde op 30 december in La Spezia.
Het bouworder voor deze 2 schepen werd in 1946 al geplaatst, maar zo kort na de oorlog was een ernstig tekort aan materiaal.
De "Heemskerk" zou aanvankelijk "Aagtekerk" gaan heten, terwijl de "Hoogkerk" als "Almkerk" in de vaart zou komen. De namen waren echter intussen aan twee aangekochte baby flattoppers gegeven.
De schepen waren van het z.g. gebroken midscheeps type. Een type schip dat allang letterlijk uitgestorven is. Ze werden voorgegaan door twee vergelijkbare schepen die wel wat groter waren en bovendien dubbel schroevers. Dit waren de "Annenkerk" en "Arendskerk". De 1e kreeg twee dubbelwerkende W.F-M.A.N. motoren totaal 10.400 apk., goed voor 17½ knopen. De "Arendskerk" kreeg twee dubbelwerkende Stork motoren die totaal 11.000 apk. leverden ook goed voor 17½ knopen.
Deze twee schepen werden direct in de Australië dienst ingelegd.
Ze hebben in 1970 de vorming van de Nedlloyd nog meegemaakt, maar werden resp. in 1971 en 1972 voor de sloop verkocht. De "Annenkerk" dus even eerder, maar die had dan ook brand gehad.
Mooi hè, die gebroken midscheepsen...........
m.v.g., Roy
Re: GHV schepen "Oldies".
Goed dan die "Aeneas" ook nog maar even.
Alfred Holt had prachtige lijnvaartvrachtschepen die ingelegd werden naar de Far East. Duidelijk herkenbare schepen die je echter op zee zelden tegen kwam. Dat kwam omdat A.Holt haar eigen verzekering regelde en haar schepen buiten de geëigende vaarroutes liet varen. Je kwam ze dus alleen maar in haven tegen of bv. in het Suez kanaal. De schepen werden kortweg de Blauw Pijpers genoemd. Niet zo vreemd daar de rederij ook de Blue Funnel Line heette !.
Er zaten na de oorlog maar weinig verschil tussen de verschillende series schepen. Er werd wel telkens wat verbeterd als in de praktijk bleek dat iets beter kon of een bepaalde lijndienst om deze aanpassingen vroeg.
De "Aeneas", ( 1947 ), was het 3e schip uit een serie van 6 schepen die bekend stonden als type "A" Mk.1. Als er weer een nieuwe serie uitkwam werd het "A" Mk 2, enz. Er heeft 1 schip van dit type onder de Hollandse vlag gevaren en wel de "Polyphemus" die van 1966 tot in 1972 als thuishaven Amsterdam had. Het was de voormalige Britse "Achilles" geweest die in 1948 als nummer 5 van deze serie in de vaart gekomen was.
Even de hele serie op een rijtje :
"Calchas",1947, "Anchises",1947, "Aeneas",1947, "Agapenor",1947, "Achilles",1948, en "Astynax", 1948.
Goed, allemaal weer blije gezichtjes ?.
m.v.g., Roy
Alfred Holt had prachtige lijnvaartvrachtschepen die ingelegd werden naar de Far East. Duidelijk herkenbare schepen die je echter op zee zelden tegen kwam. Dat kwam omdat A.Holt haar eigen verzekering regelde en haar schepen buiten de geëigende vaarroutes liet varen. Je kwam ze dus alleen maar in haven tegen of bv. in het Suez kanaal. De schepen werden kortweg de Blauw Pijpers genoemd. Niet zo vreemd daar de rederij ook de Blue Funnel Line heette !.
Er zaten na de oorlog maar weinig verschil tussen de verschillende series schepen. Er werd wel telkens wat verbeterd als in de praktijk bleek dat iets beter kon of een bepaalde lijndienst om deze aanpassingen vroeg.
De "Aeneas", ( 1947 ), was het 3e schip uit een serie van 6 schepen die bekend stonden als type "A" Mk.1. Als er weer een nieuwe serie uitkwam werd het "A" Mk 2, enz. Er heeft 1 schip van dit type onder de Hollandse vlag gevaren en wel de "Polyphemus" die van 1966 tot in 1972 als thuishaven Amsterdam had. Het was de voormalige Britse "Achilles" geweest die in 1948 als nummer 5 van deze serie in de vaart gekomen was.
Even de hele serie op een rijtje :
"Calchas",1947, "Anchises",1947, "Aeneas",1947, "Agapenor",1947, "Achilles",1948, en "Astynax", 1948.
Goed, allemaal weer blije gezichtjes ?.
m.v.g., Roy