Stoomsleepvaart
Re: Stoomsleepvaart
dat moet dan zijn sterkste schroef stoomsleepboot van de rijn
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Stoomsleepvaart
Hallo Joop 1, je hebt gelijk het was een schroef sleepboot, maar hij had waarschijnlijk 4 schroeven . Dubbelschroevers hadden vaak een kleine schroef op de zelfde as voor de grote schroef zitten. Dit om meer water naar de grote schroef te duwen om meer trekkracht te hebben. Dit weet ik van mijn vader, die heeft zijn jeugd doorgebracht op een Rijn sleepboot.
gr. Bas
gr. Bas
Re: Stoomsleepvaart
ja dat klopt van 2 schroeven op 1 as dat had die boot waar ze het pass schip succes van hebben gebouwd ook
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Stoomsleepvaart
Hoeveel van deze boten zijn er gebouwd bij p.smit.j ? want de sleepboot Anna de latere Leonora van v.Riemsdijk was ook een dergelijke boot,
Was volgen v.Riemsdijk de sterkste s.sleepboot in partkl. handen is later een motorschip geworden.
gerrit
Re: Stoomsleepvaart
gr. Bas
Re: Stoomsleepvaart
Fijn zo'n joekel van een schoorsteen voor je neus!
Verder wel een prachtig ding. gr unikap
Verder wel een prachtig ding. gr unikap
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart
Die 'Joekel' was wel nodig met twee ketels en twee schroeven goed voor 1650 PK.
De Franz Haniel boten nummers waren allemaal in Romeinse cijfers "Franz Haniiel XXIII"
FRANZ HANIEL XXIII
Groeten,
Jan
De Franz Haniel boten nummers waren allemaal in Romeinse cijfers "Franz Haniiel XXIII"
FRANZ HANIEL XXIII
Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Stoomsleepvaart
gr. Bas
Re: Stoomsleepvaart
Een boot van Frater Smid Geb. in 1909 bij van Suijlekom in Raamsdonkveer
20.53 X 5.05 X 2,56 m.
In hetzelfde jaar verkocht aan transportkantor Vulkan GMBH
In 1944 vergaan bij Cherbourg
bladz 117Frater Smid ,een vergeten Rederij.
Groeten
jan
20.53 X 5.05 X 2,56 m.
In hetzelfde jaar verkocht aan transportkantor Vulkan GMBH
In 1944 vergaan bij Cherbourg
bladz 117Frater Smid ,een vergeten Rederij.
Groeten
jan
Re: Stoomsleepvaart
Het einde van de boot ligt iets anders:
ss. SCHIERMONNIKOOG (1909-1909)
1909 Wed.D P.van Suijlekom & Zoon, Raamsdonkveer
51 brt. – L x B x H = 20,53 x 5,05 x 2,56 m.
Compound 2 cil. Schipper & Van Dongen, 220 ipk.
E.Frater Smid & A.B.Schaap, Groningen
1909 SCHIERMONNIKOOG, Transportkontor Vulkan GmbH, Bruchhausen
1910 FLAMANVILLE, Societe des Mines Carrières de Flamanville, Flamanville
1914 in dienst van de Franse marine te Cherbourg
1940 door UK Navy in beslag genomen
194x Deutsche Kriegsmarine, Hafenkommandant Cherbourg
1944 te Cherbourg gezonken, gelicht
1945 in dienst van de Franse marine
1949 afgekeurd, in gebruik als stoomleveringsvaartuig
1951 te Cherbourg gesloopt.
Groet, Jaap.
ss. SCHIERMONNIKOOG (1909-1909)
1909 Wed.D P.van Suijlekom & Zoon, Raamsdonkveer
51 brt. – L x B x H = 20,53 x 5,05 x 2,56 m.
Compound 2 cil. Schipper & Van Dongen, 220 ipk.
E.Frater Smid & A.B.Schaap, Groningen
1909 SCHIERMONNIKOOG, Transportkontor Vulkan GmbH, Bruchhausen
1910 FLAMANVILLE, Societe des Mines Carrières de Flamanville, Flamanville
1914 in dienst van de Franse marine te Cherbourg
1940 door UK Navy in beslag genomen
194x Deutsche Kriegsmarine, Hafenkommandant Cherbourg
1944 te Cherbourg gezonken, gelicht
1945 in dienst van de Franse marine
1949 afgekeurd, in gebruik als stoomleveringsvaartuig
1951 te Cherbourg gesloopt.
Groet, Jaap.