Jan, de somtrans trof in dit geval denk ik geen blaam die was in de afvaart ,
En pieter ,dat zou ook nog kunnen k`heb er verder geen streng oordeel over ,maar zomaar wat gedachtes voorgedragen wat te verwachten was
Even Apeldoorn bellen?
Re: Even Apeldoorn bellen?
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Even Apeldoorn bellen?
(Weer in rustig vaarwater, Bram?)
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Even Apeldoorn bellen?
Klipper, je bent goed op de hoogte.klipper schreef:de LOUISA heeft of had een bijzondere schroefas en gland, als het schip leeg is kan men de schroef onder water laten zakken. De schroefas en gland kan mechanisch naar boven of naar beneden ,ergens achter de koppeling zat een zgn knoop . Achter was er een rubber afdichting. Er was ook nog een kempenaar waar dit systeem was ingebouwd. Het systeem werkte goed, het voordeel was er hoefde geen schroeftunnel aan gebouwd te worden en leeg een geweldig goed achteruit. Zat er vuil in de schroef , even omhoog en schoonmaken maar. De schroef maakte weinig lawaai mede doordat de schroef met leeg schip gedeeltelijk onder het schip uitstak. Het is bijzonder dat dit systeem niet vaker is toegepast. Gr
Ik kan je zeggen dat de essentie van dit schroefsysteem is bedacht door mijn vader die de voordelen van de zijschroef wilde handhaven bij het mortoriseren van zijn schip.
Maar hij kende in 1959 de heer Oldenhage, die er ook helemaal in geloofde en het graag wilde bouwen niet voldoende om het financiele risico dat hij liep als het onverhoopt niet zou functioneren aan te durven. Oldenhage heeft dit altijd jammer gevonden en toen zijn zonen een schip kochten hebben ze het, aangepast aan de techniek van 1970 voor eigen rekening ingebouwd en het heeft 42 jaar perfect gewerkt.
De reden dat het weinig is toepepast is eenvoudig: in 1970 waren de meeste sleepschepen omgebouwd dus er was eigenlijk geen markt meer voor.
Overigens is dit systeem volledig anders dan dat van de Solvay spitsen.
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ik zat hier nog op de Eemstroom, wij waren aan de haven van 's Gravendeel net de "Paula" voorbijgelopen.
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen
Groeten Frans
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen
Groeten Frans
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ik vraag me af hoeveel van deze scheepen die naar Nigeria gaan heel over komen .. 50% ????????????JC schreef:Een collega maakte mij hierop attent, vroeger een regelmatig bezoeker: FRISIUS. Op het kustvaartforum zie ik een foto van 7 december, toen was het nog een compleet schip...
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713278
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713276
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713274
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713271
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
- Locatie: Tollebeek N.O.P.
Re: Mijn jeugd.
Misschien een kreukelzone ?
Met dank aan Daniel Veldman
Dit is z´n gevalletje : WIE ZIJN NEUS SCHEND,SCHEND ZIJN AAN GEZICHT!!!!!!!!!!!
Met dank aan Daniel Veldman
Dit is z´n gevalletje : WIE ZIJN NEUS SCHEND,SCHEND ZIJN AAN GEZICHT!!!!!!!!!!!
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Re: Mijn jeugd.
Dat is toch zeker dat bootje wat in aanvaring kwam met die autocarrièr die direct naar de bodem vertrok
Bram
Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Mijn jeugd.
Yep Bram,
Dat is hem, met helaas weer een aantal mensenlevens te betreuren.
Gr. Arie
Dat is hem, met helaas weer een aantal mensenlevens te betreuren.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Even Apeldoorn bellen?
Ook in het modelbouwwereldje gaat er wel eens wat mis ;
Mijn broer, leenmodel, stuurde me deze foto toe , hij is momenteel in Goes op de modelbouwtentoonstelling.
Er werd een grijper leeg gekapt op de opbouw.
Let op de Binnenvaartforum vlag, sluikreklame voor ons forum .
Gr, Kees.
Mijn broer, leenmodel, stuurde me deze foto toe , hij is momenteel in Goes op de modelbouwtentoonstelling.
Er werd een grijper leeg gekapt op de opbouw.
Let op de Binnenvaartforum vlag, sluikreklame voor ons forum .
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Even Apeldoorn bellen?
Wat goed gemaakt!!!!.Model trouwens ook.Let op de Binnenvaartforum vlag, sluikreklame voor ons forum .
Gr, Kees.
Is dat de zelfde persoon die op de R.Siegfried een model sleepkast of kempenaarmee had ?
4 jaar geleden forumdag Dordt.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.